تولدهای اجباری نوزادان در 9/ 9/ 99

تقلا برای تاریخ تولدی لاکچری

این روزها تعداد قابل توجهی از افراد جامعه خود را به آب و آتش می زنند تا فرزندشان در روز خاصی همچون 99/9/9 به دنیا بیاید تا فرزندشان تاریخ تولدی لاکچری داشته باشد.

به گزارش سایت خبری پرسون، تنها چند روز دیگر به لاکچری ترین تاریخ قرن مانده است. این تاریخ که آخرین تاریخ رند قرن است حاشیه های زیادی را ایجاد کرده است.

جامعه شناسان و پزشکان از سال ها قبل برای این فاجعه تاریخی هشدار داده بودند. تولد زودهنگام نوزاد در تاریخی خاص یا دیر از زمان اصلی تولد، ظلم آشکار و نقض حقوق کودک است. 10 روز پایانی عمر جنین در رحم مادر معادل 3 ماه پایانی زندگی جنین در رحم است و حق نداریم که این شرایط را دستکاری کنیم، اما متاسفانه درگیر چنین رفتارهایی شده ایم که مصداق فروپاشی اخلاقی است، البته جامعه پزشکی باید در مقابل چنین گسیختگی های اخلاقی بایستد اما خیلی از پزشکان هم اخلاق را فراموش کرده و با دریافت حق الزحمه 150 میلیونی اقدام به این عمل ناشایست می کنند.

آن طور که وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است چند سال قبل هم زمان با روز 88/8/8 چهار هزار و صد و نود و پنج نفر به دنیا آمده بودند. این در حالی است که عوارض سزارین به خاطر زایمان زودرس می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. با این حال گویی برای برخی خانواده ها مسائل پیش و پا افتاده ای همچون تاریخ تولد یک دستاورد مهم به حساب می آید.

این روزها تعداد قابل توجهی از افراد جامعه خود را به آب و آتش می زنند تا فرزندشان در روز خاصی همچون 99/9/9 به دنیا بیاید تا فرزندشان تاریخ تولدی لاکچری داشته باشد . تاریخ های رند و لاکچری تنها مسئله خانواده ها نیست. برخی پدر مادرها دوست دارند فرزندشان تاریخ تولد یکسانی با پدر و مادر و یا با پدربزرگ و مادربزرگ داشته باشند. برخی هم فکر می کنند تولد فرزندشان در نیمه اول سال می تواند آن ها را به لحاظ تحصیلی جلوتر بیندازد.

طی سال‌های اخیر تمایل خانواده‌ها به این تاریخ‌ها بیشتر شده و تعداد تولدها در این روزها بیشتر از حد معمول بوده است. مانند این تاریخ‌ها که طبق خبرها، تعداد زایمان‌ها در آن‌ها حداقل دو برابر تعداد روزهای عادی بوده است.

• 8/8/98: تولد 5242 نوزاد

• 7/7/97: 2187 (تعداد تولدهای ثبت شده در ثبت احوال طی 4 روز از 15 روز مهلت قانونی)

• 6/6/96: ۵۶۸۰ نوزاد

• 5/5/95: 6013 نوزاد

• 8/8/88: تولد 4195 نوزاد

دلیل اصلی تمایل به تاریخ تولد لاکچری

خبرنگار اجتماعی پرسون در خصوص بررسی این معضل اجتماعی گفت وگویی با امان الله قرایی مقدم جامعه شناس داشته که به شرح ذیل است.

قرایی مقدم در خصوص دلیل علاقه به تاریخ های رند از طرف افراد جامعه اظهار داشت: برای این معضل هزاران تئوری مطرح شده است. اما مهم ترین آنها ذهنیت حسی و مادی گرایی افراد است که سبب می شود تمایل به برگزاری مراسم، تولد فرزند، خرید... داشته باشند.

وی ادامه داد: در جامعه صوری معنویات کم رنگ می شوند و افراد جامعه تمایل به خود محوری دارند و معمولا در این جوامع بی هویتی حاکم است. به طور مثال در روستاها افراد نیازی به پوشاک های لاکچری برای معرفی هویت خود ندارند اما در شهرها افراد برای معرفی هویت خود از پوشاک استفاده می کنند.

این جامعه شناس بیان کرد: برای بررسی دلیل موضوع مطرحه نیز باید گفت پدر و مادرها می خواهند هویت فرزند خود را شکل دهند و تاریخ های لاکچری هم در جامعه های غیر معنوی یکی از ابزارهای هویت بخشی به افراد است. حتی با وجود شرایط کرونایی این افراد حاضر نیستند دست از ظواهر بردارند زیرا این موضوع در فرهنگ آنها ریشه دارد.

قرایی مقدم در پایان تأکید کرد: جامعه باید به سمتی پیش رود که مادر و پدرها به باطن بچه به جای ظواهر آنها توجه ویژه کنند.


بیشتر بخوانید؛

زایمان لاکچری و تقویمی سلاح کشتارجمعی است

پیگرد قانونی زایمان‌های ۹۹/۰۹/۰۹ + فیلم


خبرنگار پرسون در ادامه برای تصریح بیشتر این معضل گفت و گویی با نیره توکلی عضو انجمن جامعه شناسی ایران داشته است.

توکلی در پاسخ به سوال شما دلیل اصلی این معضل را چه می دانید با ذکر مثال گفت: برای تصریح این موضوع می توان به جمعه سیاه اشاره کرد. اگر این روزها سری به فضای مجازی بزنید تبلیغات بلک فرایدی را همه جا مشاهده می کنید. اما واقعیت امر این است که در شرایط کرونایی و اقتصادی کشور جمعه سیاه معنایی ندارد. اما به علت آن که مردم مصرف گرا و ظاهربین شدند علاقه زیادی به خرید از این حراجی دارند.

وی گفت: در حال حاضر نیازهای اولیه و نیازهای راستین مردم به زیر پرده مد و نیازهای کاذب رفته است. رسانه ها سبب ایجاد نیازهای کاذب می شوند. حال فرزندآوری در تاریخ های رند به دلیل مسایل ذکر شده است و ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارد.

این جامعه شناس در پایان تأکید کرد: یکی دیگر از عوامل مهم تاثیرگذار دیگر در این موضوع فساد است. فساد و پول های بادآورده سبب می شود دیگر خود فرزندآوری مهم نباشد اما تارخ های لاکچری تولد مهم هستند و یا ازدواج دیگر مهم نیست اما عکس های پرهزینه ازدواج بسیار مهم هستند.

بلاخره مسئولین واکنش نشان دادند

تبلیغات در فضای مجازی و سایت‌‌های اینترنتی، باعث تحریک و انگیزش خانواده‌‌ها شده و والدین تاریخ تولد نوزادان را با هدف رسیدن به تاریخ‌‌های خاص، دستکاری می‌‌کنند و با تولد زودهنگام یا دیرتر از زمان اصلی، ضمن تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌‌ها و سیستم درمان باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می‌‌شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت امروز گفته با بیمارستان‌ها و پزشکانی که سزارین نامتعارف در تاریخ ۹۹/۹/۹ داشته باشند، برخورد می‌شود.

پیشتر اخباری مبنی بر رزرو بیمارستان‌ها برای این تاریخ و زایمان رُند منتشر شده بود. این در حالیست که این نوع زایمان احتمال بدنیا آمدن نارس نوزاد را هم افزایش می‌دهد که ممکن است در آینده مشکلات فراوانی برای خانواده‌ها و کودک بوجود بیاورد.

221705