حرف های «سعید» درباره «بیگانه ای با من است»

گپی با «سامرند معروفی»

می گوید در رشته گرافیک تحصیل کرده، آن هم زمانی که به واسطه شغل پدرش ساکن اصفهان بودند و رشته سینما در مقطع هنرستان در آن شهر وجود نداشت.

به گزارش پرسون، البته به دلیل علاقه خود به بازی و فضای هنری در انجمن سینمای جوانان اصفهان فعالیت خود را زمانی که نوجوان بود، آغاز کرد و چند فیلم کوتاه هم ساخت، همزمان بازیگری تئاتر را هم ادامه داد و بعد در فضای دستیاری کارگردان و بازی در آثار نمایشی و سینمایی پا گذاشت. مخاطب پیش از این بازی او را در آثاری همچون «مینو» و «خانواده دکتر ماهان» دیده است.«سامرند معروفی» با سریال شبانه «بیگانه ای با من است» مهمان شبکه 2 سیما در نقش «سعید» است که این موضوع بهانه گفت و گوی ما با او شد.

چه بازتاب هایی در خصوص سریال «بیگانه ای با من است» و نقش «سعید» دریافت کردید؟
مردم لطف داشتند. در یک دوره بازی کردم و حدود 7، 8 سال بازی نکردم و ‌کار برنامه ریزی و دستیاری را انجام دادم. در سریال های «مینو» و «خانواده دکتر ماهان» هم برنامه ریز و دستیار بودم و هم بازی می کردم اما در «بیگانه ای با من است» فقط بازی کردم. وقتی در یک اثر چند مسئولیت داری، ناخودآگاه انرژی ات تقسیم می شود به همین دلیل از بازی ام در 2 اثر یاد شده خیلی راضی نیستم.
در «بیگانه ای با من است» چون فقط بازی می کردم تمام تلاش خود را کردم‌ که کار را به نحو احسن انجام دهم. پیام هایی که دریافت کرده ام خوب بوده و نشان می دهد که زحماتم به ثمر نشسته است.
پس از بازی در نقش «سعید» راضی هستید؟
اگر بگویم کاملاً راضی هستم حرف درستی نیست بلکه رضایت بیشتری از خودم دارم. هر کار جدیدی برایم تجربه ای تازه است و در این سریال خیلی تجربه ها کسب کردم و می کوشم که کارهای بعدی ام نتیجه بهتری داشته باشد.
از چگونگی انتخاب تان برای نقش «سعید» بگویید.
قبل از من، همسرم در این سریال بازی می کرد. چند گزینه برای بازی در نقش سعید داشتند که با آن ها به نتیجه نرسیدند. 4، 5 ماه از فیلم برداری گذشته بود که من به گروه ملحق شدم. گویا به طور اتفاقی از من صحبت شده بود و به من پیشنهاد بازی دادند. روزی که سر صحنه رفتم و آقای «امینی» را دیدم سکانس سختی را به من داد که بخوانم. چند روز بعد با من تماس گرفتند و قرارداد بستم. آقای «امینی» به من گفت که وقتی تو را دیدم حس کردم بازیگر نقش «سعید» را پیدا کرده‌ام.
با همسرتان در سریال «مینو» برای چندمین بار هم بازی بودید؟
«مینو» اولین تجربه همکاری من و همسرم ،«مهدیه نساج» و همکاری مان در چند پروژه دیگر هم اتفاقی بود؛ مثلاً هم بازی شدن مان در سریال «خانواده دکتر ماهان». البته در خانه همفکری می‌کنیم و همکاری با هم خیلی لذت بخش است. فکرهای مان خیلی به هم نزدیک است.
در مواجهه با 2 شخصیت «سعید» و «اکبر» چه برخوردی داشتید؟
خانم «فروهیده»، نویسنده سریال، کار را خیلی درست انجام داده چون به 20 کاراکتر اصلی در سریال به شکل جداگانه پرداخته که به نظرم خیلی توانایی می خواهد. درباره نقش سعید این را بگویم که در مقطعی به خاطر کارم در جامعه زیاد رفت و آمد می کردم و با آدم های مختلفی برخورد داشتم و نمونه شخصیت سعید را در جامعه زیاد دیده ام. ویژگی های این گونه شخصیت ها در حافظه من وجود داشت که به کمک آن، نقش سعید را بازی کردم. همچنین سر صحنه برای بازی در این نقش، ایده هایی به آقای امینی می دادم تا این که به نتیجه مشترک می‌رسیدیم. مسئله خیلی مهمی که من و آقای امینی روی آن تاکید داشتیم این بود که برای شخصیت سعید تیپ سازی نکنیم و آدمی باشد که نمونه عینی اش را در جامعه دیده ایم به همین جهت سعید وقتی در قالب شخصیت اکبر می رود خیلی آرام تغییر می کند. البته سعی کردیم اندکی از شخصیت سعید در شخصیت کنونی او باشد.


بیشتر بخوانید؛

گفت و گو با «شبنم قلی خانی»؛ از «مریم مقدس» تا «بیگانه ای با من است»

روایت «پیام احمدی نیا» از «بیگانه ای با من است»



بازی این 2 شخصیت چه چالش هایی برای تان داشت؟
کار بانمکی که می کردم این بود که وقتی سر صحنه می رفتم در مسیر خانه تا سرکار، موسیقی هایی را که به کاراکتر سعید و حال و هوای آن دوران می خورد، گوش می دادم و تا می رسیدم سعید آماده بازی بود. در ابتدا بازی در این 2 نقش برایم چالش داشت اما با گذشت زمان عادت کردم. روزهایی باید هر دو شخصیت را بازی می کردم و در اتاق گریم در قالب شخصیت سعید می‌رفتم و بعد از فیلم برداری دوباره برای اکبر گریم می‌شدم.
شرایط کار در دوران شیوع کرونا به طور حتم سخت بود.
حرفه ما کلاً سخت است. کار در دوران کرونا شرایط خاص خودش را داشت؛ به طور مثال اوایل فیلم برداری، اعضای گروه تولید، خانه هایی را برای لوکیشن سریال هماهنگ کرده بودند اما آن ها به علت کرونا یکی یکی همکاری شان را با ما لغو کردند، به همین دلیل آقای امینی مجبور بود تغییراتی در فیلم نامه بدهد. مجبور شدیم خیلی از سکانس ها را در خارج از شهر و در شرایط سختی فیلم برداری کنیم. یکی از معضلات ما نبودن هنرور در سر صحنه بود که به دلیل شرایط کرونایی نمی توانستیم از هنرورها استفاده کنیم و همه این ها به کار لطمه زد، یعنی این نوع شرایط مطلوب گروه نبود. با درایت عوامل سریال کارمان را انجام دادیم و امیدوارم اتفاقی خوب افتاده باشد.
چه کارهایی در آینده از شما خواهیم دید؟
هم اکنون من و همسرم در حال ضبط چند «پادکست» هستیم. پیشنهاد کاری هم دارم که در حال بررسی است. برای سریال نوروزی شبکه 3 سیما هم گفت و گو هایی کرده ایم. یک فیلم سینمایی در نوبت اکران از یک کارگردان فیلم اولی دارم که خبرش را اعلام نکرده اند.
کارشناس گرافیک هستید. چرا همین رشته را ادامه ندادید؟
در دبیرستان در رشته گرافیک تحصیل کردم و در دانشگاه هم گرافیک خواندم. هنوز گاهی به صورت پراکنده با شرکت تبلیغاتی یکی از دوستانم همکاری می کنم. البته تحصیل در رشته سینما را بنا به دلایل شخصی رها کردم. این را هم بگویم که به خاطر شرایط کاری پدرم در اصفهان زندگی می کردیم و از انجمن سینمای جوانان آن جا فعالیت ام را شروع کردم و چندین فیلم کوتاه و مستند ساختم.
برنامه آینده تان چیست؟
امیدوارم شرایطی پیش بیاید تا فیلم ام را بسازم ولی بازیگری، برنامه ریزی و دستیاری کارگردان را همچنان ادامه می دهم.
حرف پایانی تان با خوانندگان ما.
در پایان تشکر ویژه ای می کنم از گروه تولید سریال «بیگانه ای با من است»؛ تهیه کننده محترم جناب «بهروز مفید» و همچنین مدیر تولید محترم و عوامل که در شرایط بسیار سختی به خوبی زمینه را برای فعالیت ما فراهم کردند و توانستیم در آرامش کار را به سرانجام برسانیم.

نویسنده: مریم ضیغمی

منبع: روزنامه خراسان شمالی

227838