آغاز بکار میز توسعه روابط تجاری عمان در اتاق بازرگانی فارس

میز توسعه روابط تجاری عمان در اتاق بازرگانی فارس آغاز بکار کرد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در نخستین جلسه میز توسعه روابط تجاری عمان، گفت: نزدیکی جغرافیایی استان فارس و کشور عمان یکی ازمزیت‌ها برای گسترش مراودات تجاری بازرگانان ماست و این درحالی است که مردم کشور عمان از دیرباز در قالب گردشگری سلامت و دریافت خدمات درمانی بسیار به استان فارس سفر می کرده‌اند.

فارس - سایت خبری پرسون، جمال رازقی افزود: همچنین وجود خط هوایی مسقط-شیراز از دیگر مزیت‌های اقتصادی فارس برای توسعه مبادلات تجاری با این کشور است.

او اظهار کرد: تاکنون عمده صادرات استان فارس به کشور عمان، در حوزه میوه و تره بار بوده است اما مزیت‌های دیگری از جمله گردشگری و توریست سلامت، خشکبار و خدمات فنی و مهندسی وجود دارد که هر یک از این بخش‌ها باید با نگاه تخصصی اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی، نیاز است این میز در گام نخست، موانع تجارت بازرگانان استان فارس و عمان را احصا و در جهت رفع آنها راهکار ارائه شود.

وی عنوان کرد: سال‌هاست که صادرکنندگان و بازرگانان استان فارس در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان حضور دارند که از اهداف راه‌اندازی این میز در اتاق بازرگانی فارس، رفع موانع تجارت استان و ارائه خدمات مناسب به تجار استان فارس در عمان است.

رازقی تصریح کرد: کشور عمان با 21 کشور دنیا تفاهم نامه منع تعرفه ورودی و خروجی دارد که ما می‌توانیم با برنامه ریزی از این ظرفیت عمان، به عنوان یک مرکز صادراتی برای استان استفاده کنیم.

آرزو جمالی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عمان نیز در این جلسه گفت: میز توسعه تجارت با عمان با هدف انتقال تجربه، ارائه خدمات مناسب و تخصصی، آگاهی بخشی و جلوگیری از آسیب و زیان تجار و بازرگانان که در بازار عمان حضور دارند در برخی از اتا‌ق‌های بازرگانی شهرستان‌ها راه‌اندازی شده است.

او با بیان اینکه صادرکنندگان و تجار استان فارس در بازار کشور عمان حضور فعال دارند بیان کرد: متاسفانه برخی از صادرکنندگان و تجار ما به دلیل عدم شناخت کافی تجارت و حضور در بازارهای هدف، دچار ضرر و زیان‌هایی می‌شوند؛ که اولویت ما در راه‌اندازی میز توسعه تجارت عمان در اتاق‌های بازرگانی، ارائه اطلاعات واقعی و تصویر درست از فضای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور عمان به بازرگانان است.

جمالی اظهار کرد: برگزاری وبینارهای تخصصی، ارائه مشاوره‌های اختصاصی، اعزام هیات‌های تجاری، ارائه هرگونه همکاری در فعالیت‌های اقتصادی با کشور عمان، از جمله خدمات این میز به تجار و بازرگانان است.

او ادامه داد: پتانسیل استان فارس در بخش خدمات فنی و مهندسی به ویژه بخش معدن و پروژه‌های عمرانی یکی از مزیت‌های مهم برای گسترش مراودات اقتصادی این استان با کشور عمان خواهد بود.

نوا نیکو_استان فارس

206751