مدیر حوزه‌های علمیه همدان:

تدوین سند جامع حفظ انفال امری ضروری است

مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان گفت: مردم، دولت و روحانیون در مقابل حفظ محیط زیست و مقابله با بحران آب مسوول هستند و در این خصوص تدوین یک سند جامع برای حفظ انفال یک امر ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الاسلام سید مصطفی موسوی اصفهانی در دیدار با مدیرکل منابع طبیعی همدان با اشاره به سوره انفال و جایگاه منابع طبیعی در دین مبین اسلام و آموزه‌های دینی گفت: مسائلی همچون محیط زیست و حفظ منابع طبیعی یک موضوع ملی و عمومی است و همه از نظر اخلاقی، ملی و دینی در قبال حفظ آن مسئول هستند.

وی با بیان اینکه از مردم انتظار می‌رود به توصیه‎های زیست محیطی توجه کنند افزود: باید به درستی مسائل منابع طبیعی و ارزشهای زیست محیطی را تبیین کرد و در این راستا آحاد مردم، دولت و روحانیت مکلف هستند که در زمینه مسائل مهم از جمله بحران آب، حفظ و توسعه منابع طبیعی مسئولانه برخورد کنند.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: نظر مراجع و بزرگان دینی باید به مسائل منابع طبیعی، محیط زیستی و سرزمینی جلب شود و از نظرات کارشناسان در این زمینه بهره مند شوند.

حجت الاسلام موسوی اصفهانی اضافه کرد: بزرگان دینی باید به مردم توصیه و آگاهی‎های لازم را ارائه دهند چرا که لازم است در این گونه امور که آینده کشور را می‌سازد، همه قشرهای اجتماعی مشارکت و همکاری کنند.

وی ادامه داد: به طور حتم مبلغان دینی در کنار انجام فعالیت‎های فرهنگی باید در زمینه فرهنگ سازی حفظ منابع طبیعی نیز نقش آفرینی کنند البته حرکت در این جهت نیازمند تعامل همه دستگاه‌های اجرائی و فرهنگی و علمی کشور از جمله حوزه‌های علمیه ومنابع طبیعی است.

مدیرحوزه‌های علمیه همدان تدوین سند و تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه به همراه سندی جامع برای حفظ انفال را یک امری ضروری دانست.


بیشتر بخوانید؛

انفال و محیط زیست قابل وقف نیست


حجت الاسلام موسوی اصفهانی از عملکرد منابع طبیعی و اجرای طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری برای حفظ آب و خاک استان قدردانی کرد و گفت: درختکاری از کارهای پسندیده ای است که در اسلام بسیار سفارش و تاکید شده است.

حجت الاسلام موسوی اصفهانی ‎گفت: حوزه‌های علمیه استان آماده هستند تا از ذخایر فکری اسلام برای فرهنگ ‌سازی در خصوص لزوم حفاظت از سرمایه های ملی استفاده و آن را در جامعه ترویج کنند.

وی بیان کرد: از ظرفیت علمی حوزه‌های علمیه می‎توان برای توجه بیشتر روحانیان به امور سرزمینی استفاده کرد تا در برنامه‎ها و تبلیغ‎هایشان به فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ منابع طبیعی بپردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان نیز با تاکید بر نقش محوری روحانیت و طلاب در فرهنگ سازی منابع طبیعی گفت: باید از ظرفیت بالای حوزه علمیه، علما، طلاب و روحانیان برای فرهنگ سازی و هدایت مردم به سمت حفاظت از منابع طبیعی بهره گیری شود.

اسفندیار خزائی اضافه کرد: باید با استفاده صحیح و اصولی از منابع طبیعی، حیات و زندگی را در جامعه تضمین کرد تا آیندگان دچار مشکل جدی نشوند.

وی افزود: دغدغه مشترک منابع طبیعی به عنوان یک نهاد تخصصی با نهادهای علمی و حوزوی برای آگاهی بخشی به جامعه برای صیانت از منابع طبیعی است و استفاده صحیح از طبیعت، موجب حفاظت بیشتر از عرصه های منابع طبیعی و جلوگیری از روند تخریب و تصرف می‌شود.

منبع: ایرنا

225733