جذابیت های قصه «هاشم» و «سهراب» و ساخت فصل بعدی

«محمدرضا خردمندان» کارگردان فصل اول و سوم سریال «از سرنوشت» درباره استقبال مخاطبان از این مجموعه و ویژگی‌های فصل سوم آن سخن گفت و خبر از نگارش فصل‌های بعدی را داد.

به گزارش پرسون، فصل اول و دوم سریال «از سرنوشت» سال ۹۸ روی آنتن شبکه دو سیما رفت. این مجموعه جزو معدود مجموعه‌هایی است که با بررسی مسایل روزی که نوجوانان و جوانان با آن درگیر هستند به مرحله تولید در سه فصل رسید و حال قرار است به دلیل اقبال مخاطب فصل جدید آن نیز وارد مرحله ساخت شود.

سریال به اتفاقات دوران نوجوانی دو شخصیت اصلی یعنی «هاشم» و «سهراب» می‌پردازد که ایفای نقش آن‌ها را دارا حیایی و کیسان دیباج برعهده دارند و هر دو جزو بازیگرانی هستند که این مجموعه اولین کار آن‌ها در تلویزیون است. البته در کنار بازیگران کار اولی بازیگران کاربلدی از جمله حسین پاکدل، مائده طهماسبی، علیرضا آرا، لیلا بلوکات، پوریا پورسرخ، مجید واشقانی و… در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان «از سرنوشت» از رفاقت هاشم و سهراب دو پسربچه پرورشگاهی آغاز می‌شود. آن‌ها از کودکی در این مرکز زندگی می‌کنند تا به مرحله نوجوانی و جوانی می‌رسند. آن‌ها که آرزو‌های بزرگی را در سر می‌پرورانند، فراز و نشیب‌های زندگی‌شان محور اتفاقات این سریال قرار می‌گیرد.

حال به بهانه پخش قسمت‌ پایانی این مجموعه با کارگردان فصل اول و سوم محمدرضا خردمندان به گفتگو نشسته‌ایم.

محمدرضا خردمندان کارگردان فصل سوم سریال «از سرنوشت» با اشاره به اینکه این مجموعه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است، بیان کرد: آمارها و نظرسنجی‌هایی که برخی از رسانه‌ها در این مدت انجام داده‌اند نشان دهنده این است که مردم با قصه این مجموعه به خوبی ارتباط برقرار کرده‌اند. آمار بازدید سریال در تلوبیون روی مرز چهار میلیون است که می توان گفت در میان تمام سریال های ملودرام امسال رتبه دوم را دارد.

این کارگردان درباره دلایل اقبال مخاطبان به این مجموعه گفت: فضای ملموس «از سرنوشت»، پرداختن جسورانه به مسایل کمتر پرداخته شده درباره نوجوانان و جوانان و ارتباط مخاطبان با ۲ کاراکتر اصلی قصه یعنی «هاشم» و «سهراب» از دلایل اقبال تماشاگران است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه چیزی باعث شد کارگردانی سوم «از سرنوشت» را برعهده بگیرد، اظهار کرد: قصه جذاب ازسرنوشت و استقبال مخاطبان از ۲ فصل قبلی آن بیش از هر چیزی مرا به ساختن آن ترغیب کرد.

خردمندان درباره چالش‌های ساخت سریال‌های چند فصلی و حضور ۲ کارگردان در اینگونه از سریال‌ها خاطرنشان کرد: باید به سریال به چشم یک صنعت سرگرمی نگاه کرد. تلویزیون نیز به شدت به این خوراک نیاز دارد به ویژه از زمانی که تصمیم گرفته است سریال‌ها را به صورت هر شبی پخش کند. تجربه مشترک من و علیرضا بذرافشان کارگردان فصل دوم به شخصه برای من جذاب بود. چالش ها و اختلاف نظرهای کمی داشتیم و البته تدابیر اکبر تحویلیان تهیه کننده هم در یکدستی و یک سویه عمل کردن دو گروه جای خود را داشت.

وی تاکید کرد: فصل سوم را پس از ۲ فصل اول و دوم ساختیم. ما در مسیر جذب مخاطب سیر صعودی را طی کردیم و سریال هیچ جا به لحاظ مخاطب روند نزولی به خود نگرفته است.

به گفته وی، «از سرنوشت» نیز با سانسورهایی مواجه شد اما با پافشاری و تلاش های تهیه کننده این سانسورها به حداقل رسید و لااقل به متن قصه آسیبی وارد نشد.

کارگردان «از سرنوشت» در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه به متن نوشته وفادار بوده است، خاطرنشان کرد: من زمانی که قرار نیست متنی را که خودم نوشته ام، بسازم باید آن متن را مال خود کنم. به همین دلیل ساعت های فراوانی را با تیم نویسندگان گذراندم و در پیش تولید متن بارها بازنویسی شد. حتی در زمان فیلمبرداری نیز جلسات ضروری برگزار می کردیم و درباره سکانس ها و روند روایت قصه به گفتگو می نشستیم. لازم است همینجا از محمد محمودسلطانی،‌ روح الله صدیقی، مسعود کرمی و سارا خسرو آبادی نویسندگان این پروژه تشکر کنم.


بیشتر بخوانید؛

آخرین دیدار با زنده یاد «پرویز پورحسینی» در یک سریال +فیلم

انصراف «محسن تنابنده» از بازی در سریال «زخم کاری»


خردمندان درباره تغییر جهت داستان در نیمه فصل سوم به بعد بیان کرد: پیچش قصه در نیمه فصل سوم ریشه در ماجراهای نیمه اول و چیدمان حوادث دارد. از زمانی که هاشم دستگیر می شود ما متوجه مفهوم تک تک وقایعی می شویم که پیش از آن در مسیر قصه دنبال کرده بودیم. گویی جوابی برای سوالاتمان پیدا می شود و از سویی درگیر سوالات جدید دیگری می شویم. در فصل سوم شاهد این هستیم که هاشم به واسطه آمال و آرزوها و بلندپروازی ها و از سمتی خلاها و حفره های عمیق درونی که از کودکی با او همراه است دچار یک لغزش مالی می شود و همین یک بار لغزیدن منجر به فروپاشی هر آن چیزی می شود که در طول سال ها و با زحمت فراوان او و سهراب به دست آمده است. از این منظر فصل سوم یک بعد معرفت شناسانه پبدا می کند.

خردمندان درباره اهداف خود از ساخت «از سرنوشت» تصریح کرد: هدف اصلی از ساخت سریال ایجاد سرگرمی است. همچنین پرداختن به دغدغه‌های اجتماعی و مسایل جوانان که امروزه با آن درگیر هستند از دیگر اهداف من برای ساخت این مجموعه بود.

این کارگردان درباره ترکیب بازیگران این سریال نیز گفت: یک نکته‌ای که سریال‌هایی مانند «از سرنوشت» به تلویزیون و تصمیم سازان اثبات می‌کند این است که آن چیزی که یک سریال را می‌تواند موفق کند حضور چهره ها نیست بلکه قصه خوب نقطه اول موفقیت هر سریال است. البته «از سرنوشت» خالی از چهره ها نیست اما در فصل اول تنها با ۲ کودک ناشناخته مخاطب را به خود جذب می کند.

خردمندان افزود: من و علیرضا بذرافشان باهم پیش تولید فصل اول و دوم را پیش می‌بردیم. علیرضا بذرافشان مطلقا دارا حیایی را به دلیل حضور پدرش در عرصه بازیگری انتخاب نکرد. از تعداد زیادی از بازیگران تست گرفته شد و در نهایت به دارا حیایی رسید و ایشان به دلیل شباهت با هاشم دوران کودکی و توانایی‌های خود انتخاب شد. بقیه بازیگران نیز به دلیل توانمندی‌های خود انتخاب شدند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهادی برای کارگردانی فصل‌های بعدی این سریال دارد یا نه، اظهار کرد: بله. پیشنهاد ساخت فصل‌های بعدی به من شده و فصل‌های بعدی توسط نویسندگان در حال نگارش است اما شخصا همه موارد را به بعد از پخش سریال و بازخوردهای نهایی موکول کرده ام.

منبع: صبا

223070