واکنش عضو هیئت رئیسه به " دروغ پردازی" رسانه وابسته به دولت

در پی اشتباه فاحش خبرگزاری دولتی ایرنا درباره فرایند ابلاغ قوانین که با اتهام زنی به مجلس شورای اسلامی و فضاسازی علیه نمایندگان مردم همراه بود، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی فرایند قانونی ابلاغ قوانین را تشریح و به ایرنا توصیه کرد که با وجود داشتن بودجه چند میلیاردی از مشاوران حقوقی استفاده کند تا دچار چنین مسائلی نشود.

به گزارش سایت خبری پرسون، روز سه شنبه خبرگزاری دولتی ایرنا در خبری مدعی شد که «در حالی که هنوز مهلت قانونی دو هفته‌ای رییس جمهوری برای ابلاغ قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس به پایان نرسیده است، رییس مجلس با عجله و در اقدامی کم سابقه دستور چاپ آن را در روزنامه رسمی صادر کرد»!

این فضاسازی ایرنا درحالی است که برخلاف دروغ پردازی خبرگزاری رسمی دولت طبق ماده یک قانون مدنی رئیس جمهور فقط 5 روز برای ابلاغ قوانین مصوب مجلس مهلت دارد و نه 15 روز! این خبر پس از انتشار توسط ایرنا توسط سایت های دیگر و کانال ها و صفحات رسانه ها در شبکه های اجتماعی نیز بازنشر شد و ظاهرا ایرنا بدون هیچ توضیحی خبر را از خروجی خود حذف کرده است.

در این باره احمد امیرآبادی فراهانی با اشاره مهلت ابلاغ قوانین از سوی رئیس جمهور گفت: طبق ماده یک قانون مدنی، رئیس جمهوری 5 روز مهلت دارد تا مصوبه تایید شده مجلس را به دستگاه های اجرایی ابلاغ کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تبصره این ماده از قانون آمده است که اگر مهلت قانونی رئیس جمهوری به اتمام رسید و قانون ابلاغ نشد، رئیس مجلس باید قانون را ابلاغ کند.

وی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران، توضیح داد: چهارشنبه هفته گذشته این قانون از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شد، براساس قانون مدنی آقای روحانی تا روز دوشنبه هفته جاری فرصت ابلاغ آن به دستگاه های اجرایی را داشت که انجام نشد.

این نماینده مجلس بیان کرد: رئیس مجلس روز سه شنبه قانون مذکور را ابلاغ کرد بنابراین مجلس در ابلاغ قانون مهلت مدنظر را رعایت کرده است.


بیشتر بخوانید:

هشدار سازمان سنجش درباره وعده دروغ به کنکوری ها

دولت مصالح کشور را به نفع خود به گروگان‌ گرفته است


امیرآبادی در ادامه با اشاره به اینکه رسانه دولت به اشتباه گفته بود که زمان ابلاغ قوانین از سوی رئیس جمهوری 15 روز است، اظهار داشت: خبرگزاری دولت که در سال بودجه میلیاردی دریافت می کند حداقل مشاور حقوقی داشته باشد 5 روز را 15 روز ننویسد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در ماده یک قانون مدنی آمده است مصوبات مجلس شورای اسلامی و نتیجه همه پرسی پس از طی مراحل قانونی به رئیس جمهور ابلاغ می شود. رئیس جمهور باید ظرف مدت پنج روز آن را امضا و به مجریان ابلاغ نماید و دستور انتشار آنرا صادر
کند و روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت 72 ساعت پس از ابلاغ منتشر کند.

همچنین در تبصره تاکید شده است که در صورت استنکاف رئیس جمهور از امضا یا ابلاغ در مدت مذکور در این ماده به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت 72 ساعت مصوبه را چاپ و منتشر کند.

منبع:خانه ملت

223710