پرسون گزارش می دهد؛

افراد متوسط جامعه دیگر حق مریض شدن ندارند

بخش عمده‌ای از نیازهای دارویی کشور از طریق تولیدات داخل تأمین می‌شود ولی برای این تولیدات به ارز نیاز داریم و متاسفانه نهادها و سازمان ها و بانک مرکزی آنطور که باید، توجه ویژه ای برای تخصیص ارز ندارند.

به گزارش پرسون، دارو یکی از حیاتی‌ترین نیازهای هر جامعه است. حال جامعه‌ای را متصور شوید که هر روز دچار بحران اقتصادی است و با مسئله بالا پایین شدن ارز درگیر می‌باشد و همانطور که آگاه هستید، یکی از راه‌های رسیدن به دارو ارز است.

بخش عمده‌ای از نیازهای دارویی کشور از طریق تولیدات داخل تأمین می‌شود ولی برای این تولیدات به ارز نیاز داریم و متاسفانه نهادها و سازمان ها و بانک مرکزی آنطور که باید، توجه ویژه ای برای تخصیص ارز ندارند. به علت مشکلا فراوان نوسانات نرخ ارز تولیدکنندگان دارو خواستار فراهم آوردن بستری برای حذف ارز دولتی و یکسان سازی نرخ ارز شدند.

فرایند تخصیص و تامین ارز دولتی نرخ (42000 ریال) مشکلات زیادی را هم در فرایند تخصیص و هم ایجاد زمینه ی فساد فراهم نموده، از طرف دیگر افزایش مولفه‌های موثر بر تولید از قبیل هزینه‌های جاری (حقوق و دستمزد، سربار، استهلاک، مواد جانبی و بسته‌بندی، آب و برق و...) بهای تمام شده تولید را سرسام آور افزایش داده و تأمین ارز دولتی نه تنها پوشش تمام مولفه‌ها را نداشته، بلکه باعث تعطیلی و ورشکستگی کارخانه‌های داروسازی، بیکاری نیروهای شاغل و نهایتا کمبود داروهای تولید داخل گشته است.

در راستا حل این معضل سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، حذف ارز دولتی و یکسان سازی نرخ ارز با شروط ذیل را پیشنهاد کرده است.

1. تامین و تخصیص به موقع و ماهیانه ارزهای قابل استفاده

2. اصلاح سریع قیمت های داروهای تولیدی متناسب با نرخ ارز

3. انتقال مابه التفاوت نرخ ارز

براساس شنیده ها مدیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران برای پیگیری مشکلات صنعت داروسازی کشور و پیشگیری از کمبودهای قابل پیش بینی داروهای تولیدی، در صدد تشکیل فوری و فوق العاده اعضای سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با همتی، رییس کل بانک مرکزی است.

به زودی دچار کمبود دارو می‌شویم

واردات دارو از لحاظ عددی سه درصد مصرف داروی کشور است، اما عمدتا دارو‌های پیچیده و برای بیماری‌های خاص است. به همین دلیل اهمیت خود را دارد. در اوایل سال برای مصرف سه ماه، دارو وارد شده و در گمرک نگهداری شد. به دلیل عدم تخصیص ارز کافی، همه این دارو‌ها با حداقل اسناد، ترخیص موقت شد. از ابتدای سال فقط ۳۰ درصد ارز واردات دارو را تخصیص گرفتیم، اما حدود ۵۰ درصد دارو وارد بازار شد.

در این خصوص ریاحی رییس اتحادیه وارد کنندگان دارو هشدار داد: توان تولید دارو محدود است. از وزیر بهداشت درخواست کردیم این مشکل ارز حل شود، زیرا در غیر این صورت برای تولید دارو و واردات دچار مشکل می‌شویم.

ارز 4200 تومانی زمینه‌ساز فساد شده است

برخی اعضای کمیسیون بهداشت مجلس موافق حذف ارز دولتی دارو نیستند. این را مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفته و افزوده است: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو، زمینه ایجاد رانت و فساد را فراهم کرده و کمیسیون اقتصادی به دنبال حذف ارز یارانه‌ای دارو است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر شاهد قاچاق دارو از ایران به کشورهای همسایه هستیم که ازجمله مهم‌ترین دلایل آن قیمت پایین دارو در ایران به دلیل اختصاص ارز یارانه‌ای به آن است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بازار دارو با سازوکار بیمه مدیریت می‌شود، گفت: دولت باید ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو را حذف کند و در مقابل سطح پوشش بیمه‌ای دارو را گسترده‌تر کند. به عبارتی یارانه‌ای که به واردکننده‌ها داده می‌شد را به‌صورت شفاف به بیمه‌ها بدهند.

طغیانی تصریح کرد: اعضای کمیسیون بهداشت مجلس مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو هستند و ما در این زمینه نیازمند جلسه همفکری هستیم. آن چیزی که در حال حاضر چالش ایجاد کرده، قاچاق و خروج دارو از کشور است و در همین راستا هرچه سریع‌تر باید اقدام کنیم.

این پایان مشکلت نیست. اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو تنها سبب ایجاد فساد و رانت نشده است. وقتی سری به داروخانه ها می زنیم از افزایش قیمت چشمگیر داروها بر اساس نوسانات ارزی شگفت زده می شوید و در این راستا گفت و گویی با دکتر حبیب خاکسار داروساز داشته ایم که به شرح ذیل است.

خاکسار در گفت و گو با خبرنگار سلامت سایت خبری پرسون اظهار داشت: برای مردم عادی فرقی نمی کند که ارز دولتی و یکسان سازی نرخ ارز انجام شود و توجه به این موضوع برعهده مسئولین است. مردم تنها نیاز دارند که داروهای مورد نیاز خود را با نرخ مناسب تهیه کنند.

وی افزود: واقعیت این است که داروهایی که در خارج از کشور تولید می شوند در حال حاضر سه برابر قیمت اصلی آنها در داخل به فروش می رسد. با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و حقوق ثابت افراد حقوق بگیرمانند کارمندها و کارگرها واقعا تامین دارو دشوار گشته است.

خاکسار مطرح کرد: در شرایط فعلی تامین دارو در کشور کسانی که درگیر بیماری سرطان هستند برای تامین دارو با مشکلات فراوانی مواجه هستند که بیمه‌های تحت پوشش آنها نیزهزینه‌های سنگین دارو بیماران را تقبل نمی‌ کند.

وی خاطرنشان کرد: نوسان قیمت ارز سبب رونق گرفتن بازار سیاه می شود. زمانی که دارو توزیع نمی‌شود و گران است، بازار سیاه دارو به موازات ایجاد می شود که سابقه ی طولانی هم در کشور ما دارد. مردم برای تامین نیازهای خود ناچار به مراجعه به بازار سیاه برای تهیه داروهای تقلبی و تاریخ مصرف گذشته هستند.

افزایش قیمت دلار و بی ثباتی بازار ارز موجب سونامی بالا رفتن قیمت خدمات پزشکی، احتکار، گران فروشی و بازار سیاه دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی می شود.

به دلیل گران بودن داروها حتی بعضی از مراکز درمانی نیز بدهکار هستند در شرایطی که تمام دنیا به خاطر ویروس کرونا در خطر، کشور ما با خطری بزرگتر درگیر و آن قیمت‌های بی ثبات درمان و دارو است که هیچ درمان و جوابی برای آن در کشور ندارد.

207544