یادداشت؛

امسال همه جامانده‌ایم

یادداشت/معاون آموزش حوزه علمیه یزد با انتشار یادداشتی به دلتنگی دوستداران اباعبدالله الحسین (ع) و راهکارهایی برای رفع این دلتنگی پرداخته است./پرسون

پرسون؛ هرسال نزدیک اربعین که می‌شد، خیلی‌ها بار سفر را بسته و راهی مسیر عشق می‌شدند؛ اما امسال ویروس منحوس کرونا، توفیق قدم زدن در مسیر بهشت را از ما گرفت.

خیلی‌ها این روزها با مراجعه به دفتر خاطرات دل، سفر اربعین سال‌های گذشته را مرور می‌کنند، محبت مردم خوب عراق و مهمان‌نوازی آن‌ها، استراحت در موکب‌ها، پاهای تاول‌زده و سرانجام نگاه به گنبد مولای خوبی‌ها اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و سلام بر ارباب و هزاران صحنه دیگر در ذهن‌ها تداعی می‌کند و اشک از چشمان سرازیر می‌شود.

هرسال جاماندگان به کسانی که در این مسیر قدم می‌زدند، التماس دعا می‌گفتند و پاسخ می‌شنیدند، به یاد شما هستیم...

اما امسال همه جامانده‌ایم...

این بلای عالم‌گیر نه‌تنها ما را از رفتن به بهشت زمینی بازداشت بلکه خیلی از روضه‌های ارباب را هم به تعطیلی کشاند.

چه کنیم تا از فیض زیارت آقا در اربعین جا نمانیم:

سدیر می‌گوید: امام صادق علیه‌السلام به من فرمودند: «اى سَدیر! قبر حسین علیه‌السلام را بسیار زیارت می‌کنی؟». گفتم: [نه]؛ چون گرفتارم. امام علیه‌السلام فرمود: «آیا چیزى به تو نیاموزم که چون آن را انجام دهى، خداوند، به خاطر آن برایت زیارت می‌نویسد؟». گفتم: چرا؛ فدایت شوم! امام علیه‌السلام به من فرمود: «در خانه‌ات غسل کن و به بام خانه‌ات برو و با اشاره به او سلام کن که برایت زیارت نوشته مى‌شود». (کامل الزیارات: ص ۴۸۲ ح ۷۳۷)

شیخ عباس قمی نیز در مفاتیح، از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند: در شب‌های جمعه زیر آسمان روبه‌قبله بایستید و نگاهی به‌جانب راست قبله و نگاهی به‌جانب چپ داشته باشید و روبه‌قبله بگوئید: السلام علیک یا اباعبدالله، السلام علیک و رحمه‌الله و برکاته ثواب زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام از نزدیک نصیبت می‌شود.

امسال همان‌گونه که رهبر عزیزمان فرمودند: روز اربعین در خانه‌ها، زیارت اربعین را زمزمه می‌کنیم و می‌گوییم، مولا جان، گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم، بُعد منزل نَبُوَد در سفر روحانی.

می‌گفت راه که بسته شد و کربلا نرفتیم، دلم لک‌زده برای روضه، خیلی از روضه‌های همیشگی هم تعطیله. گفتم تو خونه خودت روضه بگیر، امسال که روضه‌های خانگی زیاد شده، درب خانه پرچم عزای ارباب بی کفن رو نصب کن و یه پرچم هم در خانه و اهل خانه دورهم بنشینید و مجلس روضه برقرار کنید. مگر نه این است که علامه امینی صاحب کتاب الغدیر به خواب فرزندش آمد و گفت: هر جا مجلس عزای حسین علیه‌السلام باشد، حرم امام حسینِ.

امسال اربعین در خانه‌ها هم‌نوا شویم با ناله‌های ام‌المصائب، عقیله العرب حضرت زینب کبری و به امام حسین علیه‌السلام بگوییم: آقاجان می‌دانیم گناهکاریم و این بلا هم شاید عقوبت گناهانمان باشد اما دیگر بس است، نه حرم داریم و نه روضه و نه...، شما دعا کن، شما شفاعت کن حالا دیگر شرّ این ویروس از سر ما کم شود.

الهی آمین

نویسنده:حجت‌الاسلام عباس حسینی پور معاون آموزش حوزه علمیه یزد

207470