کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد:

خطر افزایش بیماران کرونایی بدون علائم در فارس

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این‌که در فصل سرد سال، سایر بیماری‌های تنفسی در جامعه بیشتر منتشر می‌شود، افزود: طی گذشت هشت ماه از شیوع بیماری کووید ١٩، موارد مثبت بدون علائم‌در فارس افزایش یافته است.

فارس _ سایت خبری پرسون؛ حمید بختیاری اظهار داشت: تعدادی از افراد در جامعه معروف به سوپر اسپرید super spread یعنی فوق گسترش دهنده هستند که می‌توانند ناقل سالم باشند و گاهی تا ١٠٠ نفر را در یک هفته مبتلا کنند.
کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: امروز و در این فصل از سال با افراد بیشتری بر می‌خوریم که علائم ندارند اما مثبت هستند و این پاشنه آشیل وقتی کشیده شود به صورت انفجاری افراد زیادی را مبتلا خواهد کرد.

بختیاری، وجود مراکز تجمعی و فضاهای سربسته را دو فاکتور مهم در گسترش این بیماری در سطح جامعه ذکر و خاطرنشان کرد: حتی با رعایت مسائل بهداشتی نظیر زدن ماسک و شستن دست، به دلیل این‌که فاصله در مراکز تجمعی کمتر رعایت می‌شود، انتقال ویروس کرونا در هوا و فضا بیشتر منتشر می‌شود و اگر تهویه مناسبی وجود نداشته باشد، به راحتی افراد بیشتری درگیر خواهند شد.

وی اظهار کرد: نتایج بررسی‌ها در این باره نشان دهنده این موضوع است که ٨ تا ١٠ درصد افراد در حال انتشار گسترده ویروس در سطح جامعه هستند، لذا اگرچه ممکن است بسیاری از افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، اما فوق گسترش دهنده‌ها می‌توانند ویروس را منتشر کنند.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شناسایی هدفمند این افراد را در کنترل و مدیریت بیماری کرونا ویروس کمک کننده دانست و گفت: شکل انتشار ویروس کرونا تقریبا با محددویت‌هایی که اعمال شده از حالت تجمعی و فضای سربسته به سمت ابتلای خانوادگی سوق پیدا کرده است.

بختیاری راه حل دیگر کنترل این بیماری را افزایش تست های روزانه تا حد بالا دانست و افزود: به عنوان مثال در دانشگاهی مانند دانشگاه علوم پزشکی شیراز باید توانایی حداقل ٥ هزار تست روزانه ایجاد شود تا بتوان افراد ناقل سالم بیشتری را تست و آنها را قرنطینه و ایزوله کرد تا از انتشار گسترده این ویروس جلوگیری شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گاهی محدودیت‌ها برداشته می‌شود و شرایط به حالت عادی بر می‌گردد، می‌توان میزان تست‌ها را بالا برد.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: تجاربی در سطح دنیا در این هشت ماه به وجود آمده که علائم گسترده‌ای از بیماری را نشان می‌دهد، به عنوان مثال افزایش مشکلات پوستی، چشمی و اعصاب مرکزی علاوه بر مشکل تنفسی در مبتلایان بیش از دو ماه اول شیوع این بیماری مشاهده می‌شود.

بختیاری با تصریح بر اینکه تنوع جهش‌ها در کووید ١٩ اتفاق افتاده و تنها ٤ جهش خاص در کشور ایران رخ داده که در مناطق دیگر مشاهده نشده، گفت: ادغام ویروس‌های جهش یافته کرونا علاوه بر افزایش سرعت انتشار، سرعت مرگ و میر را هم بالا برده است.

نوا نیکو_استان فارس
انتهای پیام

208350