بازار عسلِ کَُُنار، گرم می شود؛

عسل کٌنار زنبورداران قیروکارزین به بازار آمد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: برداشت عسل کٌنار از بیش از 90 هزار کندوی مستقر در قیروکارزین آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط آبان ماه آتی نیز ادامه یابد.

فارس _پرسون؛ به گفته مهدی همتی، کٌنار از درختان جنگلی و مرتعی غالب در شهرستان قیروکارزین است و بر اساس آمارهای موجود بیش از 500 واحد زنبورداری بالغ بر 6 ماه از سال را در این شهرستان سپری می کنند.

وی با تاکید بر این‌که حرفه زنبورداری در شهرستان قیروکارزین با استقبال جوانان جویای کار مواجه است، اظهار کرد: بیش از یک‌هزار نفر نیروی انسانی در نگهداری و پرورش کندوهای زنبور عسل مستقر در شهرستان قیروکارزین اشتغال دارند.
همتی با بیان اینکه قیمت گذاری عسل، غالبا بر مبنای میزان قند ساکارز آن انجام می‌شود، اضافه کرد: کمبود نقدینگی در تعاونی زنبورداران و عدم وجود آزمایشگاه تخصصی عسل در شهرستان قیروکارزین موجب شده عمده عسل تولیدی به استان اصفهان فرستاده شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به اینکه زنبور عسل تولیدات متنوع دیگری نیز دارد، گفت: در صورت ساماندهی بازار خرید تولیدات زنبور عسل، زنبورداران این شهرستان از توانمندی خوبی برای تولید ژل رویال، گرده گل، بره موم و زهر زنبور عسل برخوردار هستند.


وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به وجود زیر ساخت‌های لازم در شهرک صنعتی شهرستان قیروکارزین، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به بخش صنایع غذایی در این عرصه وارد و ضمن ایجاد ارزش افزوده برای این محصول، زنجیره تولید را تکمیل کنند.


قیروکارزین با تولید نزدیک به 2400 تن عسل سالانه، از مناطق مهم زمستان گذرانی زنبورستان‌های بیش از 6 استان کشور است و در فاصله 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

نوا نیکو _ استان فارس

208491