عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با پرسون:

تحریم‌ها بر سلامت و امنیت غذایی آثار منفی گذاشته است

متأسفانه جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه‎ای که با آن مواجه هستیم به روابط تجاری و اقتصادی، حمل و نقل بین المللی و مبادلات مالی ما آسیب وارد کرده است و از آثار منفی تحریم‌ها بر سلامت و امنیت غذایی است.

علی شریعتی مقدم عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص چالش‌های کشاورزی و روند هماهنگی 3 قوا، عنوان کرد: امنیت غذایی شامل 3 مؤلفه کیفیت، کمیت و زمان است. یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های حاکمیتی، تأمین امنیت غذایی است. با توجه به اقلیم خشک کشورمان در سال‌های گذشته با استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی که متعلق به نسل‌های بعدی است، بسیاری از محصولات کشاورزی را در داخل تولید کردیم. در برخی از سال‌ها به استقلال رسیدیم و در برخی از سال‌ها با کسری و کمبود و واردات مواجه شدیم.

شریعتی مقدم در ادامه گفت: مسئله‌ای که در اقتصاد ما به کشاورزی آسیب می‌زند این است که همیشه واردات و مصرف گرایی نسبت به تراز تجاری مثبت در اولویت قرار دارد.

وی افزود: نکته قابل توجه دیگر این است که تولید خود را از نظر کیفیت، کمیت، تولید به موقع و مسائل مرتبط با آن مثل کاهش ضایعات، بهینه کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: انتقادی که به صورت تاریخی می‌توان به کشاورزی کشور کرد، این است که در مقاطعی قبل از انقلاب کشاورزی ما به خاطر این‌که کشور به سمت صنعتی شدن برود خرد شد و به نوعی آسیب دیده است. بعد از انقلاب هم حمایت از کشاورزی بیش‌تر به صورت سوبسید‌ها و حمایت‌های مقطعی بوده است و یک برنامه دائم دانش محور و هدفمند که در دل آن تأمین غذایی بوده باشد، پیش بینی نشده است.

علی‌شریعتی مقدم ادامه داد: امروزه کشورها در تبادلات تجاری خود تراز مثبت تجاری را مد نظر قرار می‌دهند و کالاهایی که مزیت ندارند را تولید نمی‌کنند و کشاورزی تجاری به جای کشاورزی سنتی و معیشت محور و تولید محور مورد توجه قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون کشاورزی مجلس و قوه قضائیه به این موضوع ورود کرده‌اند. وزارت جهاد کشاورزی نیز اخیراً در کشاورزی علمی گام‌های جدی‌تری را نسبت به گذشته برداشته است.

شریعتی مقدم تصریح کرد: متأسفانه جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانهای که با آن مواجه هستیم به روابط تجاری و اقتصادی، حمل و نقل بین المللی و مبادلات مالی ما آسیب وارد کرده است و از آثار منفی تحریم‌ها بر سلامت و امنیت غذایی است.

وی اظهار داشت: دستکاری اقتصاد و دور کردن آن از اقتصاد بهره‌ور و شفاف، آسیب‌های زیادی به تولیدکنندگان بخش کشاورزی وارد کرده و امنیت غذایی را تهدید کرده است. لذا انتظار می‌رود که در حوزه‌های قانون‌گذاری، نظارت و به خصوص برخورد قضایی با افرادی که سوء استفاده کرده‌اند، مورد توجه و اولویت قرار بگیرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در پایان با بیان این‌که خوشبختانه قوه قضائیه اخیراً در حوزه‌های اقتصادی مثل صادرات و واردات و بخش‌های مختلف نگاه کارشناسی عمیقی دارد و از جهش تولید حمایت می‌کند، تشریح کرد: متأسفانه در این حوزه سوء استفاده‌هایی می‌شود که بخشی از آن متأثر از چند نرخی بودن ارز، سهمیه‌بندی‌ها و شرایط خاصی که ممکن است امضاهای طلایی داشته باشند، است و قوه قضائیه به این موضوع ورود کرده و در مواردی نیز محدودیت ایجاد کرده‌ و برخوردهایی نیز صورت گرفته است که جای تشکر دارد ولی ریشه‌یابی این موضوع در این است که ما ارز را تک نرخی کنیم تا بتوانیم از مصرف کننده و تولید کننده حمایت کافی و وافی داشته باشیم.

222066

مطالب مرتبط