درویش در گفت و گو با پرسون؛

لزوم شکایت از عاملین تقطیع درختان در کرخه

یک کنشگر محیط زیست گفت: تشکل های محیط زیستی خوزستان علیه عامل تقطیع درختان در پارک ملی کرخه شکایت کنند.

به گزارش سایت خبری پرسون، 2هزار درخت در پارک ملی کرخه برای ایجاد یک سیل بند ماسه ای قطع شده است و قرار است سه هزار درخت دیگر هم از بین برود. در این رابطه خبرنگار محیط زیست پرسون گفت و گویی با محمد درویش کنشگر و پژوهشگر محیط زیست داشته که به شرح ذیل است.

محمد درویش در رابطه با قطع درختان در پارک ملی کرخه گفت: متاسفانه بخش اجرایی کشور اهمیتی به محیط زیست و اقناع افکار عمومی نمی دهد. تا وقتی که مسئولین خود را بی نیاز از اقناع افکار عمومی بدانند در بر همین پاشنه می چرخد.

وی ادامه داد: بعضی مواقع جا به جایی درخت ها ضرورت دارد. حتی در این موارد نیز باید ابتدا گروه های ترویجی با جامعه محلی صحبت کنند دلایل خودشان را شرح دهند و از ایجاد سوتفاهم ها جلوگیری کنند.

این کنشگر محیط زیست تصریح کرد: استان خوزستان به شدت با کمبود پهنه های درختی و پوشش جنگلی مواجه است.

درویش افزود: در چند سال اخیر میلیاردها تومان خرج درخت کاری شد. این درخت ها اکثرا خشک شدند.

وی گفت: شگفت آور است که سازمان محیط زیست، وزارت نیرو، سازمان آب و برق خوزستان و وزارت راه در حقیقت در یک اقدام مشترک و یک سکوت معنی دار اجازه دادند چنین اتفاقی رقم بخورد.


بیشتر بخوانید؛

کاشت 900 اصله نهال، رای دادگاه برای متهمان قطع درخت در کلاله گلستان


این پژوهشگر گفت: درخت ها از مهم ترین عوامل طبیعی در مهار سیلاب ها هستند. درخت ها در همه جای دنیا مهم ترین عامل حفظ آب و خاک هستند. نباید اجازه دهیم چنین اتفاقاتی تکرار شود.

درویش تصریح کرد: تشکل های محیط زیستی استان خوزستان طبق اصل 50 قانون اساسی و همچنین تبصره سه ماده 66 آیین دادرسی به دادستانی استان به مدعی العموم علیه هر شخصیت حقوقی و یا حقیقی که عامل قطع درختان است شکایت کنند. طبق قانون دادستانی موظف است که جلوی کار را بگیرد کارشناسان متخصص بفرستد تا موضوع را در جوانب مختلف بررسی کنند.

وی گفت: هر چقدر مطالبات مردمی در این حوزه جدی تر باشد می توان به کاهش این تقطیع ها امیدوار بود. حتما تشکل های استان خوزستان وارد عرصه میدانی شوند و علیه مخرب اعلام جرم کنند.

درویش در پایان با تاکید بر تاثیرگذاری اقدامات تشکل های مردم نهاد گفت: این تشکل ها تا به حال خیلی تاثیرگزار بوده و توانسته از فعالیت های معدنی، پالایشگاهی و پتروشیمی جلوگیری کند.

226708