عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

فرسایش خاک در کشور به 2.2 میلیارد تن رسیده است/ لزوم اجرای طرح های آبخیزداری

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: در طول 40 ساله گذشته یعنی از دهه 50 تا دهه 90 میزان فرسایش خاک در کشور از یک میلیارد تن به 2 میلیارد و 200 میلیون تن رسیده است که این عدد هشدار بزرگی برای وضعیت خاک کشور می باشد.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، پرویز اوسطی؛ نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی امروز در دیدار استاندار و جمعی از مسوولان کردستانی از طرح‌ های آبخیزداری شهرستان قروه گفت: در طول 40 ساله گذشته یعنی از دهه 50 تا دهه 90 میزان فرسایش خاک در کشور از یک میلیارد تن به 2 میلیارد و 200 میلیون تن رسیده است که این عدد هشدار بزرگی برای وضعیت خاک کشور می باشد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این عدم توجه به سرعت بالای فرسایش خاک در کشور و استان کردستان باعث شده است که سرمایه های عظیمی در این کشور از بین برود.

نماینده مردم قروه و دهگلان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: براساس برآورد سازمان «فائو» ارزش اعتباری خاکی که از دست می‌رود ۱۴ و نیم درصد ارزش تولید ناخالص داخلی است.


بیشتر بخوانید:

فرسایش سالیانه ۱۶ تنی هر هکتار خاک در کشور

توقف ماشین های خاکبرداری در قیروکارزین


این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت حفاظت و صیانت از خاک در کشور، تاکید کرد: باید برای جلوگیری از این روند نابودی خاک کشور و استان، طرح های آبخیزداری با رعایت اصول روز و استاندارد انجام شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین باید نسبت به مهار رواناب ها در کشور کار عملی انجام بگیرد.

اوسطی در بخش پایانی سخنان خود گفت: براساس آخرین آمار سالانه 15 میلیون متر مکعب آب در شهرستان های قروه و دهگلان هدر می رود، لذا اگر بتوانیم با طرح های آبخیزداری و... این آبها را مدیریت کنیم، می توانیم در بخش کشاورزی در این مناطق تحول آفرین باشیم.

آیین مهر ـ استان کردستان

223426