افسارگسیختگی قیمت حبوبات در خراسان شمالی

شیوع ویروس کرونا، بازار صادرات، واردات و عرضه و تقاضای بسیاری از اقلام و کالاهای اساسی از جمله حبوبات را تحت تأثیر قرار داد؛ به طوری که قیمت ها به شدت نوسانی شد و حتی چندین برابر افزایش یافت و در نهایت کمبود برخی محصولات در بازار مردم را هم غافلگیر کرد.

به گزارش پرسون؛ این روزها افسار گسیختگی نرخ حبوبات در حالی یک بار دیگر بر بازار سایه افکنده است که طی چند ماه اخیر، برای چندمین بار شاهد این اتفاق هستیم.

در حالی که برداشت برخی محصولات در استان شروع شده است اما بازار حبوبات چه از نظر موجودی و چه از نظر قیمت، نسبت به 7 ماه پیش نه‌ تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است و قیمت ها به شکل باور نکردنی همچنان در حال افزایش است.

یکی از شهروندان بجنوردی که برای خرید یک کیلو لوبیا قرمز 26 هزار و 500 تومان پرداخت کرده است، می گوید: با این که هیچ محصول جدیدی وارد بازار نشده و همه حبوبات مربوط به سال گذشته و خرید قبل است اما قیمت لوبیا قرمز نسبت به 2 هفته قبل که 24 هزار تومان بود 2500 تومان افزایش یافته است.

وی می افزاید: در حالی که قیمت رسمی هر کیلوگرم لوبیا قرمز 24 هزار تومان است اما لوبیای بسته بندی که حتی کمتر از یک کیلوست 45 تا 47 هزار تومان عرضه می شود.

وی اظهار می کند: برای این که خرید کالایم صرفه اقتصادی داشته باشد به خرید حبوبات فله ای اقدام کردم اما متأسفانه برخی حبوبات فله ای همراه با سنگ ریزه های فراوان عرضه می شود.

یکی دیگر از شهروندان در این باره می گوید: قیمت حبوبات همچنان در حال افزایش است و هیچ نظارتی هم بر قیمت‌ها نمی‌شود.

وی می افزاید: با این که خراسان شمالی استانی با محوریت کشاورزی است و تولیدات زیادی دارد، قیمت حبوبات در آن همچنان افزایشی است.

وی اظهار می کند: با این که یک ماه پیش هر کیلو لپه 22 هزار تومان عرضه می شد اما روز دوشنبه قیمت آن به 27 هزار تومان رسیده بود و فروشنده اظهار می کرد که قیمت کلی فروشی حبوبات به 30 هزار تومان رسیده است که برای خرده فروشی با احتساب سود به بالای 30 هزار تومان می رسد.

وی ادامه می دهد: به نظر می رسد علاوه بر کمبود و گرانی حبوبات، سودجویانی نیز بر این مشکلات دامن می زنند و قیمت ها را به شکل تصاعدی افزایش می دهند.

یکی از فروشندگان نیز در این باره می گوید: متأسفانه مدتی است قیمت حبوبات همچنان افزایشی است و در هر مرحله باید مبالغ بیشتری بابت خرید پرداخت کنیم.

وی می افزاید: با این که برداشت محصول به پایان رسیده اما هنوز به بازار نرسیده است و همچنان با کمبود حبوبات در بازار مواجه هستیم که همین کمبودها عاملی برای افزایش قیمت هاست.

مهام، عمده فروش حبوبات نیز با اشاره به مشکلات موجود در بازار می گوید: با این که هر سال با عرضه محصولات جدید به بازار، قیمت ها متعادل می شود اما امسال برخی کشاورزان دوست دارند محصولات شان را به قیمت حبوبات خارجی عرضه کنند.

مهام با بیان این که قیمت حبوبات ایرانی بی نهایت بالاست، می افزاید: در حالی که یک کیلو نخود کرمانشاه برای مصرف کننده 15 هزار تومان است اما برای خرید محصول جدید باید 18 هزار و 600 تومان پرداخت کنیم.

به گفته وی، در حالی که قیمت عدس های محلی 17 هزار و 500 تومان است، اما در خریدهای جدید قیمت عدس کمتر از 20 هزار تومان نخواهد بود.

وی قیمت هر کیلو لوبیا قرمز و لوبیا چیتی را 25 هزار و لوبیا رشتی را 26 هزار و لپه را 27 هزار تومان ذکر و خاطرنشان می کند: با این وجود برای هر کدام که سفارش خرید می دهیم قیمت ها افزایش دارد.

وی با بیان این که قیمت حبوبات مانند دیگر محصولات با توجه به کیفیت و تنوع متفاوت است، می افزاید: هم اکنون حبوبات منطقه شیرین دره و گیفان به دلیل کیفیت مناسب، قیمت بیشتری دارد.

206610