کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

غنی‌سازی 20 درصد یک ضرورت ملی است

غنی‌سازی ۲۰ درصد یک حق قانونی و یک نیاز و ضرورت ملی است که در دستور کار قرار گرفته است و ممکن است که نیازهای تکنولوژیکی کشور این ضرورت را ایجاد کند که ما در سطوح بالاتری دست به غنی‌سازی بزنیم. بنابراین نیازهای تکنولوژیکی و ضرورتی که ما در سطح ملی به آن نیاز خواهیم داشت، تعیین کننده سطح غنی‌سازی است.

ابوالفضل ‌ظهره‌وند کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص غنی سازی ۲۰ درصد عنوان کرد: ویژگی غنی‌سازی 20 درصد که مورد نیاز راکتور تهران است، این است که از طریق این راکتور می‌توان به نیاز قریب به یک میلیون بیماری که به رادیو دارو نیاز دارند، پاسخ داد که یک نیاز ضروری است.

ظهره‌وند ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که ایران به عنوان عضو «ان پی تی» و عضو آژانس این حق را داشته و دارد که بتواند در هر سطحی که نیازهای تکنولوژیکی کشور اقتضا می‌کند، دست به غنی‌سازی بزند و امروز غنی‌سازی 20 درصد نیاز کشور است.

وی با اشاره به این‌که تصمیم به غنی‌سازی یک تصمیم ملی است، اظهار داشت: اگر ایران طی سال‌های گذشته در مسیر توافق برجام و با هدف ایجاد اطمینان در طرف مقابل و اعتماد سازی، غنی‌سازی ۲۰ درصد را متوقف کرد، این به معنای این نیست که موضوع غنی‌سازی برای همیشه متوقف بماند خصوصاً این که غنی‌سازی 20 درصد مورد نیاز است.


بیشتر بخوانید؛

تولید ماهانه بیش از 8 کیلوگرم اورانیوم۲۰ درصد

آغاز مقدمات غنی‌سازی ۲۰ درصد / تاجایی پیش می‌رویم که شاکله بودجه به هم نخورد


این کارشناس مسائل بین الملل در پایان تشریح کرد: مسئله راه اندازی این فرآیند و غنی‌سازی ۲۰ درصد یک حق قانونی و یک نیاز و ضرورت ملی است که در دستور کار قرار گرفته است و ممکن است که نیازهای تکنولوژیکی کشور این ضرورت را ایجاد کند که ما در سطوح بالاتری دست به غنی‌سازی بزنیم چرا که در حال حاضر زیردریایی‌های اتمی در بسیاری از کشورها با سوخت ۶۰ درصد کار می‌کنند. بنابراین نیازهای تکنولوژیکی و ضرورتی که ما در سطح ملی به آن نیاز خواهیم داشت، تعیین کننده سطح غنی‌سازی است.

228033