گزارش پرسون از سوداگران کنکور؛

وعده میلیونی ناشران کتب کمک درسی به رتبه اولی های کنکور/ اخلاق فدای «درآمد» بیشتر

برخی از ناشران کتب های آموزشی و کمک درسی برای رسیدن به درآمدهای میلیاردی بسیاری از اخلاقیات را عملا زیر پا می گذارند.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، کنکور از قدیم الایام به یکی از «خوان» های مهم دانش آموزان در کشور تبدیل شده است و همواره گذر از این مرحله برای دانش آموزان همانند گذشتن از هفت خوان رستم دستان است.

استرس، فشار روحی و روانی و از سوی دیگر فشار مالی که این دوره بر دانش آموز و والدین وارد می کند، بسیار سنگین می باشد به نحوی که بیشتر کسانی که حتی در کنکور موفق بوده اند، از این مرحله از زندگی خود به خوبی یاد نمی کنند.

در سال های اخیر کسانی که به اصطلاح ضرب المثل جهانی«هدف وسیله را تعریف می کند» به دنبال کسب درآمد بیشتر آمده اند این بار به سراغ پشت کنکوری های میهن آمده اند و با هزاران هزار راه و روش به دنبال گرفتن ماهی از آب گِل آلود هستند.

این ناشران شرکتی که بیشتر همانند یک «هدلینگ» بزرگ عمل می کنند با صرف تبلیغات میلیاردی در رسانه ملی و دیگر رسانه ها به دنبال فروش بیشتر محصولات خود به هر قیمتی هستند و برای این سوداگران میدان علم و اندیشه تنها «درآمد» ملاک است و اخلاقی جایی ندارد.

این شیوه نادرست رقابتی بین کاسبان کنکور به حدی تنگاتنگ شده است که بسیاری از اخلاقیات و خطوط قرمز قانونی به راحتی زیر پا گذاشته می شود و تنها این «پول» است که سخن اول و آخر را می زند.

یکی از شگردهای نامتعارف و البته غیراخلاقی، تلاش این ناشران برای کسب معروفیت بیشتر در بین دانش آموزان به هر قیمتی است.

خانم «ح» یکی از دانشجویان رشته پزشکی که با رتبه دو رقمی توانست وارد دانشگاه و رشته مورد نظر خود شود در این باره به خبرنگار پرسون گفت: بنده در مدت زمانی که مشغول مطالعه برای آزمون کنکور بودم تنها به کتاب های درسی اکتفاء کردم.

این دانشجوی پزشکی ادامه داد: نه علاقه ای به کتاب های کمک درسی داشتم و نه اینکه هزینه میلیونی برای خرید این کتاب های تکراری.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ناشران کتب کمک درسی و کنکوری با وی در تماس بوده اند، تاکید کرد: زمانی که نتایج اعلام شد و خوشبختانه بنده هم رتبه 2 رقمی کنکور را کسب کردم بسیاری از همین ناشران که شبکه های تلویزیون و صفحات روزنامه ها را اشغال کرده اند، با بنده تماس گرفته و درخواست داشتند که بنده اعلام کنم که از کتب کمک درسی آنها استفاده کرده و به این موفقیت رسیده ام.

این دانشجوی نخبه پزشکی ادامه داد: تاسف بار تر اینکه همه این ناشران وعده پرداخت وجه نقدی به بنده دادند تا جایی که به خوبی به یاد دارم یکی از همین ناشران که اکنون رسانه ملی را رسما به اشغال خود درآورده است یک پیشنهاد بزرگ مالی به بنده داد با شرط اینکه بنده اعلام کنم که تنها از کتب این ناشر استفاده کرده ام و رمز موفقیت من این ناشر بوده است و بس.

وی تاکید کرد: البته شاید بنده به علت یکسری از اخلاقیات این وعده ها را قبول نکردم، ولی هستند برخی از برگزیدگان کنکور که به علت مشکلات مالی حاضرند که این پیشنهادات غیرقانونی و غیرمعمول را بپذیرند.

این دانشجوی سال اول پزشکی بیان داشت: سوال بنده از مسئولان این است که آیا این حرکت و تلاش غیرقانونی ناشران کتب کمک درسی رصد می شود و یا اینکه بازار برای یکه تازی آنان باز است.

براساس بررسی های خبرنگار سایت خبری پرسون، هزینه تهیه یک سری از کتب کمک آموزشی و کمک درسی که همواره تبلیغات آنان را در رسانه ها می بینیم به طور میانگین بین 5 تا 10 میلیون تومان است و بی شک پرداخت و تامین این مبلغ برای بسیاری از خانواده های ایرانی در این شرایط نامساعد اقتصادی سخت و بعضا غیرممکن است.


بیشتر بخوانید؛

کنکور 1400 در دو بخش جدید و قدیم برگزار شود

هشدار سازمان سنجش درباره وعده دروغ به کنکوری ها


فرشید صفری؛ مشاور درسی در این باره به خبرنگار پرسون گفت: همه ما دوست داریم که فرزندانمان با رتبه های عالی وارد دانشگاه شوند اما این آرزو نمی تواند مسیر زندگی ما را تغییر دهد و برای رسیدن به این خواسته دچار چالش در زندگی خانوادگی و شخصی شویم.

صفری عنوان کرد: کسی منکر تاثیر مثبت کتب کمک آموزشی و کمک درسی نیست، ولی بسیاری از رتبه های ممتاز کنکور براساس آنچه که خود اعلام می کنند، تنها به آموخته ها و کتب درسی شان اکتفا کرده اند.

این مشاور درسی ادامه داد: متاسفانه برخی از دانش آموزان که تمکن مالی دارند با تهیه این کتب عملا کتاب های درسی خود را به فراموشی می سپارند و در زمان اعلام نتایج کنکور با ارقام 4 رقمی و 5 رقمی روبرو می شوند!

با توجه به سخنان این مشاور درسی و نیز آنچه از زبان پذیرفته شدگان کنکور و نیز پشت کنکوری شنیده می شود این است که اکتا صرف به کتب آموزشی هرگز نمی تواند تضمین کننده آینده این قشر از آرزومندان دانشگاه باشد.

آیین مهر ـ استان کردستان

227652