معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان:

کیفیت هوای ارومیه برای گروه‌های حساس همچنان ناسالم است

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: طبق بررسی شاخص ۲۴ ساعته کیفیت هوای ارومیه، میزان آلودگی این شهرستان برابر با ۱۱۴ است که کیفیت هوا را در این شهر برای گروه‌های حساس در سومین روز متوالی در حد ناسالم کرده است.

به گزارش پرسون از آذربایجان غربی، سعید موسوی گفت: آذربایجان غربی در دی ماه پنج روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشت بطوری که بیشترین روزهای آلوده امسال در این ماه بوده است.

وی بیان کرد: طبق آخرین پایش به علت افزایش ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون، هوای ارومیه ناسالم برای گروه‌های حساس از جمله بیماران قلبی و ریوی، سالمندان، زنان باردار و کودکان است.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: کاهش فعالیت‌های بدنی بیماران قلبی و ریوی مبتلا به آسم، به خصوص در فضای باز و خودداری از خروج غیرضروری از منزل نیز باید جزو اولویت شهروندان قرار گیرد.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: رعایت الگوی مصرف سوخت و دقت لازم در استفاده از وسایل حرارتی ( آبگرمکن، بخاری و تأسیسات گرمایشی) به منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه حرارت در فضاهای مسکونی، تجاری و اداری هم لازم است رعایت شود.


بیشتر بخوانید:

آلودگی هوا بازهم دچار فراموشی خواهد شد

تشدید آلودگی هوای پایتخت

۱۱ مرگ زودرس به علت آلودگی هوا در هر روز


وی بیان کرد: در روزهای آینده احتمال کاهش کیفیت هوا و افزایش آلاینده ها در ساعت بعد از ظهر دور از انتظار نیست.

آذربایجان غربی استانی کوهستانی با آب و هوای سرد است که اغلب در فصل های سرد سال مرکز آن، ارومیه با پدیده وارونگی دما و انباشت آلاینده ها در برخی مناطق مرکزی و پرتردد شهری مواجه می‌شود.

در دی ماه سالجاری پنج روز ناسالم برای گروههای حساس استان به ثبت رسیده است.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

منبع: ایرنا

227872