روحانی:

مصوبه مجلس برای رفع تحریم است نه اعمال تحریم/ با وجود کاهش درآمدهای نفتی صف‌های طولانی و بحران کالا نداشتیم

رییس جمهوری گفت: درامد نفتی کشور از ۱۱۹ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ به کمتر از ۱۹ میلیارد دلار در سال گذشته رسید ما با این وجود صف‌های طولانی و بحران کالا نداریم.

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود تاکیدات دولت بر افزایش نظارت و کنترل و مهار گرانی‌ها، قیمت کالاهای اساسی نوسان شدید مواجه است، گفت: مردم در زندگی و کالاهای مورد نیاز روزمره دچار مشکل هستند و این حرف کاملا درست است. اما مردم عزیز باید توجه داشته باشند صادرات غیرنفتی در هشت ماهه امسال به خاطر کرونا حدود ۱۹ درصد کاهش یافته است و از دیگر سو، منابع ارزی ما در کشورهای خارج در بیشتر موارد با مشکل برداشت مواجه است.

رییس جمهوری اضافه کرد: رییس کل بانک مرکزی گفته درباره ویروس کرونا با مشکل برداشت مواجه هستیم و این مشکل دوم است چون علت گرانی برخی کالاها این بوده که نهاده های دامی با تاخیر وارد شد.

درآمد نفتی از ۱۱۹ میلیارد دلار در سال ۹۰ به کمتر از ۱۹ میلیارد دلار رسید

وی گفت: الان درباره میزان تقصیر تحریم، جنگ اقتصادی و مدیریت نمی‌خواهم بحث کنم. هر کس عددی می‌گوید، یکی می‌گوید۵۰ درصد و یکی هم می‌گوید ۸۰ درصد. اما اگر کسی می‌خواهد محاسبه کند، ببیند که درآمد نفتی در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۱۹ میلیارد دلار بود اما در سال گذشته این درآمد کمتر از ۱۹ میلیارد دلار بود و باز هم کمتر می‌شود.

روحانی ادامه داد: در سال ۹۱ با این شرایط درآمد نفتی، در بسیاری از کالاهای اساسی بحران و صف‌های طولانی داشتیم، در این دولت اگرچه مشکل گرانی داریم اما صف طولانی و بحران کالا نداریم که البته این بخشی به جنگ اقتصادی و بخشی هم به مدیریت غیرصحیح و عدم برخورد قاطع با متخلفان برمی‌گردد.

رییس دولت تدبیر و امید در عین حال گفت: در برخی موارد مدیریت اشکال داشت، در برخی موارد در جنگ اقتصادی قرار داشتیم و نهاده به موقع وارد کشور نشد و گاهی برخورد با افرادی که با احتکار کالاها را به موقع در اختیار مردم نگذاشتند و هر سه مورد بود.

رییس جمهوری یکی از مصوبات کارگروه الکترونیک را مربوط به سامانه جامع تجارت عنوان و تصریح کرد: این سامانه نهم‌آذر ماه راه اندازی شد. برخی به هر دری متوسل می‌شوند این سامانه خوب کار نکند، انبارها رو نشود و مردم به حقوق خود دست نیابند. این سامانه را به‌خوبی پیش خواهیم برد و اگر این سامانه کاملا درست شود و ۲۵ درصد بقیه در دی‌ماه و اسفند راه بیفتد، بسیار تاثیرگذار خواهد بود و مشخص خواهد شد که کالا از کجا و کی وارد کشور شده و در کدام انبار است تا آنها را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش ما براین است قیمت‌ها برای مردم قابل تحمل باشد، یادآورشد: در چند کالا نوسان شدیدی داشتیم که این کالاها به نهاده‌ها برمی‌گردد البته اشکال مدیریتی در این زمینه وجود دارد و منکر آن نیستم، برای همین به وزرا و مسئولان مربوطه هم تذکر کتبی و هم شفاهی دادم تا این مشکلات کمتر شود.پیش بینی بنده این است در ماه‌های آینده ثبات بیشتری داشته باشیم.

لایحه بودجه۱۴۰۰ به بهترین صورت تنظیم شده است

روحانی در پاسخ به سوالی درخصوص انتقادات وارد شده به لایحه بودجه دولت از سوی نمایندگان مجلس و نقاط قوت و ضعف آن اظهار داشت: نقطه ضعفی برای آن قائل نیستیم بلکه برای بودجه نقطه قوت قائل هستیم. بودجه ۱۴۰۰ به بهترین صورت تنظیم شده. کسانی که انتقادات و اشکالی به آن وارد می‌کند، حق‌شان است.

وی با اشاره به پیش بینی فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات لایحه بودجه تصریح کرد: ما سال آینده به طور متوسط روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات تولید و صادر خواهیم کرد و هیچ مشکلی در این باره نداریم. ما پیش‌بینی کردیم برای آنهایی که حقوق‌بگیر ثابت هستند، ۲۵ درصد به حقوق و دریافتی آنها اضافه شود. اگر می‌گویند این مسئله امکانپذیر نیست، آن را کاهش دهند.

رییس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه روی بودجه ماه‌ها کار شده است، خاطرنشان کرد: علیرغم آنکه ظاهر بودجه نفتی است، بودجه جاری به نفت متکی نیست. درآمدهای نفتی صرف توانمندی و توجه به بخش محروم می‌شود. بودجه خوبی تهیه کردیم. نیمی از آنها توسط ما و نیمی توسط دولت بعدی اجرا می‌شود.

روحانی حمایت از اقشار کم‌درآمد، توجه به توسعه کشور، تکیه کافی بر مالیات و کوچک‌تر شدن دولت و فروش سهام دولت در بازار را از نقاط قوت بودجه عنوان کرد و گفت: بودجه خوبی تهیه و تقدیم مجلس شده و مابقی امور و بررسی آن برعهده مجلس است.

خبرنگاری پرسید که آیا سخن شما مبنی بر اینکه اجازه به تاخیر افتادن لغو تحریم‌ها را به هیچ کس نمی‌دهید، آیا پیام به مجلس است؟ که رئیس‌جمهور پاسخ داد: آنچه من گفتم این است که دولت همه تلاش خود را خواهد کرد تا در اولین فرصت ممکن تحریم‌های غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد. این یکی از وظایف مهم دولت است. همین ساعت هم اگر ممکن باشد، به ساعت بعد موکول نمی‌کند.

مصوبه مجلس برای رفع تحریم است نه اعمال تحریم

وی با بیان اینکه هر روزی که ۱+۴ یا ۱+۵ به همه تعهدات‌شان عمل کند، دولت هم به تمامی تعهداتش عمل می‌کند، ابراز داشت: عنوان آنچه مجلس تصویب کرده، برای رفع تحریم است و نه اعمال تحریم. مجلس هم به دنبال رفع تحریم است اما اینکه این قانون با هدفی که دارد، منطبق است یا نیست، بحث دیگری است. هر زمانی که ۱+۴ یا ۱+۵ به کلیه تعهدات‌شان عمل کنند، به تعهدات‌مان عمل خواهیم کرد و هیچ مانعی برای اقدام متقابل برای اجرای تعهدات نیست.

روحانی با اشاره به اقدامات ایران برای کاهش تعهدات از اردیبهشت سال ۹۸ بیان کرد: ما کاهش تعهدات را در پنج مرحله و به طرف مقابل اعلام کردیم. ایران برای فعالیت هسته‌ای خود هیچ گونه محدودیتی را قائل نیست. در مرحله پنجم کاهش تعهدات، صریحا اعلام کردیم تعهدی برای غنی‌سازی و تحقیق و توسعه نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: آنچه اکنون درباره IR-۲M یا غنی‌سازی بیشتر در حال اجراست، در قالب همان چیزی است که سال قبل اعلام کردم که تعهدی درباره غنی‌سازی نداریم. اگر آمریکا برگردد و اشتباهات خود را جبران کند و اگر دولت بایدن به شرایط ۲۰۱۷ برگردد، ما هم به تعهدات‌مان برمی‌گردیم.

همچنان به دنبال رابطه نزدیک با کشورهای جهان هستیم

در ادامه نشست خبری خبرنگاری پرسید با توجه به فشار حداکثری آمریکا و ترور شهید فخری‌زاده شاهد تنش بیشتر در منطقه بودیم و ایران برای ایجاد ثبات و تنش کمتر چگونه نقش خود را با سایر کشورها مانند چین ایفا خواهد کرد تا هم برجام را زنده نگه داشته و هم تنش کمتر شود.

روحانی پاسخ داد: زنده نگه داشتن برجام و همکاری برای ثبات منطقه هر دو برای ما بسیار مهم است. علت موفق نبودن ترامپ علیه ایران در مجامع بین‌المللی، هماهنگی و همکاری ایران با دیگر کشورها و ۱+۴ بود و برای همین ترامپ در سازمان ملل نتوانست چیزی را علیه ایران مصوب کند. همچنان به دنبال این هستیم تا با کشورهای جهان به‌ویژه روسیه و چین دارای رابطه نزدیک باشیم و می‌خواهیم با اتحادیه اروپا و همسایگان هم روابط خوبی داشته باشیم.

رییس جمهوری ترور شهید فخری‌زاده را کار کسانی دانست که می‌خواستند در روزهای پایانی حکومت منحوس ترامپ، منطقه را به جنگ بکشانند و تصریح کرد: هدف اصلی رژیم صهیونیستی از ترور شهید فخری‌زاده ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و وقوع جنگ در پایان حکومت ترامپ بود.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه ایران شهید فخری‌زاده را یک دانشمند بنام می‌داند و انتقام خون او را حق خود می‌داند و در جای مناسب و زمان مناسب این کار را خواهد کرد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد دیگران زمان و مکان را مشخص کنند.

وی اضافه کرد: درعین حال ثبات منطقه برای ما بسیار مهم است و به همین دلیل طرح صلح هرمز را برای خلیج فارس ارائه کردیم که این طرح سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد و سپس برای ۶ کشور خلیج فارس و عراق این طرح فرستاده شد. این طرح صلح همچنان روی میز است و آماده‌ایم در این باره گفت‌و گو کنیم.

224238