مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی:

چرخ تولید در روستاها راه‌اندای شود

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: یکی از کارهای ضروری در روستاها و مناطق محروم کشور، با وجود تامین زیرساخت‌های فراهم شده، ایجاد اشتغال است چراکه توسعه زیرساخت‌ها به تنهایی برای روستاها کافی نیست و باید با ثروت‌آفرینی، ایجاد کار و تولید مناسب، هم در کنار آن شکل بگیرد.

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان جنوبی، علی اکبر اکبری راد، در شانزدهمین جلسه کمیته نظارت بر طرح‌های اشتغالزایی روستایی و عشایری استان اظهار کرد: ایجاد اشتغال پایدار در روستاها از طرح‌های مهم برای مقابله با بیکاری در این مناطق است که نقش مهمی در شکل‌گیری مهاجرت معکوس ایفا می‌کند.

وی گفت: یکی از کارهای ضروری در روستاها و مناطق محروم کشور، با وجود تامین زیرساخت‌های فراهم شده، ایجاد اشتغال است چراکه توسعه زیرساخت‌ها به تنهایی برای روستاها کافی نیست و باید با ثروت‌آفرینی، ایجاد کار و تولید مناسب، هم در کنار آن شکل بگیرد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طرح پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری از ابتدای سال ۹۶ برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق محروم استان به اجرا درآمده است، افزود: این تسهیلات نقش موثری در رفع معضل بیکاری در روستاها و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها داشته است.

اکبری راد با اشاره به اینکه در این استان در اجرای این طرح ۶ هزار و ۸۰۰ شغل پایدار در بخش‌های کشاورزی، صنایع، معادن، خدمات گردشگری، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، صنایع چوبی و غیره ایجاد شده است، اظهار کرد: نظارت بر طرح‌های بهره مند شده از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری ضرورت دارد که در این راستا کمیته‌های شهرستانی و استانی با رصد مستمر و مداوم تسهیلات پرداخت شده از انحراف این طرح‌ها جلوگیری می‌کنند.


بیشتر بخوانید؛

تسهیلات جدید کرونایی به کدام حوزه‌ها تعلق می گیرد؟


رئیس کمیته نظارت عملیاتی بر برنامه‌های اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری استان بیان کرد: برای کمیته نظارت بر طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری در شهرستان‌ها و استان‌ها اهدافی تعیین شده که یکی از مهم‌ترین آنها هدایت صحیح منابع مالی اختصاص یافته در راستای توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری استان است؛ لذا در این راستا باید تلاش کنیم کمیته‌های شهرستانی و استانی هدایت صحیح منابع و هزینه کرد آن درمحل خود طرح اجرا و عملیاتی کنند.

وی، بانک‌های عامل پرداخت کننده تسهیلات را بانک توسعه تعاون، پست بانک، کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید استان برشمرد و گفت: این بانک‌ها ۲۹۱۹ فقره تسهیلات را پرداخت کرده‌اند که زمینه اشتغال ۶۸۰۲ نفر در استان را فراهم کرده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی، پایش وبررسی مستمر این طرح‌ها را توسط بانک‌های عامل و دستگاه اجرایی تخصصی هریک از طرح‌ها را خواستار شد و گفت: با نظارت مداوم و همکاری و همدلی اعضای کمیته نظارت بر طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری استان و شهرستان‌ها میزان انحراف طرح‌ها ۲۹ طرح بوده که در عناوین در تعهد اشتغال، تسهیلات پرداختی، عدم پوشش‌ بیمه‌ای، محل اجرای طرح، میزان پیشرفت طرح، عدم اجرا، رسته فعالیت، کارمند بودن و... انحراف داشته‌اند که این انحراف به یک درصد هم نمی‌رسد و حاکی از تلاش اعضای کمیته‌های شهرستانی و استانی در نظارت مستمر بر طرح‌هاست.

وی، درصد جذب تسهیلات بانکی این طرح را در خراسان جنوبی ۱۰۳.۵ درصد اعلام کرد و یادآور شد: این اعتبارات طی پنج مرحله به این استان ابلاغ و براساس قانون مربوط پرداخت شده است.

منبع: ایسنا

225837