توضیح کارشناس محیط زیست درباره یک شایعه:

وجود تمساح در دریاچه چیتگر تقریبا محال است

کارشناس محیط زیست گفت: با توجه به شرایط زیستی خاص گونه تمساح وجود این حیوان دوزیست در پارک چیتگر تقریبا محال به نظر می‌رسد.

فرشید ساعی در گفتگو با سایت خبری پرسون، اظهار کرد: تمساح گونه‌ای دوزیست است که شرایط زیستی خاصی دارد و با توجه به شرایط زیستی این گونه و همچنین نبود شرایط لازم برای ادامه بقاء این گونه در پارک چیتگر این خبر بیشتر شبیه به یک شایعه است.

وی با اشاره به اینکه احتمالات متعدد برای درست یا کذب بودن این خبر باید بررسی شود، گفت: در مورد این خبر باید اول به این سوال پاسخ داده شود که این گونه از کجا می‌تواند وارد دریاچه چیتگر شود؟

این کارشناس محیط زیست و حیات وحش ادامه داد: ما تنها یک گونه تمساح با نام تمساح پوزه کوتاه ایرانی در کشور داریم که زیستگاه اصلی آن جنوب شرقی کشور است و حتی نزدیک‌ترین باغ‌وحش‌های کشور که اقدام به نگهداری این گونه کرده‌اند کیلومترها با دریاچه چیتگر فاصله دارند پس احتمال حضور طبیعی این گونه عملا منتفی است.


بیشتر بخوانید:

وبینار بهره برداری پایدار از گاندو در سیستان و بلوچستان برگزار شد


ساعی در ادامه تصریح کرد: علل انسانی این شایعه نیز با توجه به عدم دسترسی آسان افراد به این گونه و پرمشقت بودن انتقال آن و همچنین وجود دوربین‌های متعدد در اطراف پارک امری دور از واقعیت است.

وی افزود: بنا به اعلام سازمان محیط زیست و کارشناسان حیات وحش استان تهران این شایعه از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و حتی بررسی های میدانی برای ارزیابی صحت و سقم این خبر انجام گرفته که همه این موارد نشان از نادرست بودن این خبر دارد.

این کارشناس محیط زیست گفت: لازم است مردم در مواجهه با چنین خبرهایی درستی یا نادرستی آن را از منابع رسمی پیگیری کنند و توجهی به شایعات موجود در فضای مجازی نکنند.

224065