اعطای گواهی‌ ۲۷ شهر و روستای ملی صنایع‌دستی

مونسان: صنایع‌دستی از گوشه‌گیری خارج شده است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده در حوزه صنایع‌دستی در سال‌های اخیر و در دولت تدبیر و امید گفت: «صنایع‌دستی از حالت گوشه‌گیری خارج شده است.»

به گزارش سایت خبری پرسون، علی‌اصغر مونسان در مراسم اعلام رسمی و اعطای گواهی‌نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که با حضور تعدادی از استانداران و چند نفر از شهرداران شهرهای ملی صنایع‌دستی، تعدادی از نمایندگان مجلس و جمعی از مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل سالن آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد، گفت: «تلاش‌های زیادی شده است که صنایع‌دستی را به زندگی مردم برگردانیم. شاید در طول سال‌ها به این موضوع توجه نشده بود و تصور بر این بود که مدرن شدن صنایع‌دستی به معنی رفتن به سمت هنرهای غربی است، اما امروز خوشبختانه نسل جوان به‌خوبی در این حوزه وارد شده و با تکیه بر هویت تاریخی کشورمان در حوزه هنر و صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند.»

او گفت: «حتی جلساتی را با برج‌سازان گذاشتیم و از آن‌ها خواستیم تا از این هنر در فعالیت‌های خود استفاده کنند که مورد استقبال قرار گرفته است. ضمن این‌که بخش‌های زیادی از هنرهای سنتی و صنایع‌دستی وارد زندگی مردم شده است. در طرح تجاری‌سازی تلاش شد تولیدات صنایع‌دستی مبتنی بر سلیقه مشتری باشد. در این طرح بر روی بسته‌بندی به‌شدت کار شد و اکنون می‌توانیم به جرات بگوییم که فله‌فروشی صنایع‌دستی نداریم و در حال حاضر گروه‌های دانشگاهی در حوزه بسته‌بندی صنایع‌دستی وارد شده‌اند.»

در حوزه زیورآلات محصولاتی که تولید می‌شود فوق‌العاده است. طرح‌های ما برگرفته از معماری ایرانی‌اسلامی است و در همین شرایط کرونایی نیز فروش خوبی دارند.»

مونسان ادامه داد: «در حوزه صنایع‌دستی روی ترکیب هنرها کار کردیم و نتایج خوبی گرفتیم. خصوصاً در حوزه زیورآلات محصولاتی که تولید می‌شود فوق‌العاده است. طرح‌های ما برگرفته از معماری ایرانی‌اسلامی است و در همین شرایط کرونایی نیز فروش خوبی دارند.»

او در ادامه گفت: «در خصوص برندسازی خیلی کار کردیم و خوشبختانه می‌توان گفت که محصولات صنایع‌دستی ما تقریباً به‌طور کامل صاحب برند شدند. ضمن این‌که تلاش شد که بخش جدیدی را به صنایع‌دستی اضافه کنیم و آن کاربردی کردن صنایع‌دستی است که این موضوع با هدف بزرگ کردن بازار صنایع‌دستی انجام شد. می‌توان گفت تقریباً در تمام وسایل و ابزار مورد استفاده در منزل هنرهای سنتی و صنایع‌دستی داریم که قابل جایگزینی است و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به صادرات سالانه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: «۲۹۵ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی تا قبل از کرونا داشتیم و تصور بر این است که همین مقدار نیز صادرات چمدانی است درمجموع ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داریم و در گام اول به دنبال آن هستیم که صادرات صنایع‌دستی به یک میلیارد دلار افزایش یابد و در گام دوم به دنبال دست‌یابی به عدد دو میلیارد دلار هستیم.»

او سپس به ضرورت حمایت از اهداف و مأموریت‌های وزارتخانه متبوع خود اشاره کرد و گفت: «درخواست من از نمایندگان محترم مجلس این است که در بودجه ۱۴۰۰ این وزارت خانه را به شکل ویژه‌ای ببیند چراکه دارای وظایف، مأموریت‌ها و اهداف گسترده‌ای است. از استانداران نیز درخواست دارم از محل اعتبارات استانی، به ادارات میراث‌فرهنگی در استان‌ها کمک کنند.»

مونسان ادامه داد: «از استانداران محترم بابت پشتیبانی و حمایت‌هایی که از این وزارتخانه دارند تشکر می‌کنم، انصافا اگر حمایت‌های استانداران را نداشتیم در اجرای مأموریت‌های این وزارتخانه دچار مشکل می‌شدیم چراکه این وزارتخانه دارای ویژگی‌های خاصی است که وظایف و مأموریت‌های خاصی در حوزه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد.»


بیشتر بخوانید:

یک شهر ملی صنایع دستی و ۴ روستا در گلستان ثبت شد

پیشنهادی برای نامگذاری روزهای تقویم به نام صنایع دستی


ثبت ملی موجب همبستگی ملی و منطقه‌ای می‌شود

او به گستردگی اهداف و مأموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد و یادآور شد: «حوزه فعالیت هر دستگاه در بخش‌هایی از کشور است اما وجب‌به‌وجب کشور حوزه مأموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و این وزارتخانه در تمام شهرها و روستاها دارای وظایف، مأموریت‌ها و مسئولیت‌هایی است.»

وجب‌به‌وجب کشور حوزه مأموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و این وزارتخانه در تمام شهرها و روستاها دارای وظایف، مأموریت‌ها و مسئولیت‌هایی است

این مقام مسئول اضافه کرد: «بااین‌حال مورد بی‌مهری بودجه‌ای نیز قرار گرفتیم و متناسب با حجم مأموریت‌هایی که این وزارتخانه دارد بودجه مناسبی در اختیار آن نیست. در حوزه فرهنگی یکی از مهم‌ترین موضوعات صیانت از میراث‌فرهنگی اعم از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس است که به‌عنوان یک موضوع مهم در مطالبات مردم است. ضمن این‌که میراث‌فرهنگی موجب همگرایی نیز می‌شود، به‌عنوان ‌مثال ثبت ملی موجب همبستگی ملی و منطقه‌ای می‌شود و در امنیت ملی و ایجاد وحدت نیز نقش دارد.»

او افزود: «با اقدام هوشمندانه و تلاش به‌جای این‌که منتظر باشیم تا بودجه با مأموریت‌های ما متناسب باشد با دستوری که به ادارات کل استانی دادیم از آن‌ها خواستیم تا از ظرفیت‌ها و شرایط بهترین استفاده را داشته باشند. یکی از اقدامات خوب همراهی ما با شهرداران با هدف به میدان آوردن همه ظرفیت‌ها برای تحقق اهداف و مأموریت‌های این وزارتخانه است.»

در بخش کرونا جزو بخش‌های پیشرو در جذب اعتبار و کمک‌های دولتی بودیم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: «علاوه بر آن در بخش تأمین منابع مالی نیز به‌خوبی توانستیم از ظرفیت‌های بودجه‌ای استفاده کنیم، به‌عنوان‌ مثال در طرح اشتغال روستایی بودجه خوبی در اختیار ما قرار گرفت و هزار میلیارد تومان آن جذب شد. ضمن این‌که در بخش کرونا نیز جزو بخش‌های پیشرو در جذب اعتبار و کمک‌های دولتی بودیم.»

او ادامه داد: «در همین راستا شاهد همکاری بسیار خوب استانداران در حمایت از مأموریت‌های این وزارتخانه بودیم. هرجا اتفاق خوبی افتاد شاهد این بودیم که استانداران پای کار آمدند و به اهداف و مأموریت‌های خوب وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کمک کردند. در هر استانی که استانداران حمایت کردند شاهد جهش در آن استان بودیم که جای تشکر و قدردانی دارد.»

بیش از ۲هزار پروژه مرمتی در حال انجام و ۳۲۰ پروژه مرمتی آماده افتتاح است

مونسان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی اشاره کرد و گفت: «در بخش میراث‌فرهنگی در حال حاضر بیش از ۲هزار پروژه مرمتی در حال انجام است. مردم عزیز ما بدانند در صیانت از آثار تاریخی به‌صورت جدی وارد شدیم. خوشبختانه قوانین خوبی نیز وضع شده و از این حوزه حمایت می‌شود. در حال حاضر ۳۲۰ پروژه درجه‌یک مرمت را آماده داریم و در کتابچه‌ای برای رئیس‌جمهوری ارسال شده و در برنامه‌های افتتاحیه آقای روحانی در روزهای پنجشنبه قرار خواهد گرفت.»

او سپس به دو خبر و اتفاق مهم که در حوزه این وزارتخانه در چند هفته اخیر روی داده اشاره کرد و افزود: «در بخش کاوش‌های باستان‌شناسی برای تعیین سن اشیای تاریخی از کربن ۱۴ استفاده می‌کنیم که تا ۴۵ هزار سال قدمت را برای ما مشخص می‌کند خوشحالم که به مردم عزیزمان اعلام کنم که افتخار دیگری برای حوزه میراث‌فرهنگی به وجود آمده است و در قزوین دندان کودک نئاندرتال کشف شده و پیش‌بینی می‌شود که تا حدود ۱۰۰ هزار سال قدمت برای این کشفیات تعیین شود.»

مونسان گفت: «همچنین موفق شدیم محموله بسیار باارزشی که قبلاً به‌صورت قاچاق از کشور خارج شده بود به کشور بازگردانیم. این محموله شامل ۴۹ شی‌ء تاریخی متعلق به سده ۸ قبل از میلاد است که بیش از ۲۸۰۰ سال قدمت را در بر می‌گیرد و به‌زودی در محل موزه ملی در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. در این یافته می‌توان به اطلاعات جدیدی در خصوص تمدن هخامنشی دست یافت. باستان‌شناسان نیز در این خصوص کاوش‌ها را ادامه خواهند داد.»

این مقام مسئول به پروژه‌های گردشگری نیز اشاره کرد و ادامه داد: «تاکنون پروژه‌های گردشگری به‌ارزش ۲۲هزارمیلیارد تومان به اتمام رسیده و ۱۳۷هزارمیلیارد تومان پروژه در دست اقدام است. تلاش می‌کنیم حدود ۶۰۰ پروژه را تا پایان دولت به پایان برسانیم. تعداد بوم‌گردی‌های ما از ۲ هزار واحد عبور کرده و می‌توان گفت در تمام روستاها بوم‌گردی برای اقامت گردشگران داریم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: «۲۲۴ واحد هتلی با ستاره‌های مختلف، ۱۰۶ هتل آپارتمان، ۱۰۳ سفره‌خانه سنتی، ۳۷۴ مجتمع گردشگری و ۱۰۸ اقامتگاه سنتی به مجموع تأسیسات گردشگری کشور اضافه شده است. در این میان شاهد بروز شکل جدیدی از اقامتگاه‌ها با عنوان بوتیک هتل بودیم که بسیار مورد علاقه و استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.»

او به رتبه‌بندی شهرها از نظر گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: «یکی از موضوعاتی که دنبال می‌کردیم رتبه‌بندی شهرها در حوزه گردشگری است که شهرها بر اساس یکی از این ۵ موضوع رتبه‌بندی می‌شوند. شهر دوستدار گردشگر، شهر مقصد گردشگری، شهر گردشگرپذیر، شهر متعهد به توسعه گردشگری و شهر مستعد گردشگری، موضوعاتی است که در رتبه‌بندی شهرها مورد توجه قرار می‌گیرند.»

227343