شهرداری، متولی جنگل‌های شمال تهران می‌شود

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات از واگذاری متولی‌گری بیش از ۲ هزار هکتار از پارک‌های جنگلی شمال تهران به شهرداری این شهر خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن شکری افزود: پارک‌ها واگذارشده شامل پارک‌های سوهانک، لتیان، یاس فاطمی، تلو و پارک‌های چهارگانه گلابدره، آبک، نیلوفر و کهف الشهداء می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات با بیان این مطلب به دیگر اقدامات جهشی سال جاری در قالب طرح ۹ در ۹۹ اشاره و اظهارکرد: با توجه به اهمیت حفظ عرصه‌های ملی، اجرای طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی به جد در دستور کار قرار دارد و از ۱۴۰ هزار هکتار عرصه‌های ملی شهرستان شمیرانات تاکنون ۸۰ هزار هکتار آن زیر پوشش طرح کاداستر و اطلاح هندسی قرار گرفته که برای ۳۰ هزار هکتار از این اراضی اسناد تک برگ صادر شده است و صدور اسناد تک برگ برای مابقی این اراضی در دست انجام است.

وی ارتقای پوشش حفاظتی را از دیگر اقدامات جهشی برشمرد و اظهارکرد: به منظور ارتقای ضریب حفاظتی و بازگشت اقتدار حفاظتی به عرصه‌های منابع طبیعی پهنه‌بندی عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان شمیرانات به مناطق بحرانی و نیمه‌بحرانی در نظر گرفته شده است که این پهنه‌ها از لحاظ سطح عرصه، تعداد پلاک‌های ثبتی، شهر و روستاهای واقع در عرصه، میزان تصرفات سنوات گذشته، مرغوبیت و ارزش افزوده اراضی و وضعیت پوشش گیاهی به پنج منطقه تقسیم می‌شوند که حفاظت هر منطقه تحویل مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات ادامه داد: مدیریت و بهره‌برداری مراتع از دیگر اقدامات ۹ گانه جهشی است که در دست انجام است که برای همین منظور به بهره‌برداران و صاحبان پروانه چرا اعلام شده تا هرچه سریعتر نسبت به تهیه طرح اقدام و بهره‌بردارانی که به عنوان مجریان طرح‌های مرتعداری فعالیت می‌کنند نسبت به روزرسانی و اعمال اصلاحات لازم اقدام کنند.


بیشتر بخوانید:

پارک آبی احداث می‌شود


شکری به توسعه دولت الکترونیک به عنوان اقدامی دیگر در قالب طرح ۹ در ۹۹ اشاره و اظهارکرد: به منظور تسریع در انجام امور و جلوگیری از هرگونه خطا و سوء استفاده احتمالی بسیاری از اقدامات منابع طبیعی شهرستان شمیرانات از قبیل ثبت نام همیار طبیعت، تمدید عوارض مربوط چرای دام و پاسخگویی به استعلامات به صورت الکترونیک در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص تشخیص، تعیین حدود و آگهی ذخیره‌گاه‌های جنگلی تاکنون ۷ منطقه ذخیره‌گاهی به مساحت ۱۶۰۰ هکتار واقع در مناطق رودک، حاجی آباد- اوشان، کلوگان، آبنیک، فشم، ایگل و گاوچال شناسایی شده و مابقی مراحل در حال انجام است و ذخیره گاه نارون به مساحت ۴۰ هکتار پیش از این در منطقه زایگان شناسایی و آگهی آن نیز منتشر شده است.

شکری تصریح کرد: توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی موجب توان‌افزایی و ارتقای مشارکت بهره برداران و مجریان طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری می‌شود که این اقدام نیز با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در دستور کار قرار دارد.

وی به اخذ حقوق دولتی اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۹۶۰ میلیون ریال درخصوص خسارات وارده به عرصه‌های منابع طبیعی به واسطه اجرای طرح‌های عمومی و عمرانی همچنین تصرفات اراضی ملی اخذ شده است.

شکری اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری را به عنوان طرح محوری سال جاری ذکر و اظهار کرد: با توجه به سابقه سیل‌خیزی در سطح این شهرستان و به منظور کنترل سیلاب و فرسایش خاک، امسال هم عملیات آبخیزداری با اعتباری حدود ۴.۵ میلیارد تومان در حوزه‌های آبخیز سد لتیان و شمال تهران اجرایی خواهد شد.

منبع: ایسنا

224108