تقاضای جهانی نفت افزایش یافت

تقاضای بالا نفت توسط چین و هند، تایید واکسن کرونا در انگلیس و کانادا قیمت نفت خام برنت را در روز پنج شنبه به بیشتر از 50 دلار در هر بشکه رساند.

به گزارش سایت خبری پرسون، تقاضای جهانی برای سوخت‌های جاده‌ای در هفته قبل به بالاترین رقم طی دو ماه گذشته رسید. به نظر می‌رسد تقاضا برای نفت نسبت به پایین‌ترین رقم ماه‌های اکتبر و نوامبر یعنی زمان آغاز دوز دوم قرنطینه‌های گسترده در اروپا رو به بهبودی است.

هفته گذشته سفرهای جاده‌ای در کل جهان 24 درصد پایین‌تر از سطح قبل از بحران کرونا بود. ولی این رقم بالاتر از ماه نوامبر است یعنی زمانیکه رفت و آمد و حمل و نقل جاده ای 30 درصد کمتر از سطح قبل از کرونا بود.

حمل و نقل جاده‌ای و مصرف سوخت در آسیا بالاست و تقاضا در اروپا هم رو به افزایش است. چندین کشور از جمله انگلیس در اوایل همین ماه به قرنطینه‌های گسترده پایان دادند.

اطلاعات ترافیک و حمل و نقل جاده‌ای در جهان نشان می‌دهد تقاضای نفت به‌سرعت رو به افزایش است. تقاضا در آسیا به بالاترین رقم رسیده و پس از آن اروپا و آمریکا قرار دارند.

در آسیا، تقاضای سوخت در چین، بزرگترین وارد کننده نفت دنیا تقریباً به سطح قبل از بحران کرونا بازگشته است. همین شرایط در هند، سومین وارد کننده بزرگ نفت دنیا هم وجود دارد.


بیشتر بخوانید؛

اگر نفت را در بازار جهانی نفروشیم به مردم می‌فروشیم / ربیعی خطاب به بایدن: میدانید چکار باید بکنید

جزییاتی از قراداد نفتی چین و عراق


شرکت نفت هند، بزرگترین پالایشگاه این کشور در اوایل همین هفته اعلام کرد پالایشگاه‌های آن در ماه نوامبر برای اولین بار از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، با 100 درصد ظرفیت خود فعالیت کرده‌اند تا بتوانند تقاضای فزاینده داخلی برای سوخت را تامین کنند.

تقاضای نفت در آسیا مخصوصاً چین طی هفته‌های اخیر بسیار قدرتمند بوده و از بازار نفت حمایت کرده است. این در حالی است که اقتصادهای بزرگ اروپا در اکتبر و نوامبر در قرنطینه به سر می‌بردند. البته دومین دوره قرنطینه‌ها به شدت دور اول که در ماه‌های آوریل و مه اجرا شد، به تقاضای نفت آسیب نرسانده است.

تقاضای بالا از طرف آسیا و تایید واکسن کرونا در انگلیس و کانادا قیمت نفت خام برنت را در روز پنج شنبه به بیشتر از 50 دلار در هر بشکه رساند. این اولین بار است که قیمت نفت از اوایل ماه مارس به 50 دلار می‌رسد. عربستان و روسیه در آن زمان قرارداد اوپ‌پلاس را زیر پا گذاشتند و باعث سقوط قیمت نفت در بحبوحه کاهش تقاضا طی قرنطینه‌های فصل بهار شدند.

منبع: تسنیم

223847