رییس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت و گو با پرسون؛

کشور در حال ورود به موج سوم کروناست / تلفات از 200 نفر گذشته

رییس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: به دلیل سوء مدیریت ستاد ملی مبارزه با کرونا و عدم توجه به نقطه نظرات کارشناسی، کشور در حال ورود به موج سوم کروناست.

دکتر حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس، در گفت و گو با پرسون درباره تخصیص اعتبارات کرونایی از صندوق توسعه ملی، بیان داشت: در ابتدا بودجه خاصی بنام کرونا وجود نداشت و وزارت بهداشت و درمان از ردیف های بودجه ای که در اختیار داشت، هزینه کرد. سپس با توجه به مشکلات موجود، طبق فرمایش مقام معظم رهبری یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی به وزارت بهداشت و درمان اختصاص یافت.

وی در ادامه گفت: از مبلغ فوق، تا کنون حدود ۲۷ درصد پرداخت شده و بیش از ۷۰ درصد آن باقی‌ مانده است، در این راستا، از دانشگاه های انتخابی خواسته شده تا در صورت دریافت بودجه تخصیص یافته، مبلغ آن را در جهت جمع آوری آماری دقیق اطلاع دهند.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه در حدود 2 الی 3 درصد موارد هنوز پرداختی به دانشگاه ها صورت نگرفته است، افزود: برخی مسئولان در وزارت بهداشت و درمان ابراز داشتند، 27 درصد بودجه پرداخت شده، از بودجه رسمی که در ردیف بودجه بوده کسر شده است.

شهریاری ادامه داد: مدت هاست که پرداخت های دانشگاه های علوم پزشکی، بیمارستان ها و پرسنل به موقع انجام نشده و در این خصوص مشکلات بسیاری دارند؛ ما نیز از طریق برگزاری جلسات در کمیسیون بهداشت و درمان پیگیر پرداخت آن از سوی دولت هستیم.

وی افزود: گفته شده، مبلغ یک میلیارد یورو برداشته شده است اما در تبدیل ریالی آن مبلغی به وزارت بهداشت و درمان داده نشده است.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس درباره اینکه در تخصیص بودجه صندوق آیا مشکل در روند اداری بوده یا این مبلغ در جای دیگری هزینه شده است، اظهار داشت: با توجه به برداشت بودجه تخصیص یافته، ممکن است این مبلغ در جای دیگری هزینه شده باشد.

شهریاری با اشاره به صحبت های وزیر بهداشت و رفع سوء تفاهم ها در این خصوص گفت: دولت باید شفاف عمل کند؛ زمانیکه از وجود منابع مالی خبر می دهد، پرداخت آن را نیز به اطلاع مردم برساند. وقتی عملکرد دولت شفاف نیست و بسیاری از مسائل همانند تخصیص ارز برای واکسن آنفولانزا نامشخص است، مشکلاتی را نیز به همراه دارد چراکه اگر واضح بود واکسن آنفولانزا می بایست در اوایل شهریور توزیع می شد اما با وجود تاخیر صورت گرفته مشکلاتی نیز رقم خورده است.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل سوء مدیریت ستاد ملی مبارزه با کرونا و عدم توجه به نقطه نظرات کارشناسی، کشور در حال ورود به موج سوم کروناست و امروز تلفات از 200 نفر نیز گذشته است و تنها با گفتار درمانی نمیتوان کرونا را کنترل کرد.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: باید برخی از مناطق کشور همانند تهران را که وضعیت خوبی ندارند، یک تا دو هفته تعطیل شود و سختگیری و مراقبت های بیشتری صورت بگیرد.

شهریاری با اشاره به صحبت های انجام شده در خصوص سپردن مسئولیت مراقبه و جریمه صنوف از سوی اصناف، افزود: اصناف با همکاران خود برخورد نمی کند و متاسفانه در ارتباط با کرونا عملکرد خوبی صورت نمی گیرد و این موضوع بسیار نگران کننده است چراکه در راستای این سوء مدیریت ها ممکن است بسیاری از هموطنان جان خود را از دست بدهند.

206571