نماینده مردم شهرکرد در مجلس:

بودجه‌ریزی کشور به دور از لابی‌گری باشد

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه اختصاص یافته به استان‌ها باید بر اساس میزان محرومیت‌ها باشد، مجلس باید به دور از لابی‌گری در اصلاح ساختار بودجه حرکت کند.

به گزارش سایت خبری پرسون از چهارمحال و بختیاری، احمد راستینه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مجموع اعتبارات استانی به دلایل متعدد نسبت به میانگین کشوری کم بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه در چند ماه اخیر با پیگیری‌های مسئولان استانی و مجمع نمایندگان ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزون بر اعتبارات استانی برای پروژه‌های عمرانی جذب شد، همچنین ۲۰۰۰ میلیاردتومان اعتبار در قالب یک تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه منعقد شد.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در خصوص سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به چهارمحال و بختیاری، یادآور شد: شناسنامه‌ای از مسائل و مشکلات استان تهیه شده است، باید خواسته‌ها کاملا مشخص شود تا بتوان مطالبه‌گری درستی انجام داد، رسیدن شاخص توسعه استان به میانگین کشوری باید حداقل دستاورد این سفر باشد.

وی با بیان اینکه شیوه بودجه‌ریزی به شیوه‌های قبل یک مصیبت بزرگ برای استان‌های کم‌برخوردار است، گفت: این مدل بودجه‌ریزی کشور را به توسعه نمی‌رساند، توسعه نامتوازن موجب به‌وجود آمدن تبعیض و نابرابری می‌شود و مشکلات زیادی را برای کشور به وجود می‌آورد.

راستینه با بیان اینکه باید شیوه بودجه‌ریزی در کشور اصلاح شود، عنوان کرد: بودجه اختصاص یافته به استان‌ها باید بر اساس میزان محرومیت‌ها باشد، تا این این استان‌ها به میانگین کشوری در شاخص توسعه نزدیک شود، مجلس باید در تصویب لایحه بودجه به دور از لابی‌گری استان‌های بزرگ در اصلاح ساختار بودجه حرکت کند.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در راستای اصلاح محور بودجه به دولت اعلام کرده حق افزایش اعتبارات در ردیف اعتبارات فروش نفت را ندارد، بیان کرد: اگر به این نکته در اصلاح بودجه توجه نشود، با کسری بودجه در سال آینده مواجه می‌شویم و استان‌های کم‌برخوردار بیش‌ترین آسیب را از کسری بودجه می‌بینند.

وی در خصوص پیش‌بینی ۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه در چهارمحال و بختیاری، تاکید کرد: باید مشخص شود آیا برای محقق شدن این درآمد باید فشار بیش‌تری به تولیدکنندگان وارد شود یا منابع‌ جدیدی برای درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده است، افزایش مالیات تولیدکنندگان باعث ایجاد مشکل در اشتغال و حوزه تولید می‌شود.

راستینه ادامه داد: در گذشته درآمدهای اختصاصی استان‌ها به حساب خزانه دولت وازیر می‌شد، اگر شرایطی فراهم شود که این درآمدها در همان استان هزینه شود، موجب افزایش انگیزه برای استان‌ها در درآمدزایی می‌شود.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اگر آمارها توسط ادارات به درستی بیان نشود دچار آسیب‌های فروانی می‌شویم، یادآور شد: در بحث طرح‌های ۳۱‌گانه حاشیه زاینده‌رود میزان آب مورد نیاز ۱۰۰ میلیون متر مکعب عنوان شده بود، در حالیکه نیاز آبی این طرح‌ها حدود ۳۵ میلیون مترمکعب بود، این اشتباه محاسباتی موجب شد وزارت نیرو با تخصیص آب به این میزان مخالفت کند، قطعا چنین مدیری باید توبیخ شود.

توزیع اعتبارات باید بر اساس طرح آمایش سرزمین صورت بگیرد

در ادامه حسین بامیری نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگرانی‌های مردم چهارمحال و بختیاری در مسئله آب، اظهار کرد: در دهه‌های اخیر به علت تمامیت‌ خواهی و بی‌عدالتی برخی از افراد در سطوح ملی مردم این استان با مشکلات بسیاری در تامین آب طرح‌های کشاورزی مواجه هستند.

وی با تاکید بر اینکه توزیع اعتبارات باید بر اساس طرح آمایش سرزمین صورت بگیرد، گفت: نباید اجازه دهیم عده‌ای با لابی‌گری در روند تخصیص اعتبارات دخالت کنند، این مسئله حق‌الناس است، همچنین نیاز است مدیران استانی در جذب اعتبارات با قدرت وارد عمل شوند.

بامیری با بیان اینکه شاخص توسعه در چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر استان‌های همجوار کمتر بوده است، عنوان کرد: این مسئله در استان نیز نمود عینی دارد و شاهدیم شهرستان لردگان با وجود اینکه دومین استان از نظر جمعیتی است در توزیع اعتبارات مورد بی‌مهری قرار گرفت.

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از سرجمع ۲۲ عنوان طرح ملی موجود در چهارمحال و بختیاری تنها یک طرح به شهرستان لردگان اختصاص یافت، همچنین در طرح‌های جهش تولید این شهرستان سهم کمی را از طرح‌ها به خود اختصاص داده است، باید به شهرستان‌هایی که ضریب محرومیت بالایی دارند توجه بیش ‌تری صورت بگیرد.

منبع: ایسنا

210450