به گزارش سایت خبری پرسون، جمعه سیاه واژهای که نه تنها در سراسر جهان، بلکه در ایران نیز به Black Friday مشهور است که در حقیقت، آخرین جمعه ماه نوامبر است که این روز در کشور ما، مقارن با هفتمین روز از آذرماه است و در سالهای اخیر هم به یُمن گسترش هرچه بیشتر فضای مجازی، رنگ بیشتری به خود گرفته است.
کافی است که عنوان جمعه سیاه یا Black Friday را در گوگل جستجو کنید تا با سایتهای مختلفی روبرو شوید که به مناسبت این روز، اطلاعاتی را ارائه کرده و مطابق با جیب و سطح درآمدی مردم، تخفیفهای متعددی در حیطههایی، چون پوشاک، لوازم آرایشی، الکترونیکی و... ارائه کرده اند چرا که هر ساله افراد زیادی از سراسر جهان منتظر این روز هستند تا بتوانند از تسهیلات آن بهرهمند شوند.
تاریخچه جمعه سیاه یا همان Black Friday نشان میدهد که جمعه سیاه، نام غیر رسمی جمعه بعد از روز شکرگزاری در آمریکا است که هر ساله در این کشور جشن گرفته میشد، امّا امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا تغییراتی در این خصوص حاصل شده است که مردم آمریکا نمیتوانند همانند هر ساله این روز را جشن بگیرند.
اصطلاح جمعه سیاه تا دهههای اخیر به صورت گسترده مورد استفاده قرار نمیگرفت تا اینکه خرده فروشان جهان، از این اصطلاح به منظور بازاریابی دوباره خود استفاده کردند و در حقیقت، جمعه سیاه نامی برای حراجهای فصلهای تعطیلاتی آنها شد و پس از آن بود که آمریکاییها از روز شکرگزاری به بعد خرید سال نوی خود را آغاز کردند و هر ساله، حجم خرید آنها در این روز افزایش پیدا کرده است.
جمعه سیاه، فرصتی برای بازاریان در سراسر جهان
رفته رفته با شناختهتر شدن روز جمعه سیاه و حراجهای آن، بسیاری از بازاریان در سراسر جهان از این فرصت استفاده کرده و تخفیفها و حراجهای خود را در سطح گسترده به مردم ارائه کردند و استقبال از این موضوع تا جایی بوده که ویدیوهای منتشر شده در سالهای گذشته نشان میداد که در گزارشهای خبری، از آن به عنوان شلوغترین روز خرید در کشور آمریکا یاد میشد؛ به طوری که اغلب افراد از پاسی از شب تا صبح روز جمعه سیاه پشت دربهای بسته فروشگاهها منتظر میماندند و به محض باز شدن دربها، خیل عظیمی از آنها به این مراکز هجوم میآوردند که پس از آن، اغلب فروشندهها از بازخورد مثبت و روند رو به رشدی که در شرایط اقتصادی کشورشان حاکم شده بود، میگفتند که این نقطه عطفی به برای آن ها به شمار می آمد.
بیشتر بخوانید؛
مراقب کلاهبرداریهای مجازی در جمعه سیاه باشید
حالا چند سالی است که جمعه سیاه صرفا محدود به کشورهای خارجی نمیشود و پای آن به کشور ما نیز باز شده است تا جایی که برخی از مردم از چند ماه مانده به آخرین جمعه نوامبر برای خرید و استفاده از تخفیفهای این روز برنامه ریزی کردهاند.
کرونا بهانهای مناسب برای سودجویی فرصت طلبان در جمعه سیاه
امسال با توجه به تغییر و تحولاتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا رخ داده و جمعه سیاه هم از مناسبتهای پر ازدحام محسوب میشود تمامی خرید و فروشهای این روز به صورت آنلاین صورت میگیرد که همین موضوع بهانهای برای سودجوییهای فرصت طلبان همیشه در صحنه است. آنها که از چند هفته مانده به جمعه سیاه، با راه اندازی چند صفحه اینستاگرامی یا سایت به تبلیغات گسترده میپردازند و از مشتریان در صف مانده مجازی اخاذی میکنند به طوری که چندی پیش بود که سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه امسال به تقلید از فروشگاههای غربی شاهد بلک فرایدی (Black Friday ) حراج جمعه سیاه در آخرین جمعه ماه نوامبر برابر با ۷ آذرماه هستیم، اظهار داشت: در ظاهر، فروشگاههای آنلاین شرکت کننده در این حراج بزرگ و استثنایی روی کالاهایشان تخفیفی سنگین ارائه میدهند تا توجه مشتریان را جلب کنند, امّا پشت تمام این تبلیغات گسترده تخفیفهای ویژه و استثنایی آنها تنها ترفندی نهفته است.
وی افزود: از این رو هر ساله بعد از جمعه سیاه شاهد شکایت قابل توجهی از مردم به خاطر کلاهبرداریهای صورت گرفته در خریدهای آنلاین این حراجهای بی سابقه هستیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان