دومین لاشه نهنگ براید، در سواحل جزیره کیش به گل نشست

آیا مرگ نهنگ‌های براید دسته جمعی است؟

در حالی دومین لاشه نهنگ براید در سواحل جزیره کیش به گل نشست که علت اولین مرگ این گونه هنوز اعلام نشده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، نهنگ براید یکی از بزرگترین پستانداران آبزی کشور است که نقش مهمی در زیستگاه‌های دریایی دارد. این گونه از راسته آب بازان است که به ندرت در سواحل جنوبی کشور مشاهده می‌شود.

سازمان حفاظت از محیط زیست بعد از پیدا شدن اولین مورد از به گل نشستن این گونه در سواحل جزیره کیش اذعان داشت «بررسی برای علت مرگ این گونه در حال انجام است و در روزهای آینده اعلام خواهد شد»

اما سازمان محیط زیست علت های دیگری از جمله احتمال مرگ به دلیل کهولت سن و آلودگی یا برخورد با کشتی‌های دریایی را نیز محتمل دانسته است اما به گفته شاهدان محلی هیچ اثری از جراحات سطحی در بدن لاشه این دو نهنگ وجود ندارد.

در این باره حامد مشیری، کارشناس زیستگاه‌های دریایی در گفتگو با پرسون گفت: دلایل متعددی برای مرگ نهنگ ها در سطح دنیا وجود دارد که از جمله آنها سن، بیماری و آلودگی است اما تکرار این اتفاق برای بار دوم در چند روز اخیر دایره گمانه زنی ها در این خصوص را تنگ تر کرده است.

وی بیان داشت: لازم است رسانه ها از ارایه اطلاعات نادرست به افکار عمومی در این خصوص پرهیز کنند تا این موضوع توسط کارشناسان امر مورد بررسی دقیق و علمی قرار گیرد.

مشیری با اشاره به اینکه متاسفانه سازمان محیط زیست در طی سال های گذشته برای انجام وظیفه ذاتی خود در خصوص جانداران دریایی و پایش مستمر گونه های آبزی با مشکل مواجه بوده است، تصریح کرد: نبود امکانات و تجهیزات علمی در این حوزه یکی از عمده دلایل این موضوع می باشد که نیازمند بررسی ریشه‌ای است.

در این زمینه همچنین نازنین محسنیان به خبرنگار پرسون گفت: نمونه این اتفاقات در سطح دنیا نیز به وقوع می‌پیوندد و ما برای بررسی بیشتر موضوع باید از تجربیات کارشناسان بین‌المللی در این حوزه استفاده کنیم.

وی افزود: امکان بررسی بیشتر در مورد لاشه اول وجود داشت اما سازمان محیط زیست به علت تجمع افراد در این محل و شیوع بیماری کرونا و همچنین سپری شدن بیش از یک روز از مرگ نهنگ براید اجازه دفن لاشه را داد.

محسنیان افزود: ما در حال مکاتبه با کارشناسان بین المللی در این حوزه هستیم و امیدواریم بتوانیم به پاسخ مشخصی در این مورد برسیم.


بیشتر بخوانید:

لاشه نهنگی دیگر در آبهای ساحلی کیش پیدا شد


به گزارش پرسون، کارشناسان امر به اتفاق دسته جمعی بودن مرگ این گونه ارزشمند آبزی را به علت فاصله یک هفته‌ای بین دو مرگ منتفی دانستند اما اذعان کردند در صورت وقوع دوباره این اتفاق در روزهای آینده باید بررسی های علمی و میدانی بیشتری برای یافتن علت این واقعه انجام گیرد.

نهنگ براید گونه‌ای جهان میهن است که تقریبا در تمامی اقیانوس های جهان یافت می‌شود اما علاقه خاصی به آبهای گرم دارد. این گونه دارای اندازه تقریبی ۱۲ تا ۱۵ متر است که در دسته های چهار یا پنج تایی زندگی می‌کنند. طول فواره‌های نهنگ براید به بیش از ۴ متر می‌رسد.

گزارش از مسعود لاهوت

222535