رشد ۵.۵ برابری سود بیمه آرمان در ۶ ماه

به گزارش پرسون، سود خالص بیمه آرمان در ۶ ماه نخست امسال ۵۵۶ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است. رشد ۵.۵ برابری سود بیمه آرمان در این مدت ناشی از چیست و چگونه توانسته ۳۵۴ میلیارد و ۶۰۷ میلیون ریال سود شناسایی کند. آنهم در شرایطی که میزان حق بیمه تولیدی این شرکت ۲۱ درصد کمتر از نیمه نخست پارسال بوده است؟

شرکت بیمه آرمان به مدیریت کامبیز پیکارجو در نیمه نخست پارسال ۲ هزار و ۴۳۸ میلیارد و ۷۴۲ میلیون ریال حق بیمه صادر و یا تولید کرده بود که امسال حق بیمه تولیدی این شرکت تا پایان تابستان یک هزار و ۹۳۵ میلیارد و ۷۱۲ میلیون ریال برآورد شده که ۲۱ درصد افت را نشان می‌دهد. با این روند سخت است که میزان فروش بیمه آرمان در پایان امسال به بیش از میزان سال گذشته برسد چرا که پارسال این شرکت ۴ هزار و ۳۱۸ میلیارد و ۵۶۸ میلیون ریال بیمه صادر کرده بود. آیا این یک زنگ خطر برای شرکت بیمه آرمان قلمداد می‌شود؟

چرا فروش آرمان کم شد؟

برای ارزیابی دقیق‌تر باید شاخص سهم نگهداری حق بیمه را مد نظر قرار داد به نحوی که صورت‌های مالی حسابرسی نشده بیمه آرمان نمایانگر این است که نسبت درآمد حق بیمه سهم نگهداری در نیمه نخست امسال نسبت به کل درآمد حق بیمه حدود ۸۷ درصد بوده است در حالی که در نیمه نخست سال گذشته این نسبت ۸۱ درصد بود.
رشد ۶ درصدی نسبت درآمد حق بیمه سهم نگهداری در پایان تابستان سال گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد که سیاست مدیریتی بیمه آرمان بر مدیریت ریسک و اصلاح پرتفوی بیمه‌گری به جای فروش بیمه‌نامه به هر قیمت است چرا که تکیه بر فروش بیشتر یعنی واگذاری بیشتر حق بیمه به شرکت‌های دیگر و بیمه‌گران اتکایی. در واقع یکی از مسیرهای بیمه آرمان برای خروج از زیان و حرکت بر مدار سودآوری، اصلاح پرتفوی بیمه‌گری و اعمال مدیریت ریسک بوده است.

روند سودسازی بیمه آرمان

سود ناخالص بیمه آرمان از محل فعالیت‌های بیمه‌ای در پایان تابستان امسال ۶۳۱ میلیارد و ۸۷۳ درصد برآورد شده که رشدی ۲۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال را نشان می‌دهد. صورت‌های مالی شش‌ماهه نخست امسال تایید می‌کند که سود عملیاتی این شرکت در پایان تابستان امسال ۹۱۲ درصد بیشتر از پایان تابستان پارسال بوده و به رقم ۳۵۹ میلیارد و ۹۸۹ میلیون ریال رسیده است.
جهش ۵۵۶ درصدی سود خالص بیمه آرمان در نیمه ابتدایی امسال نسبت به پارسال هم یک واقعیتی است که در صورت‌های مالی این شرکت نمایان شده است. پایان شهریور سال گذشته سود خالص این شرکت ۵۴ میلیارد و ۳۶ میلیون ریال بود و در پایان سال به ۵۴۷ میلیارد و ۴۷۴ میلیون ریال رسید. با گذشت ۶ ماه از سال ۹۹ سود خالص این شرکت ۳۵۴ میلیارد و ۶۰۷ میلیون ریال برآورد شده است.
نکته مهم برای سهامداران بیمه آرمان این است که به ازای هر سهم چه میزان سود خواهند کرد. پایان شهریور پارسال سود هر سهم این شرکت ۳۶ ریال بود و در پایان سال ۳۶۵ ریال و اکنون مشخص شده که در نیمه نخست امسال این شرکت به ازای هر سهم ۲۳۶ ریال سود شناسایی کرده است.

خروج قطعی از زیان انباشته!

آیا بیمه آرمان امسال می‌تواند زیان انباشته را به سود انباشته تبدیل کند؟ وقتی کامبیز پیکارجو سکان هدایت این شرکت را بر عهده گرفت، بیمه آرمان با زیان سنگین مواجه بود و او قول داد تا سال ۱۴۰۰ این شرکت را به سودآوری برساند. این اتفاق در پایان سال گذشته رخ داد اما زیان انباشته این شرکت واقعیتی است روشن. دستکم اینکه زیان انباشته بیمه آرمان از یک هزار و ۲۸ میلیارد ریال در نیمه نخست پارسال به ۵۴۵ میلیارد ریال در پایان سال ۹۸ رسیده و در نیمه نخست امسال این زیان با کاهشی ۸۱ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۱۹۰ میلیارد و ۴۰۱ میلیون ریال افت کرده است. نکته قابل تامل در کارنامه بیمه آرمان می‌توان به ۳۲۸ میلیارد و ۳۹۹ میلیون ریال سود ناشی از تغییر ارزش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازارهای بورس و فرابورس اشاره کرد.

منبع: دنیای بیمه

209081