قنادباشی در گفت و گو با پرسون؛

اردوغان به دنبال انحراف افکار عمومی ترکیه است

عملکرد نامطلوب اردوغان در داخل ترکیه و اقدامات منطقه ای او سبب طرح چنین مواضع جنجالی برای انحراف افکار عمومی در داخل ترکیه است.

به گزارش سایت خبری پرسون، شعرخوانی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه درباره رود ارس با واکنش های فراوانی در داخل ایران مواجه بود از وزیر امور خارجه گرفته تا کاربران فضای مجا زی به صحبت های توسعه طلبانه اردوغان واکنش نشان دادند.

در این رابطه خبرنگار سیاسی پرسون گفت و گویی با جعفر قنادباشی کارشناس مسائل سیاسی داشته که به شرح ذیل است.

جعفر قنادباشی بیان کرد: اردوغان یک عادت و تاکتیک دائمی دارد و آن این است که وقتی با مشکلات داخلی مواجه می شود به یک موضع گیری جنجالی برای انحراف افکار عمومی در داخل ترکیه روی می آورد. علی الخصوص زمانی که بحث گرایشات دینی یا قومی باشد بخش اعظمی از مردم ترکیه اردوغان را همراهی می کنند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در حال حاضر مشکل ترکیه صرفا اقتصادی نیست. اردوغان کارنامه نامطلوبی در سوریه و لیبی دارد و شعارهای اردوغان مبنی بر برکناری بشار اسد محقق نشد و سیاست ترکیه در

لیبی و سوریه شکست خورد.


بیشتر بخوانید؛

احضار سفیر ترکیه در تهران به وزارت خارجه


قنادباشی ادامه داد: بنابر این اردوغان علاقه مند است جنجال آفرینی کند البته واهمه دارد واکنش های منطقه ای و همسایگان را برانگیزد چون ضعیف است. علاوه بر این حمایت ایران از وی در جریان کودتا در ترکیه نیز از عوامل بازدارنده توسعه طلبی های وی است.

صحبت های اخیر اردوغان صرفا یک لفاظی نیست. وی به دنبال این است که افکار عمومی در داخل را راضی کند که ما در حال انجام یک رسالت منطقه ای هستیم. به مردم ترکیه بگوید ما انقدر بزرگ هستیم که می توانیم رسالت منطقه ای را اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: صحبت های اخیر اردوغان صرفا یک لفاظی نیست. وی به دنبال این است که افکار عمومی در داخل را راضی کند که ما در حال انجام یک رسالت منطقه ای هستیم. به مردم ترکیه بگوید ما انقدر بزرگ هستیم که می توانیم رسالت منطقه ای را اجرا کنیم.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: ناکامی بزرگ رییس جمهور ترکیه در پیوستن به اتحادیه اروپا رقم خورد. ترکیه درگیر مشکلات اقتصادی است به گونه ای که برخی از ریزش اقتصاد ترکیه صحبت می کنند.

قتادباشی ادامه داد: مسئله مهمی که نباید ترکیه و دیگر کشورهای همسایه از آن غافل باشند این است که اسراییل نگران پیامدهای بازپس گیری قره باغ توسط آذربایجان است. در کل جهان دو منطقه مورد اشغال بوده قره باغ و فلسطین . با پس گرفتن قره باغ اسراییل نگران است این رویه ادامه دار باشد.

این کارشناس سیاسی در پایان تاکید کرد: اگر این موضوع تبدیل به جنجال و اختلاف میان ایران و ترکیه شود این اسراییل است که در این بین منتفع می شود. اسراییل سعی می کند اظهارات اردوغان و واکنش ایران را به مسئله عمده منطقه تبدیل کند تا از این طریق مسئله اصلی و اساسی به فراموشی سپرده شود. زیرا آزادسازی قره باغ مقدمه مناسبی برای پایان اشغال و آزادسازی فلسطین است.

223960