شوری در گفت و گو با پرسون؛

عدم توانایی غرب در تحت فشار قرار دادن روسیه

یک پژوهشگر مسائل روسیه گفت: غربی ها تلاش می کنند وضعیت سیاسی در روسیه را دائما مورد ارزیابی قرار دهندو

دکتر محمد شوری پژوهشگر مسائل روسیه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون در خصوص چرایی تحریم غرب علیه روسیه اظهار داشت: نوع نگرش غربی ها و روسیه به مسائل حقوق بشری و مسائل مربوط به دمرکراسی و همچنین مسائل مربوط به آزادی های سیاسی کاملا با هم متفاوت است.غربی ها با معیارهای خودشان دائما تلاش می کنند که وضعیت سیاسی روسیه و کشورهایی که در خارج از حوزه غرب هستند را مورد ارزیابی قرار دهند که چنین معیارهایی الزاما معیارهای قابل قبولی برای قضاوت در مورد همه مسائل نیست.

شوری افزود: درهمین چارچوب هم غربی ها تلاش می کنند وضعیت سیاسی در روسیه را دائما مورد ارزیابی قرار دهند و هر از گاهی که با مواردی مواجه می شوند که از نظر آنها ضدیت با دموکراسی تلقی می شود یا با معیارهای حقوق بشری قابل تعریف نیست و سعی می کنند بر اساس آنها مقامات روسیه و نظام سیاسی روسیه را مورد انتقاد قرار دهند.

وی بیان کرد: بحث مسمومیت آقای آلکسی ناوالنی از آن موضوعاتی است که برای همیشه پیچیده و مبهم در تاریخ می ماند این که چه کسی و با چه هدفی چنین کاری را انجام داده است، ولی ظاهرا برای دولت های غربی مشخص است که این اتفاق با تصمیم دولت روسیه افتاده و سعی می کنند این را به ابزاری تبدیل کنند که دولت روسیه را تحت فشار قرار دهند.

این پژوهشگر مسائل روسیه ادامه داد: روز به روز ابزارهای غرب برای تحت فشار قرار دادن روسیه و محدود کردن آن کشور کمتر می شود و آن ها سعی می کنند از هر فرصت و امکانی استفاده کنند تا بتوانند این فشار را بر روسیه افزایش دهند و بخشی از تحریم های غرب علیه روسیه در چارچوب مساله اوکراین است که عملا تاثیری بر رفتار روسیه نداشت و نتوانست موجب تحلیل رفتار روسیه شود.

شوری در ادامه افزود: بعد از آن هم با بحث تحلیل قانون اساسی در روسیه، شاهد تداوم قدرت آقای پوتین هستیم و این چیزی است که غربی ها را قطعا نگران می کند بنابراین در تلاش هستند از ابزارهای مختلف برای تاثیر منفی بر قدرت روسیه استفاده کنند. در کل در این میان بحث های مرتبط با دموکراسی و حقوق بشر به ابزاری برای استفاده هر دو طرف تبدیل شده است. مساله این نیست که چه کسی از چه حقی برخوردار است بیشتر بحث این است که از چه فرصتی می شود برای ضربه زدن به طرف مقابل استفاده کرد.

205831