رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی در گفت‌وگو با پرسون؛

پایه سبک زندگی ایرانی اسلامی، راستگویی است

رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی بیان کرد: فضای مجازی سبب تغییر ارتباطات سبک زندگی گشته اما خلق و خو افراد تغییر نکرده است. در حال حاضر سبک زندگی مردم ایران اسلامی نیست.

به گزارش سایت خبری پرسون، رهبر معظم انقلاب اسلامی در طی فرمایشاتی، مباحث مرتبط با « سبک زندگی » را بسیار مهم تلقی کردند. از دیدگاه ایشان سبک زندگی در حقیقت همان «عقل معاش» است که در روایات از آن سخن رفته است.

رهبری دو سبک کلی را برای زندگی تعریف کرده اند: سبک زندگی غیرتوحیدی، که در آن تعالیم مکاتب مادی در صدر است و مفاهیم مصرف گرایی، لذت گرایی و عرفی بودن دین حاکم است و سبک زندگی توحیدی، که در آن دستورات الهی در صدر است و سیاست، فرهنگ و اقتصاد از این مفاهیم تأثیر می پذیرد.

علی رغم تأکیدات رهبری بر این موضوع، رسانه ها و بخصوص کارشناسان به جنبه های عملی سبک زندگی نپرداختند و دستگاه های آموزش رسمی کشور هم در پی نهادینه سازی مبانی آموزشی آن در سطوح مختلف از جمله دبستان و حتی دانشگاه برنیامدند. این باعث شد تا با کمال تاسف این واژه مهم چه بسا به جهت همان رفتار یکسویه ، به واژه ای عادی در جامعه تبدیل شود .

سبک زندگی یعنی انتخاب روش و شیوه صحیح برای زندگی که ضمن تامین خواسته های معنوی و مادی انسان، در نهایت زمینه‌های رضایت و خشنودی خداوند متعال را نیز فراهم آورد؛ و این مهم جز با انتخاب الگویی جامع و حامل فضایل و ارزش‌ها در زندگی تحقق نمی‌پذیرد. این الگوی متعالی در تاریخ پر شکوه اسلام موجود است.

اصول اخلاقی و ارزش های انسانی در تمامی زمان ها و مکان ها یکسان و نامتغیر است. فطرت و سرشت آدمی در همۀ ادوار تاریخ، اصول ثابت اخلاقی داشته و پذیرش انسان ها را نسبت به آنها نهادینه کرده است. هنگامی که قرآن به موحدان و حق جویان سفارش می‌کند که پیامبر گرامی اسلام را الگوی رفتاری خود قرار دهید «و لکم فی رسول الله اسوة حسنة لمن کان یرجوا الله و الیوم الآخر و ذکر الله کثیراً» چه جای تردید است که زنان و مردان مسلمان باید از پیامبر الگو گرفته و اصول کلی رفتاری را از اول شخصیت بزرگ اسلام فرا بگیرند.

نقش سبک زندگی ایرانی اسلامی در وضعیت ارتباطی خانواده های ایرانی

مصطفی اقلیما پدر مددکاری اجتماعی ایران و رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پرسون در خصوص نقش سبک زندگی ایرانی اسلامی در وضعیت ارتباطی خانواده های ایرانی در شرایط فعلی اظهار داشت: دین ارتباط مستقیمی با فرهنگ دارد و ارتباطی با سبک زندگی ندارد.

اقلیما بیان کرد: هر فرد از کودکی سبک زندگی را جزیی از نظام جامعه می‌داند. سبک زندگی می‌تواند به علایق، نظرات، رفتارها و جهت‌گیری رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ اشاره کند. همچنین سبک زندگی به معنای شیوه زندگی خاص یک فرد، گروه، یا جامعه است.

وی ادامه داد: ممکن در یک شهر ادیان مختلفی وجود داشته باشد اما اعتقادات درونی فرد کاری به محیط پیرامون جامعه ندارد و تنها رفتار فرد می‌تواند دینی باشد. دین ارتباط مستقیمی با رفتار دارد. اما به سبک زندگی جامعه ارزش می‌دهد. به طور مثال شیعه و سنی در یک محیط زندگی می‌کنند اما سبک زندگی یکسان و رفتار دینی گوناگونی دارند.

رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی مطرح کرد: فضای مجازی سبب تغییر ارتباطات گشته اما خلق و خو افراد تغییر نکرده است. در حال حاضر سبک زندگی مردم ایران نه اسلامی می باشد و نه غیر اسلامی، در سبک زندگی اسلامی همه در خانواده به هم کمک می کنند و پدرومادر در خانواده جایگاه ویژه دارند.

ایرانیان تنها به اسم سبک زندگی ایرانی اسلامی دارند

پدر مددکاری اجتماعی ایران گفت: در جامعه ایرانی مردم تنها به اسم سبک زندگی آنها ایرانی اسلامی است. جامعه ایران جامعه ای که در عین حضور پر رنگ سنت‌های دینی و ملی در همه ابعاد، در عین حال با دنیای مدرنیته جدید در ارتباط است و این ارتباط طبیعتا در نوع نگرش افراد به زندگی تاثیر می گذارد. جامعه امروز کشور نه جامعه کاملا سنتی همانند دویست سال قبل است و نه جامعه ای داریم که مدرنیته را تمام و کمال پذیرفته باشد. سبک زندگی جامعه ایرانی در حال گذار است.

اقلیما ادامه داد: زمانی که خانواده های روستایی به شهر کوچ کردند، روابط اعضا خانواده نسبت به هم سرد شد. در کاهش روابط عاطفی و اتحاد مسئولانه در خانواده شرایط اقتصادی و مالی خانوداه به شدت تأثیرگذار است. به طور مثال از زمانی که خانه‌ها کوچکتر شدند، مادر و پدرها کمتر به خانه فرزند خود می روند.

وی در ادامه ضمن اشاره به موارد تاثیرگذار دیگر در ارتباط افراد خانواده با یکدیگر تأکید کرد: فضای مجازی بی تاثیر در روابط افراد خانواده نیست اما ساعت کارطولانی در محیط شهری سبب می‌شود اعضا خانواده کمتر در کنار یکدیگر باشند تا در خصوص مسایل مختلف صحبت کنند.

این جامعه شناس تصریح کرد: در سبک زندگی ایرانی اسلامی دروغ گویی مورد نکوهش قرار گرفته است، اما روزانه ما شاهد دروغگویی و کلاهبرداری افراد هستیم.

اقلیما در پایان گفت: مسئولینی که در صدد طراحی الگویی برای سبک زندگی افراد جامعه هستند باید مجموعه عوامل سنتی و جدیدی که در انتخاب سبک زندگی تاثیر دارند را به خوبی شناسایی کنند و با ظرفیت‌ها و نقاط ضعف و قوت موضوع آشنا شوند.

210467