رئیس اتاق بازرگانی فارس مطرح کرد:

زیربنای ۵۰ ساله اقتصاد کشور غلط بوده است

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به این‌که نباید مشکلات امروز اقتصاد کشور و فشاری که به معیشت و سلامت مردم وارد می‌کند، را گردن تحریم و کرونا انداخت، عنوان کرد: زیربنا و ریل‌گذاری اقتصادی ما طی این ۵۰ سال غلط بوده است

فارس - سایت خبری پرسون؛ جمال رازقی سه‌شنبه ۲۹ مهر در یک کنفرانس خبری که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد، با بیان این‌که متاسفانه سازمان توسعه تجارت حامی صادر کنندگان نیست، گفت: رئیس بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز کشور، مسئولیت این مجموعه را بر عهده گرفته اما چون موفق نبوده شروع به فرافکنی کرده که صادرکنندگان ما ۲۷ میلیارد دلار ارز را به کشور برنگردانده‌اند.

وی ادامه داد: اتاق بازگانی بارها و بارها در این باره نامه نوشته اما آن‌ها در مصاحبه‌های تلویزیونی، نزد مردمی که دارو هم به درستی به دستشان نمی‌رسد و در معیشت خود دچار مشکل شده‌اند، اعلام می‌کنند که صادر کننده، ارز برده و برنگردانده و این چنین وجهه صادرکنندگان مملکت را زیر سوال می‌برند و متاسفانه سازمان توسعه تجارت هم با آن‌ها همراهی می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه از این ۲۷ میلیارد دلار، ۱۰ میلیارد دلار مربوط به وزارت نفت و تنها ۵ هزار میلیارد دلار آن مربوط به فعالان اتاق بازرگانی بوده است، خاطرنشان کرد: این ۵ هزار میلیارد دلار مربوط به زمانی بوده که صادرات ریالی به عراق و افغانستان بلامانع بوده و صادر کنندگانی هم اجازه ورود موقت کالا داشته‌اند.

رازقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که روزی که قرار شد الزاما ارز برگردد، قیمت واقعی کالاها با قیمت اظهارنامه گمرکی با هم متفاوت بود، گفت: حال سوال ما از آقای رئیس کل بانک مرکزی کشور این است که آیا ارزش داشت در سالی که کشور تحت شدیدترین تحریم‌های تاریخ قرار دارد، ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور افت پیدا کند؟ و امسال صادرکنندگان ما با التماس بیایند برای روز ملی صادرات ثبت نام کنند؟ یا اینکه آن‌ها را خائن به اقتصاد کشور خطاب کنند؟ در حالی که نمی‌دانیم که چه سرمایه‌های بزرگی طی ماههای گذشته از دست رفته است.

وی ابطال کارتها، معرفی به قوه قضاییه و… را از دیگر مواردی عنوان کرد که طی ماه‌های گذشته متوجه صادرکنندگان شد و عنوان کرد: خوشبختانه در فارس به واسطه حمایت بسیار خوب استاندار اجازه داده نشد که هیچ صادرکننده‌ای پایش به مراکز قضایی و انتظامی باز شود اما در مابقی استان‌ها مواردی گزارش شد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: به فرض این‌که دو، سه میلیارد دلار کالا رفته و پولش هم برنگشته آیا ارزش داشت در سال جهش تولید عرصه را بر صادر کننده تنگ کنند؟ تاریخ در باره این موضوع قضاوت خواهد کرد.

رازقی ضمن تبریک روز ملی صادرات، گفت: دست تک تک صادر کننده‌ها حتی کسانی که موقق شدند ۱۰ و ۱۰۰ و ۱۰۰۰ دلار کالا در این شرایط سخت صادر کنند، به گرمی می‌فشاریم.

وی همچنین به برگزاری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی اشاره و عنوان کرد: پس از مدت‌ها ظاهرا رئیس کل بانک مرکزی متوجه شده مسیری که می‌رود غلط است و پیشنهاداتی از سوی اتاق ارائه شده که احتمالا مصوب خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس، یکی از پیشنهادات ۱۰‌گانه اتاق بازرگانی ایران را لغو بسته سیاست‌های ارزی سال ۹۹ برای اثبات ناکارآمدی سیاست‌های سال‌های ۹۷ تا ۹۹ در راستای رفع محدودیت‌های فعلی صادر کنندگان و امکان ایجاد تنوع در روش‌های ایجاد تعهدات عنوان کرد.

نوا نیکو_استان فارس

208454