به همت استادان دانشگاه شیراز انجام شد؛

تبیین شخصیت سردار سلیمانی در قلب استرالیا

نشست مشترک استادان دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی استرالیا به صورت مجازی درباره شهید قاسم سلیمانی برگزار و از این شهید به عنوان اسطوره‌ای مردمی که حتی مورد احترام و تمجید دشمنان بود، یاد شد.

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس اقدام به برگزاری وبیناری(همایش مجازی) با حضور استادان دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه شیراز با موضوع سردار سلیمانی هویت و امنیت کرد.

رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز چهارشنبه در این وبینار به جایگاه اسطوره‌ای قاسم سلیمانی در هویت ایرانی اشاره کرد و گفت: در زمانه مدرن کنونی به ظهور چنین شخصیت هایی نیاز است.

ابراهیم عباسی افزود: سلیمانی به تعداد هر ایرانی تصویری مذهبی، انسان دوستانه و ایران دوست خلق کرد که جغرافیای آن از مرزهای ایران نیز فراتر رفته است.

سردار و اسطوره‌های ایرانی

وی حضور بیش از ۱۰ میلیون شرکت کننده در مراسم تشییع سردار سلیمانی را نشانگر ویژگی های ممتاز او دانست و گفت: ویژگی دیگری که سردار سلیمانی را به اسطوره های ایرانی پیوند داد شهادت سردار به دست دشمن خارجی بود.

رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز افزود: اسطوره های ایرانی نسبت به دشمنان خارجی حساسیت خاصی داشتند و این موضوع در شهادت سردار سلیمانی نیز نمایان شد و این اشتباه تاکتیکی آمریکاییان بود که به این اقدام خصمانه و ضدبشری دست زدند.

وی ادامه داد: بیان کلماتی مانند من سرباز هستم از سوی سردار سلیمانی و یا ما ملت امام حسین(ع) هستیم باعث شده تا جایگاه او در بین جامعه به اسطوره‌ها پیوند بخورد.

عباسی، سردار سلیمانی را سخنران خوبی دانست و گفت: نحوه بیان ، کاریزمای سلیمانی و خطابه‌های اقناع گرایانه سردار جایگاه ویژه ای برای او در بین افراد جامعه ایجاد کرده است.

او شهادت سردار سلیمانی در عراق را دارای بازتاب هایی وسیعی عنوان کرد و افزود: با این رخداد پیوند ایرانیان و عراقی ها رنگ و بویی دیگر به خود گرفت؛کشور عراق پیوندهای قوی با ایران دارد.


بیشتر بخوانید؛

بخشش، لازم نیست اعدامش کنید!

چرا شیراز سیاه‌پوش حاج قاسم نشده؟

رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه پیوند ویژگی های سردار سلیمانی با پهلوانان ایرانی باعث شده بود جایگاه او در بین ایرانیان ممتاز و ویژه باشد،اظهار داشت: پیوند سردار سلیمانی با مردم نیز وجه بارز دیگر شخصیت او است و باید درسی برای همه مسولان باشد.

وی ادامه داد: در برهه‌هایی سردار سلیمانی قبول نکرد که وارد فضای سیاسی و انتخاباتی کشور شود و این سردار در زمینه توجه به افراد ضعیف و مناطق محروم نیز به مرام پهلوانی پهلو می‌زد.

وی با بیان این مطلب که نباید سردار سلیمانی را خیلی هم دست نایافتنی در بین آحاد جامعه نشان داد،اضافه کرد: قاسم سلیمانی کسی بود که از مناطق محروم جامعه با تلاش و کوشش و ایثارگری به عرصه های والا دست یافت.

استاد دانشگاه ملی استرالیا: سلیمانی،سردمدار خاورمیانه جدید

استاد مطالعات ایران در دانشگاه ملی استرالیا در ادامه این بحث به موضوع سردار سلیمانی و معماری امنیت خاورمیانه جدید اشاره کرد و گفت: حدود ۲ سال پیش تحقیقی با همکاری دانشگاه منچستر و دانشگاه ملی استرالیا درباره شخصیت کاریزماتیک و خاص و تاثیر پذیر سیاسی و مذهبی ژنرال قاسم سلیمانی کلید خورد و حدود یکسال پیش با ترور سردار سلیمانی تحقیقات با تغییراتی ادامه پیدا کرد.

علم صالح ادامه داد: سردار سلیمانی ساختارهای امنیتی را در منطقه به نفع ایران تغییر داد و کسی بود که در صف اول شکل گیری خاورمیانه جدید نقش داشت.

استاد مطالعات ایران در دانشگاه ملی استرالیا گفت: سال ۲۰۰۳ توازن قدرت در منطقه با حمله آمریکا به عراق برهم ریخت و کنار گذاشتن صدام باعث بهم خوردن قدرت نظامی و ایدئولوژیکی منطقه شد.

وی ادامه داد: با این موضوع منطقه وارد ساختار جدیدی شد که در نهایت به فزونی قدرت ایران انجامید بگونه ای که از سال ۲۰۱۱ به بعد ایران بعنوان قدرتی منطقه ای شناخته شد و این به دلیل دکترین نظامی سلیمانی بود.

صالح گفت: از سال ۲۰۰۱ تاکنون از سوی آمریکا به بیش از ۱۰ کشور جهان حمله مستقیم یا غیرمستقیم شده در حالی که ایران هرگز مورد هجوم قرار نگرفته است و این نشان از دستاورد مهمی است که نتیجه سیاست‌های سلیمانی بوده است.

او به تجارب مختلف سلیمانی و مهارت سردار در پی حضور در جنگ‌ها و نبردهای مختلف اشاره کرد و گفت: سلیمانی تجربه رویارویی با متجاوزان عراقی و مافیای مواد مخدر در جنوب استان کرمان را داشت و با این تجربه ۲۰ ساله در انواع جنگ ها وارد میدان بزرگتر خاورمیانه جدیدی شد که آمریکا در آن حضور داشت.

استاد مطالعات ایران در دانشگاه ملی استرالیا با بیان اینکه سلیمانی برای اینکه به قدرت بازدارندگی در مقابل دشمنانش دست یابد به ۴ استراتژی عمل کرد که نتیجه آن این بوده که در ۲۰ سال گذشته به ایران حمله ای نشد و این در حالی است که آمریکا هر زمان خواسته به هر کشوری حمله کرده است،افزود: وسعت بخشیدن جغرافیایی به منطقه جنگی دستاورد سلیمانی است چرا که آمریکاییان قدرت مبارزه و مدیریت امنیتی منطقه‌ای وسیع را ندارند.سلیمانی حوزه مقابله با آمریکا را از ایران خارج کرد.

صالح گفت: استراتژی دوم سردار سلیمانی طولانی کردن جنگ بود به این دلیل که غربی‌ها در جنگ‌های طولانی مدت ناتوانند و نبردهای طولانی اثرات بسیار منفی در سیاست‌گذاری‌های داخلی آنها و خصوصا آمریکا می‌گذارد.

وی با بیان اینکه آمریکا همیشه با جنگ های نامتقارن مشکل داشته و طولانی بودن جنگ با گستره جغرافیایی وسیع از سیاست‌های سلیمانی بود،گفت: آمریکا در افغانستان ،عراق، سوریه و لیبی نیز هنوز هم با گذشت ۱ یا ۲ دهه از شروع این نبردها با مشکلات اساسی روبه رو است و طولانی کردن جنگ همیشه به نفع گفتمان سلیمانی بوده است.

سلیمانی قاعده بازی را به نفع امنیت ایران تغییر داد

استاد مطالعات ایران در دانشگاه ملی استرالیا تنوع بخشیدن به انواع جنگ را از دیگر ویژگی سلیمانی دانست و اظهار داشت: بخاطر اینکه بتوان بازی امنیتی را برد می توان قواعد بازی را تغییر داد که این کار سلیمانی بود که ساختارهای هویتی منطقه را به حرکت درآورد.

دشمنان هم برای سردار احترام قائل‌اند

وی سلیمانی را شخصی دانست که دشمنان نیز از او تمجید کردند و برایش احترام قائلند، آمریکاییان او را قوی ترین مرد خاورمیانه می دانستند و پای تعریف و تمجید از سلیمانی بسیار زودتر از رسانه‌های ایرانی به نشریه های غربی باز شده بود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص خلاء و نبود سلیمانی و تاثیر این موضوع بر قدرت امنیتی ایران گفت: کاری که سلیمانی باید انجام می داد را انجام داد و خطر حمله جدی به ایران در ۲۰ سال گذشته را از سر این کشور دور کرد.

ترور سردار مرزبندی هویتی را برداشت

استادیار گروه حقوق عمومی دانشگاه شیراز نیز در ادامه این نشست به موضوع ترور شهید سلیمانی، سیالیت و درهم‌تنیدگی هویتی ایرانیان پرداخت و گفت: سردار سلیمانی بر گفتمان هویتی ایرانیان تاثیر و تجربه ترور وی نیز در مرزبندی هویتی در ایران اثر داشت.

هادی صالحی افزود: در مطالعات هویت مدارانه این مساله باید مورد توجه قرار گیرد که مرزبندی هویتی سیال است و در هر مقطع زمانی و مکانی باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: هویت مفهومی سیال است و صحبت در مورد هویت ایرانی در مقاطع مختلف ویژگی‌های خاص متفاوتی دارد.

استادیار گروه حقوق عمومی دانشگاه شیراز یکی از ویژگی های ترور سردار سلیمانی را که مغفول مانده جنبه های گوناگون هویتی دانست و گفت: جنبه های متنوع هویتی در درون هویت ایرانی مانند چهاررراهی می ماند که هویت قومی،ایرانی،دینی و مذهبی در این چهارراه زمانی ترور شهید سلیمانی به هم رسید.

وی اضافه کرد: ترور سردار سلیمانی نشان داد که در یکسال اخیر گروه های مختلف هویتی نسبت به ترور وی واکنشی نشان دادند بگونه‌ای که برخی که مخالف سیاست های جمهوری اسلامی نیز بودند در این واقعه واکنش مشترک نشان داده و همه از عملکرد سردار به نیکی یاد و اقدام خصمانه آمریکا را محکوم کردند و این نشان دهنده این است که مرزبندی های هویتی در هر مقطعی باید به صورت خاص مورد بررسی قرار گیرد.

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه ابومهدی المهندس، معاون سازمان الحشد الشعبی عراق و تعدادی از همرزمانشان بامداد جمعه (سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸) در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی به دستور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و با شلیک پهپادهای ارتش این کشور به شهادت رسیدند.

226717

مطالب مرتبط