در آستانه چاپ و رونمایی دفتر سوم مطرح شد؛

منظومه اصفهان " روایت شکوه شهر دیرینه با زبان چکامه

اصفهان_پرسون؛ بالاخص، آنگاه که کاوه آهنگر دلاور مرد ستیزنده با ظلم ضحّاک، عَلم بردوش و راست قامت، دربرابر دیدگان جلوه نموده و زان پس، تک تک رویدادهای تاریخی درکنار جوش و خروش زاینده رود همیشه زیبایش

ازحکومت جانشینان هخامنش گرفته تا بازماندگان اشکان و سپس شکوه دیوارهای شهری جِی در دوران ساسانی ورق می خورند. "

این چند جمله، بخشی ازمقدمه شهردار وقت اصفهان، مهدی جمالی نژاد، در دفاتر اول و دوم این کتاب است که در اردیبهشت ماه سال نود و شش وبا حضور مقامات شهری، اساتید و شعرای گرانقدر اصفهان در کتابخانه مرکزی شهرداری رونمایی گردید.


پیمان کلانترمعتمدی، حماسه سرای اصفهانی که آثاری همچون "منظومه کورش هخامنشی، "منظومه خاک و خون" و سه جلدی "چکامه شکوه ایرانیان" را در کارنامه خود دارد، تاریخ سه هزارساله اصفهان را نیز در قالب مثنوی حماسی به نظم کشیده است. چکامه سرا که زاده خانواده ای فرهنگی و از نوادگان میرزا عبدالباقی طبیب اصفهانی و معتمدالدوله نشاط اصفهانی است، سرودن منظومه اصفهان را به مثابه تکلیفی می داند که نیاکانش برعهده او گذاشته اند.

بویژه آنکه کلیّات تاریخ دیرباز این شهر هنوز دریک مجلد به طبع نرسیده و هریک از مورّخین صاحب نام اصفهانی، بخش و برهه ای از ادوار تاریخی اصفهان را به رشته تحریر درآورده اند. " منظومه اصفهان" چکیده ای ازتاریخ سه هزارساله اصفهان است که اینک در دسترس علاقه مندان قرار دارد.


" منظومه اصفهان" حاصل کاری گروهی است که در نتیجه همکاری چکامه سرا با مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل شهرداری اصفهان به طبع رسیده است. اساتید و کارشناسان این مرکز با جمع آوری منابع مستدل، تایید شده وقابل اعتماد تاریخی ومعرفی آنها به چکامه سرا، نقش بسیار مهمی درارائه یک اثرتاریخی معتبر به علاقه مندان تاریخ و ادبیات ایران ایفا کرده اند.


" منظومه اصفهان" در سه دفتر جداگانه عرضه شده است. دفتر اول این کتاب با بررسی روایات مرتبط با پیدایش شهر اصفهان آغاز شده و در ادامه به مباحثی نظیر ساکنین نخستین این ناحیه و عناوین باستانی شهر و همچنین وجه تسمیه این اسامی می پردازد. در دفتر اول این کتاب ادیان باستانی ساکنین نواحی اصفهان و ریشه یابی تاریخی صفات منسوب به اصفهانیان نیز به زبان شعر معرفی شده است.

از دیگر سرفصل های این دفتر می توان به روایات مربوط به گابی اصفهانی " کاوه آهنگر، میزبانی قوم یهود و رویدادهای این شهر درسه دوره تاریخی هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان اشاره نمود.

دفتر اول "منظومه اصفهان" با شرح روایتی از فتح اصفهان توسط اعراب مسلمان به پایان می رسد.


دفتر دوم این کتاب نیز با شرح روایات دیگری از نحوه فتح اصفهان بدست مسلمانان آغاز گردیده و در ادامه به رویدادهای این شهر درزمان خلفای اموی، خلفای عباسی، سلطه مرداویج وحکومت های آل بویه،سلجوقی، خوارزمشاهی، ایلخانی، عصرملوک الطوایف وترکمانان پرداخته ودرآستانه ظهورصفویان به پایان می رسد.

دفتر سوم " منظومه اصفهان" که درآستانه چاپ و رونمایی قرار دارد نیز به ظهور تا سقوط صفویّه پرداخته و مظاهر و هنجارهای اجتماعی اهالی اصفهان در این دوره تاریخی را مورد بررسی قرار می دهد.

در دفتر سوم این کتاب موضوعات دیگری همچون محلّه های اصفهان، صنایع و مشاغل اصفهانیان، اعیاد وآیین های سوگواری و بطور کلی زندگی اجتماعی مردم اصفهان دردوران سیطره صفویان به نظم آمد است.

این کتاب همچنین توضیحی پیرامون نظام های دادرسی وآموزشی دراصفهان صفوی ارائه کرده وپیدایش مکتب هنری اصفهان در شاخه های گوناگون را برای مخاطبین خود تشریح نموده است. دفتر سوم " منظومه اصفهان" با شرح فاجعه حمله محمود افغان به اصفهان و قتل عام چندباره مردم این شهر و سقوط سلسله صفویان به پایان می رسد.


فایل صوتی دفترسوم " منظومه اصفهان" نیز در استودیو سپاهان مراحل ضبط و تدوین را سپری می کند. این فایل صوتی نیز با صدای چکامه سرا در آینده ای نزدیک به علاقه مندان پیشکش خواهد شد.

رضایی_استان اصفهان

208356