اعمال سلیقه بلای جان مهدهای کودک‌ بجنورد شده است؛

شهریه برای هیچ و پوچ

اعمال سلیقه‌های شخصی در برنامه‌ریزی مهدهای کودک‌ بجنورد باعث شده اصول تربیتی کودکان در این محل‌ها نادیده گرفته شود که در پی آن ضربات سنگینی به روح کودک و خانواده‌اش وارد می‌آید.

به گزارش پرسون؛ تربیت کودکان همواره یکی از موضوعاتی بوده که در بین کارشناسان مورد بحث واقع می‌شد. دیدگاه‌های مختلف باعث می‌شد نظریه‌های گوناگونی برای تربیت فرزندان ارائه شود. برخی دیدگاه‌ها از دین سرچشمه می‌گرفت و برخی از سوی غربیان وارد کشور شده است.

این موارد در تک تک شهرهای کشور وارد شده و به مهد کودک‌ها رسوخ پیدا کرده است. گاهی آنقدر آش شور می‌شد که صدای همه را در می‌آورد. به عنوان نمونه می‌توان به آموزش شنا در مهد کودکی در بجنورد اشاره کرد؛ البته به صورت مختلط.

این اتفاق اردیبهشت ماه سال گذشته رسانه‌ای شد و واکنش‌های فراوانی را در پی داشت. اجرای سند ۲۰۳۰ یکی از موضوعاتی بود که آن زمان ذهن کارشناسان و فعالان فرهنگی را به خود مشغول کرد.

*ذهن کودکان در معرض آسیب است

الهام عرفانی، دانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی و از فعالان فرهنگی استان است که در این خصوص گفت: این قبیل اتفاقات هر روز در مهدهای کودک بجنورد اتفاق می‌افتد اما برخی از آنها رسانه‌ای می‌شود و مدتی مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی افزود: البته آن موضوع بسیار زننده و کم تکرار بود اما مواردی که در مهدهای کودک اتفاق می‌افتد باعث می‌شود آرام آرام اذهان کودکان نسبت به مسائل جنسیتی بی تفاوت شود.

عرفانی تصریح کرد: بسیاری از موضوعاتی که هم اکنون در مهد کودک‌ها به کودکان آموزش داده می‌شود خلاف اصول تربیت اسلامی است؛ به عنوان نمونه یکی از اصلی‌ترین عوامل سرگرمی کودکان آهنگ و رقص است که با اصول دینی و فرهنگ ایرانی سازگاری ندارد.

*تذکرات چندباره امام جمعه بجنورد نسبت به آموزش در مهد کودک‌ها

پس از آموزش شنا و آب بازی در بین کودکان بجنوردی به صورت مختلط، امام جمعه بجنورد نیز به ماجرا ورود کرد و نسبت به این موضوع واکنش شدیدی نشان داد. حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی در این خصوص گفت: به مسئولان آموزش و پرورش استان در جلسه خصوصی تذکرات لازم ارائه شد.

وی افزود: هر جا که هنجارشکنی و ناهنجاری در استان صورت بگیرد آن دسته از مدیرانی که مسئولیت دارند وظیفه رصد و نظارت را هم عهده‌دار هستند تا دیگر شاهد چنین حرکاتی نباشیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی پیش از این نیز بارها نسبت به اهمیت توجه به مهد کودک‌های بجنورد تذکر داده بود. به عنوان مثال وی در دی ماه سال گذشته اظهار کرد: باید با خودسازی جامعه را به جامعه‌ای سالم و صحیح تبدیل کرده و به‌وسیله آن، پلکان آخر که تمدن قرآن است را تشکیل دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: در این راستا باید تربیت قرآنی را از همین مدارس و کودکستان‌ها شروع کنیم تا به قله بلند قرآنی برسیم و سیاست، اقتصاد و فرهنگمان با قرآن تنظیم شوند.

وی افزود: در این راستا باید از همین دوران کودکی قرآن را در جان نونهالان و دانش آموزان حاکم کرده و نقش ببندیم؛ زیرا وقتی انسان در دوران کودکی به قرآن نزدیک می‌شود سرمایه وجودی‌اش با قرآن شکل می‌گیرد و شخصیتی قرآنی پیدا خواهد کرد.

همچنین امام جمعه بجنورد پیش تر نیز گفته بود: دشمن سعی دارد باورهای ما را تغییر دهد و این اقدام را از مهد کودک‌ها آغاز کرده است.

وی افزود: باید راه‌های نفوذ و رخنه دشمنان در تربیت کودکان گرفته شود.

*مربیان از سواد تربیتی برخوردار نیستند

اما این تذکرات هیچ گاه مورد توجه واقع نشد تا در نهایت اتفاقات نامناسبی در مهد کودک‌ها رقم خورد. این موضوع را مربیان مهدها نیز تأیید می‌کنند. مریم سلطانی فر که یک مربی با سابقه است در گفتگو با مهر گفت: بسیاری از مهدهای کودک استان توجهی به مسائل آموزشی و تربیتی ندارند و صرفاً هدفشان گذشتن وقت است.

وی افزود: عموم مربیان مهد کودک‌های بجنورد از سواد تربیتی برخوردار نیستند و بیشتر آموزه‌های خود را به کودکان ارائه می‌دهند؛ حال می‌خواهند این آموزه‌ها چند کلمه انگلیسی باشد یا یک بازی و ریاضی.

*رشد خلاقیت در بین کودکان شوخی است

سلطانی فر در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این خصوص که مربیان برای افزایش خلاقیت کودکان برنامه‌ای دارند یا خیر، لبخندی می‌زند و می‌گوید: خلاقیت؟ نهایت خلاقیت مربیان این است که یک کاردستی را از اینترنت مشاهده کنند و از کودکان بخواهند آن را در منزل و یا مهد درست کنند.

این مربی مهد کودک بیان داشت: خیالتان راحت؛ برنامه خاصی در مهدکودک‌ها اجرا نمی‌شود.

*برنامه‌ای برای تربیت کودک در مهد کودک نیست!

از این مربی کودک در خصوص آموزش سندهای غربی در مهدکودک‌ها نیز پرسیدیم و پاسخ داد: بعید می‌دانم به صورت برنامه‌ریزی شده این اتفاق رقم بخورد اما آنچه واقعیت دارد آن است که سرگرم کردن کودک با آهنگ و آواز و رقص ساده‌تر است؛ نیازی به تخصص هم نیست. درگیر کردن فکر کودک با بازی‌های فکری قطعاً وقت و انرژی بیشتری می‌طلبد اما اگر یک آهنگ در مهد کودک اجرا شود، تمام کودکان مشغول می‌شوند.

وی در پایان گفت: اصلی‌ترین مسئله مهد کودک‌ها نبود برنامه مشخص برای آموزش و تربیت کودکان است.

*مجبورم به مهد کودک اعتماد کنم

در ادامه گزارش به سراغ خانواده‌ها رفتیم تا حرف آنها را نیز بشنویم. مادران دغدغه تربیت صحیح فرزند خود را داشتند اما چاره‌ای جز اعتماد به مهد کودک‌ها نمی‌یافتند. این موضوع را خانم سهرابی راد عنوان کرد و ادامه داد: آیا فرزند خودم را به مهد کودک نفرستم؟ چه می‌دانم در مهد کودک‌ها چه می‌گذرد؟ هر روز هم که نمی‌توانم بروم مهد و بازدید کنم.

وی افزود: پسرم را امسال به پیش دبستانی فرستاده‌ام و سعی کردم محلی را انتخاب کنم که مربیانش را اندکی می‌شناسم و فکر می‌کنم چاره‌ای جز اعتماد ندارم.

این مادر دل نگران تصریح کرد: فرای مسائل تربیتی امسال مسائل بهداشتی نیز نگرانی بیشتری را به وجود آورده؛ هر چند تعداد کودکان حاضر در مهد کودک کم است اما باز هم بچه هستند و از رعایت پروتکل‌ها چیزی نمی‌دانند.

کرونا امسال مهد کودک‌ها را از رونق انداخته است. خراسان شمالی ۲۲۹ مهد کودک دارد که عموم آنها از کرونا آسیب دیده‌اند. عدم استقبال خانواده‌ها در این شرایط از مهد کودک‌ها باعث شده تعدادی زیادی از آنها به سمت تعطیلی نیز پیش روند و این موضوع باعث ایجاد یک مشکل دیگر شده.

*هزینه برای هیچ و پوچ

برخی مهد کودک‌های فعال به دلیل پایین بودن تعداد کودکان، از خانواده‌های داوطلب مبلغ بالاتری نسبت به سال‌های گذشته درخواست کرده‌اند. موضوعی که خانواده‌ها از آن شاکی بودند. خانم ساحتی گفت: این مهد کودک نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد شهریه بیشتری درخواست داشت و علت آن را تعداد کمتر کودکان عنوان کرد.

وی افزود: اگر مهد کودک‌ها به دلیل کرونا آسیب دیده‌اند دیگر مشاغل نیز همینطور هستند؛ چرا ما باید این هزینه را بپردازیم؟ هر چند فعلاً مجبور شده‌ایم و اکثر آن را پرداخته‌ایم.

این مادر اضافه کرد: در صورتی که آموزش مناسبی به فرزندم داده می‌شد مشکلی با این مبالغ نداشتم اما اکنون می‌دانم برای هیج و پوچ باید هزینه بدهم.

این آموزش‌ها در بیشتر مهد کودک‌ها نامشخص است. برنامه‌ای که به خانواده‌ها ارائه می‌شود عموماً اجرا نمی‌شود و این موضوع شکایت والدین را به دنبال دارد.

مهم‌تر از آن اینکه حتی اگر برنامه‌ها نیز اجرا شود خروجی آن مشخص نیست. اینک تمام مهد کودک‌ها به شکل دلخواه آموزش‌ها را برنامه‌ریزی می‌کنند و این اعمال سلیقه باعث شده آسیب‌های ریز و درشتی به کودکان و خانواده‌ها وارد شود.

منبع: مهر

206917