رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان لنده:

آتش سوزی و چرای بی‌رویه موجب از بین رفتن مراتع و جنگل های بلوط می شود

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان لنده گفت: احیا و توسعه جنگل‌ها و گونه‌های گیاهی مختلف یکی از اقدامات مهم منابع طبیعی این شهرستان است.چرای بی‌رویه، سودجویی و آتش سوزی باعث از بین رفتن مراتع و جنگل در این شهرستان شده‌ است

به گزارش سایت خبری پرسون از کهگیلویه و بویراحمد، بدون شک منابع طبیعی اعم از جنگل، مرتع و اراضی ملی به عنوان سرمایه‌های ارزشمند به صورت امانت در اختیار نسل امروزی بوده که باید با حفاظت و صیانت دقیق و اصولی تحویل آیندگان شود تا بلکه جریان زندگی ادامه داشته باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان‌های شاخص در برخورداری از منابع طبیعی و جنگلی شناخته می‌شود و قریب به ۸۰۰ هکتار از اراضی ۶ میلیون هکتاری زاگرس در این استان واقع شده است.

جنگل‌های بلوط زاگرس در چند ساله اخیر به دلایل متعدد به ورطه نابودی کشیده شده‌اند و قریب به یک میلیون هکتار از این جنگل‌ها نابود شده است، یکی از دلایل عمده نابودی جنگل‌ها آتش‌سوزی گسترده می‌باشد و امسال استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد وقوع چندین فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط بود، که در فقدان امکانات مناسب برای اطفاء حریق بخش عظیمی از مراتع و جنگل در این استان طعمه شعله سوزان آتش شد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد، علت بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی در استان خطا‌های سهوی و عمدی انسانی بوده ‌است.

این روز‌ها جنگل‌ها و مراتع استان حال و روز خوشی ندارند تا جایی که درست بیخ گوش مسئولان منابع طبیعی و در کنار مرکز استان شاهد زمین‌خواری و کوه‌خواری هستیم و متولیان امر چشمان خود را بر روی تمام تخلفات می‌بندند.

گرچه در چند سال اخیر برای صیانت از جنگل‌های بلوط استان اقداماتی نظیر کاشت درختان بلوط و بادام و ... و همچنین توسعه شبکه گازرسانی به مناطق روستایی و واگذاری آبگرمکن‌های خورشیدی به روستاییان و عشایر در راستای جلوگیری از قطع درختان بلوط برای سوخت انجام شده است، اما از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع این دیار نیز در آتش بی‌تدبیری سوخته است و درختان چند صد ساله بلوط راست راست جان می‌دهند و یکی پس از دیگری نابود می‌شوند.


بیشتر بخوانید؛

توسعه و ایجاد باغات استان با ۵۵۰ هزار اصله نهال


رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لنده از پویش مردمی کاشت دانه‌های بلوط و بادام در دامنه‌ها و کوه‌های لنده با همکاری انجمن جوانان شهرستان لنده خبر داد.

محمدی احیا و توسعه جنگل‌ها و گونه‌های گیاهی مختلف را یکی از اقدامات مهم منابع طبیعی این شهرستان عنوان کرد و گفت: این گونه‌های گیاهی با ارزش بر اثر بی‌توجهی، چرای بی‌رویه، آتش‌سوزی و سودجویی افراد نا آگاه دچار صدمات زیادی شده ‌است.

محمدی افزود: این طرح با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، انجمن جوانان و با حضور گرو‌ه های جهادی و تیم‌های مردمی دوستدار طبیعت به صورت هر ۱۰ روز یک بار در یک نقطه از شهرستان لنده با توجه به اقلیم هر منطقه بذر بادام و بلوط کاشت می‌شود.

او گفت: این اقدامات ضمن توسعه و حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی، در اشتغال و توسعه درآمد مردم بومی نیز موثر است.

محمدی بیان کرد: طرح‌های بادام‌کاری علاوه بر ذخیره آب به تلطیف هوا، تقویت پوشش گیاهی مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک کمک می‌کند که شهرستان لنده دارای ۸۵ هزار هکتار عرصه طبیعی است که از این سطح ۵۳ هزار هکتار جنگل و ۳۲ هزار هکتار مرتع است.

منبع: تسنیم

226562

مطالب مرتبط