رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر:

خانه منصوری ملایر مرمت اضطراری می خواهد

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر با بیان اینکه ورثه خانه منصوری اجازه مرمت اضطراری این خانه را به میراث فرهنگی نمی دهند گفت: این بنا نیاز به عایق کاری و مرمت دارد.

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان ؛ خانه منصوری یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در ملایر است که قدمت آن مربوط به قاجاریه ـ پهلوی می باشد و در سال ۱۳۸۰ به شماره ثبت 4691 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده ملایر استان همدان، شهرستان ملایر، خیابان‌هاشمی نژاد می باشد.

استان همدان دارای جاذبه های گردشگری، باستانی و طبیعی بسیاری است که خانه منصوری شهرستان ملایر یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان می باشد.

ابراهیم جلیلی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر در جمع خبرنگاران در خصوص این بنا اظهار کرد: بام‌، ناودان‌ها و راه آب‌های خانه «منصوری» ملایر نیاز به عایق کاری، اصلاح و بازسازی و مرمت اضطراری دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر افزود: ظاهر این بنا از آجر و باطن آن از خشت است و نفوذ آب از ناودان و پشت بام عاملی است که خشت‌ها خیس شوند و به بنا آسیب بزند و به ویژه بخش شمال غربی بنا فرو بریزد.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۰ با شکایت و پیگیری وراث خانه منصوری و حکم دیوان عدالت اداری اثر مذکور از فهرست آثار ملی کشور خارج شده است و در حال حاضر ورثه و وکیل آن‌ها اجازه مرمت اضطراری را نمی‌دهند.

جلیلی با بیان اینکه این بنا اثر شاخصی است و نبابد از بین برود، مطرح کرد: امیدواریم با همکاری فرمانداری، شهرداری، مسکن و شهرسازی و وراث این بنا حفظ شود و یا بخش خصوصی آن را تملک کند و به رستوران یا اقامتگاه سنتی تبدیل شود.

لازم به ذکر است، خانه تاریخی منصوری در بلوار پارک سیفیه، خیابان هاشمی‌نژاد در زمینی به مساحت تقریبی ۲۸۵۰ متر(عرصه) و ۴۰۰ مترمربع (زیربنا) در دوطبقه به صورت باغ و عمارت(ویلایی) واقع شده است که جزء آثار تاریخی- فرهنگی واجد ارزش شهرستان ملایر محسوب می شود. طبقه همکف بنا به دوره قاجاریه و طبقه دوم به دوره پهلوی برمی‌گردد.

222433