وضعیت احتمالی بورس پس از گرانی دلار

بازار ارز در تابستان امسال نوسان قابل توجهی را پشت سر گذاشت و این درحالی بود که در همین دوره بازار سهام روزهای نزولی را تجربه کرد. در ادامه سال آیا در نیمه دوم امسال ممکن است بورس از نوسانات اخیر یا نوسانات احتمالی قیمت دلار در شش ماهه دوم سال متاثر شود؟

به گزارش پرسون؛ بازار ارز در تابستان امسال نوسان قابل توجهی را پشت سر گذاشت و این درحالی بود که در همین دوره بازار سهام روزهای نزولی را تجربه کرد. در ادامه سال آیا در نیمه دوم امسال ممکن است بورس از نوسانات اخیر یا نوسانات احتمالی قیمت دلار در شش ماهه دوم سال متاثر شود؟

سه کارشناس بازار سهام در این مورد اظهاراتی را مطرح کرده‌اند.

مهدی حسینی: در روزهای تا پایان امسال صنایع دارویی، غذایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه‌های کم‌ریسک‌تری برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. صنایعی که برای فروش مجبور به دریافت ارز هستند احتمالا بعد از نوسانات قیمت ارز، سهام‌شان با افت‌وخیز‌هایی همراه خواهد بود و سرمایه‌گذاری در این صنایع برای سهامدارانی که به دنبال سودهای کوتاه‌مدت هستند گزینه منطقی نیست.

حسن برادران‌هاشمی: به نظر می‌رسد بخشی از رشد بازارهای موازی مانند طلا، ‌دلار و مسکن ناشی از خروج نقدیندگی از بازار سرمایه است. به هر حال چنانچه قیمت دلار افت قابل‌توجهی نداشته باشد و بازار قیمت جدیدی را تثبیت شده بداند، می‌توان انتظار افزایش قیمت سهام به خصوص در نمادهای صادرات محور را داشت.

مهدی افنانی: در صورتی که در اقتصاد کلان کشور قیمت ارز مهار نشود و قیمت تورم انتظاری و نرخ بهره تغییرات شارپی را تجربه کنند، صنایع صادرات محور و دلار محور ازنظر سودسازی پیشتاز خواهند بود، اما اگر تغییراتی در وضعیت اقتصادی کشور رخ دهد وضعیت بورس تهران نیز تغییر می‌کند. اگر نرخ بهره و نرخ تورم آتی کنترل شود شرکت‌های پروژه‌ای و صنایع خودرویی سودبیشتری نصیب سهامداران می‌کنند.

منبع: تجارت‌نیوز

207505