گزارش پرسون از زمزمه های تولد شهرستانی دیگر در کرمانشاه؛

ظهور شهرستان «فیروزآباد» در کرمانشاه/ تایید منابع غیررسمی و سکوت منابع رسمی

برخی از محافل رسمی و غیررسمی به صورت غیرمستقیم از احتمال ایجاد شهرستان «فیروزآباد» در استان کرمانشاه خبر می دهند.

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمانشاه، درست یک سال پیش بود که برخی از محافل رسمی و غیررسمی از ایجاد یک شهرستان جدید در استان کرمانشاه خبر می دادند با این وجود برخی از مسئولان و مدیران کرمانشاهی چنین اتفاقی را تکذیب می کردند با این حال در لابه لای سخنان برخی از متولیان امر در کرمانشاه به نظر می رسد که در آینده ای نه چندان دور شاهد تولد یک شهرستان دیگر در این استان خواهیم بود.

خبر ایجاد این شهرستان که برخی از منابع از آن خبر می دهند، دور از انتظار نیست.

در صورت تحقق یافتن شهرستان «فیروزآباد» کرمانشاه می توان گفت که این شهرستان از نظر وسعت، جمعیت، فرهنگ و.. دارای ویژگی های منحصر بفردی نسبت به سایر نقاط این استان خواهد بود.

این شهرستان؛ یک شهر، 5 دهستان و 453 روستا را زیر پوشش خود خواهد داشت و از سوی دیگر یک وجه تمایز بسیار خاص نسبت به دیگر شهرستان های کرمانشاه دارد و آن فرهنگ و زبان مشترک آن می باشد.


بیشتر بخوانید؛

تردد مسافران در مرزهای غربی ممنوع اعلام شد


زبان مردم این شهرستان در حال ظهور «لکی» می باشد یعنی با به هم پیوستن دهستان های جلالوند، عثمانوند، بالاوند، درودفرامان، سرفیروزآباد یک شهرستان با زبان «لکی» در کرمانشاه خواهیم داشت که در بُعد جغرافیایی هم دارای ویژگی های بسیار خاصی می باشد.

مهمترین ویژه جغرافیایی این شهرستان نوظهور هم مرز بودن آن با دو استان ایلام و لرستان می باشد که این خود یک امتیاز بسیار بزرگ می باشد و می تواند مراودات اقتصادی، فرهنگی و... را با استان های همجوار را به ارمغان بیاورد.

از سوی دیگر مرکز این شهرستان با توجه به گمانه زنی های موجود، شهر «هلشی» خواهد بود که این شهر به دلیل نزدیکی به مرکز استان می تواند در صورت محقق شهرستان شدن، دهستان های مذکور تحولات بسیار خوبی به چشم خود ببیند.

با این حال مسئولان هنوز به صورت رسمی تحقق این تقسیمات استانی را تایید یا تکذیب نکرده اند.

این گمانه زنی ها در حالی صورت می گیرد که در سال های اخیر زمزمه های این تشکیل شهرستان «کوزران و سنجابی» نیز همواره به گوش می رسد.

ولی با توجه به معیارهای استاندارد، وسعت جغرافیایی و... احتمال ایجاد شهرستان «فیروزآباد» در کرمانشاه بیشتر از ایجاد شهرستان «کوزران و سنجابی» است.

در صورتی که شهرستان «فیروزآباد» شکل بگیرید، بسیاری از مشکلات و نارسایی های مردم این منطقه حل می شود و از سوی دیگر تردد مردم این مناطق به مرکز استان کاهش محسوسی خواهد یافت که این خود یک مزیت ویژه خواهد بود.

خروج از بن بست خدمات رسانی، تقویت فرهنگ محلی و..، گسترش امکانات شهری نشینی و... تنها گوشه ای از مزایای تحقق این امر می باشد.

بسیاری از فعالان فرهنگی و بزرگان این منطقه هم در دهه های گذشته طرح ایجاد شهرستان «فیروزآباد» را مطرح کرده بودند که به مرور این خواسته کم رنگ گردیده بود.
آیین مهر ـ استان کرمانشاه

225891