دبیر ستاد زیست فناوری کشور خبر داد:

یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی با تولید ۲۲ داروی زیستی

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این ستاد با بودجه ۲۰ میلیارد تومانی، ۲۲ داروی زیستی تولید کرد که یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشت و توانستیم از سند چشم انداز این حوزه سبقت بگیریم.

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر مصطفی قانعی روز دوشنبه در وبینار گزارش اقدامات و برنامه های ستاد زیست فناوری کشور در سال ۹۹ که در محل این ستاد به صورت مجازی برگزار شد، افزود: صرفه جویی ارزی به میزان یک میلیارد دلار در سال با تولید ۲۲ داروی زیستی، کسب رتبه اول تولید محصولات زیست فناوری و واکسن در غرب آسیا، حضور ایران در میان پنج کشور اول تولید کننده محصولات‌ زیست فناوری در آسیا از جمله دستاوردهای این ستاد است.

وی با بیان این که این ستاد بیشترین همکاری را با وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی داشته است، تصریح کرد: ۹.۵ درصد درآمد شرکت‌های دانش بنیان فعال در کشور از محل شرکت‌های زیست فناور کسب شده است، بیش از ۶۰ درصد صادرات محصولات دانش بنیان مربوط به شرکت‌های صادراتی زیست فناوری است که علاوه بر آن ایران رتبه دوازدهم در دنیا و رتبه اول در سطح منطقه در حوزه زیست فناوری را کسب کرده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اقدامات انجام شده در گروه‌های تولید، تجاری سازی، پژوهش، زیر ساخت و توسعه فناوری، زیست بانک و ذخایر ژنتیک و سرمایه انسانی و صندوق زیست فناوری، این ستاد اشاره کرد و گفت: امیدواریم با عملکرد این ستاد بتوانیم نسبت به ‌کسب سه درصد بازار جهانی زیست فناوری اقدام کنیم.

قانعی، برنامه‌ریزی برای کسب سه درصد از سهم بازار جهانی زیست فناوری، هم افزایی ملی منابع امکانات کشور برای تولید ثروت از زیست فناوری، راهبری و سیاست گذاری و ارزیابی پیشرفت زیست فناوری در کشور و کمک به ارتقای سطح علمی و فناوری به منظور کسب مقام نخست منطقه و سهم شایسته جهانی را ماموریت‌های این ستاد نام برد.

وی خاطرنشان کرد: ما برای کسب این سهم بازار جهانی که بالغ بر ۲۳.۲۵ میلیارد دلار است، فاصله داریم و با توجه به نیاز فعلی کشور باید بیشتر فعالیت و این هدف را به صورت جدی‌تری دنبال کنیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری کشور افزود: کسب این بازار از چشم اندازهای این ستاد برای افق ۱۴۰۴ است، تحقق این هدف کار آسانی نیست و نیاز به همکاری دارد چرا که آنچه تاکنون از بازار جهانی زیست فناوری کسب شده کمتر از نیم درصد است.

قانعی تاسیس صندوق زیست فناوری از سال ۱۳۹۴ و کاهش ارزبری به هزار و ۴۴۰ میلیون دلار در سال را از دیگر اقدامات ستاد زیست فناوری ذکر و خاطرنشان کرد: تا کنون تولید ۲۷ داروی بیوتکنولوژی، ۱۲ طرح در حوزه واکسن، ۹۰ ماده اولیه دارویی و ۵۵ طرح در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی در راستای کسب سهم سه درصدی بازار و کمک زیست فناوری به توسعه اقتصاد اجرایی شده است.

وی همچنین گفت: این ستاد ۲ هدف اصلی سلامت و امنیت غذایی را دنبال می کند، تاکنون هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال از طرح‌ها حمایت شده است ضمن آن که هشت شرکت بزرگ مسوول راهبری ۱۱۷ محصول اولویت دار کشور در حوزه‌های داروهای زیستی، مواد اولیه دارویی، واکسن، پروبیوتیک، تجهیزات و داروهای شیمیایی فعال هستند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری کشور یادآور شد: پژوهش را به گونه‌ای جهت دهی کردیم که در جهت تحقق سهم اقتصاد دانش بنیان قرار گیرد که در این راستا علاوه بر تقسیم کار ملی، اقدام به تعیین ۴۱ موضوع اصلی اولویت دار در حوزه پژوهش کردیم ضمن آنکه از ۴۸ بانک ژن نیز حمایت شده است.

قانعی با بیان این که در گذشته تصور ما این بود که حوزه زیست فناوری کشور بسیار قدر بوده و قادر است مشکلات کشور را در این حوزه مرتفع کند، یادآور شد: شیوع ویروس کرونا نشان داد که این طور نیست و در بحث‌های علمی چالش داریم و نیاز است تا راه حل‌هایی را برای این مسایل ارایه دهیم.

207772

مطالب مرتبط