کمالوندی:

ظرفیت صنعتی ما ظرفیت فوق العاده‌ای است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه توانایی غنی سازی ۴۰ تا ۶۰ درصد را داریم، گفت: در حال حاضر برای برداشت اورانیوم ۲۰ درصد از ماشین‌های IR۱ استفاده می‌شود و ۶ آبشار را به این کار اختصاص داده‌ایم و این ظرفیت را داریم که از سانتریفیوژهای IR۴ و IR۲M و IR۶ نیز استفاده کنیم.

به گزارش سایت خبری پرسون، «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) در حاشیه مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور با اشاره به آغاز غنی سازی ۲۰ درصد اظهار داشت: الان حدود بیش از ۴ تن مواد با غنای ۳ و نیم تا ۴ درصد داریم و با توجه به پیش بینی انجام شده براساس قانون مصوب مجلس که حدود ۵۰۰ تن در ماه ظرفیتمان را ان‌شاءالله افزایش خواهیم داد. سالی حدود ۶ تن می‌شود و می‌توان گفت یک سال دیگر حدود ۱۰ تن اورانیوم خواهیم داشت که برابر آن ظرفیتی است که قبل از برجام داشتیم.
توانایی غنی سازی ۴۰ تا ۶۰ درصد را داریم

کمالوندی بیان کرد: ما دیروز ۲۰ درصد را بعد از ۶ سال در فردو شروع کردیم. ۱۴ ماه پیش مجددا به خاطر عدم اجرای تعهدات کشورهای غربی فردو فعال شد و الان ۲۰ درصد را برداشت می‌کنیم. این ظرفیت در کشور ما در صنعت هسته‌ای وجود دارد که در سطوح بالا حتی ۴۰ تا ۶۰ درصد تولید کنیم، کما اینکه در مصوبه مجلس نیز هست که اگر مواردی نیاز به غنای بالای ۲۰ درصد باشد سازمان آن را محقق کند و سازمان انرژی اتمی در این خصوص بررسی‌های خود را انجام می‌دهد.

معاون صالحی گفت: صنعت هسته‌ای ما یک صنعت بومی است و اگر زمانی محدودیت‌هایی را کشور پذیرفت به این خاطر بود که تحریم‌ها را بردارند؛ ولی متأسفانه آمریکایی‌ها خلف وعده کرده و اروپایی‌ها هم جبران نکردند و باعث شد گام هایی برداشته شود که در نهایت به مصوبه مجلس شورای اسلامی منجر شد.

وی افزود: ما تمام بندهای قانون را اجرا می‌کنیم و در وقت مقتضی گزارش‌های آن را منتشر خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در حال حاضر برای برداشت اورانیوم ۲۰ درصد از ماشین‌های IR۱ استفاده می‌شود و ۶ آبشار را به این کار اختصاص داده‌ایم و این ظرفیت را داریم که از ماشین‌های جدید IR۴ و IR۲M و IR۶ استفاده کنیم، البته ماشین‌های دیگر در حال تحقیق و توسعه هستند و فعلا تولید نمی‌کنند. ولی ماشین IR۶ می‌تواند ماشین‌هایی باشد که ما در تولید از آن استفاده کنیم.

وی افزود: ما یک آبشار ۱۶۴ تایی را براساس مصوبه مجلس تا سه ماه آینده باید راه اندازی کنیم که الان حدود ۱۱۰ ماشین پلاتفروم ۱۶۴ تایی در حال کار است.
ظرفیت صنعتی ما ظرفیت فوق العاده‌ای است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ان‌شاءالله به خواسته مجلس که استقرار هزار ماشین در سال است، عملی خواهیم کرد. می‌توانیم بگوییم اگر این مسیر ادامه یابد در آینده ماشین‌های جدید ما به تولید اورانیوم ادامه خواهد داد و این ماشین‌ها جایگزین ماشین‌های نسل اول خواهد شد. البته با توجه به عنوان قانون، اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل کند، این ظرفیت وجود دارد که ما به وضعیت قبلی برگردیم. اینها تصمیمات سیاسی است و ما به عنوان سازمان فنی می‌توانیم این تصمیمات را اجرا کنیم.

کمالوندی افزود: ظرفیت صنعتی ما ظرفیت فوق العاده‌ای است و می‌تواند کارهایی انجام دهد که مورد نیاز ما در صنعت هسته‌ای است.

معاون سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: قادریم تولید اورانیوم با خلوص بالا را با استفاده از روش‌های جدید که نیازی به چرخش در چند مرحله نیست، در توان صنعت هسته‌ای کشور انجام دهیم. این ظرفیت بالایی است که دانشمندان صنعت هسته‌ای ما با عزم و جدیت و روحیه انقلابی دنبال می‌کنند.
آژانس نباید عکس العملی داشته باشد

وی با اشاره به مکاتبات انجام شده با آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از شروع غنی سازی ۲۰ درصد افزود: ما یک تکلیفی داریم و یک پرسشنامه طراحی است که باید تکمیل کنیم و وظیفه آژانس هم راستی آزمایی است که این کار انجام شده است. ما اطلاعیه اولیه و پرسشنامه‌ها را دادیم و فرصت در اختیار آژانس گذاشتیم که راستی آزمایی کنند و بعد از آن تزریق گاز را برای ۲۰ درصد شروع کنیم و الان ۲۰ درصد برداشت می‌کنیم و ساعت ۱۹ دیشب اولین محصول ۲۰ درصد برداشته شده و به صورت پایدار این کار صورت می‌گیرد. آژانس گزارش خودش را داده است و آژانس نباید عکس العملی داشته باشد چون کاری که ما صورت می‌دهیم، براساس تعهدات پادمانی است و کار خلافی انجام نمی‌‌دهیم و اگر با برجام تطبیق ندارد براساس پاراگراف ۲۶ و ۳۶ برجام انجام می‌دهیم.

پس از مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی تحت عنوان قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و براساس ماده یک مصوب این طرح در راستای تامین شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای (برجام)، سازمان انرژی اتمی ایران موظف شد بلافاصله پس از تصویب این قانون، در راستای مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند. همچنین سازمان مذکور موظف شد نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند. بر همین اساس روز گذشته تولید غنی سازی ۲۰ درصد آغاز شد.
تبحر ویژه شهید فخری زاده در علوم مختلف به خصوص پدافند هسته‌ای

کمالوندی همچنین درباره شهید فخری زاده نیز بیان کرد: شهید فخری زاده در مدیریت، علوم و فنون مختلف و مسائل پدافندی به خصوص پدافند هسته‌ای تبحر ویژه‌ای داشت. ضایعه بزرگی برای کشور است و این شهید شاگردان زیادی را تربیت کرد و ان شاءالله درجاتشان متعالی خواهد بود.

شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته‌ هسته‌ای و دفاعی کشور بعدازظهر روز جمعه هفتم آذر ماه توسط عناصر مسلح تروریست در منطقه آبسرد دماوند به شهادت رسید.

227452