نایب رئیس انجمن داروسازان ایران خبر داد :

۳۰ درصد ارزبری دارو به ۳ درصد داروهای خارجی اختصاص یافته است

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در حالی خبر از تولید ۹۷ درصد داروها در داخل کشور داد که برای تامین مواد اولیه دارو های ایرانی تا ۶۰ درصد به خارج از کشور وابسته ایم.

اصفهان_ پرسون ؛ فاطمی در گفتگو با خبرنگار پرسون گفت: در حال حاضر حدود سه درصد از داروهای مصرفی از خارج وارد می شود و این در حالی است که معادل ۳۰ درصد از ارز بری کل داروها است که عدد قابل ملاحظه ای است.
وی با اشاره به اینکه همچنین در ادوات بسته بندی دارو وابسته به خارج هستیم حتی ورقه و روکش دارو هم خارجی است و گاهی قیمت مواد اولیه ادوات بسته بندی دارو بیش از مواد اولیه ساخت دارو میشود، اضافه کرد: در صنعت داروسازی وابستگی ما به خارج زیاد است .
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه خودکفایی در صنعت داروسازی امکان پذیر نیست حتی در کشورهای اروپایی شاهد این جریان نیستیم، ادامه داد: دارو یک کالای استراتژیک است که تحریم ها به شکل غیر مستقیم اثر زیادی روی آن گذاشته است.

*ایران یکی از بزرگ ترین کشورهای تولید کننده آنتی بیوتیک در خاورمیانه است

وی با اعلام اینکه ایران در تولید داروهای با کیفیت مغز و اعصاب ، اختلالات افسردگی و دیگر بیماری ها جایگاه خوبی دارد، اعلام کرد: همچنین در تولید انواع هورمون ها و آنتی بیوتیک حرف برای گفتن داریم و بیشتر به کشورهای همجوار از جمله عراق و افغانستان ، آسیای میانه. قفقاز و غیره صادر میشود.

دکتر فاطمی افزود: برای صادرات به کشورهای اروپایی ملزم به تولید داروها مطابق با استاندارهای سخت گیرانه کنوانسیون های بین المللی هستیم.

وی با اعلام اینکه تلاش های بسیاری برای ساخت داروهای مشابه خارجی شده است که نیازمند حمایت زیاد دولت است.

نایب رییس انجمن داروسازان ایران اعلام کرد: هم اکنون بیش از ۵۴ درصد عرضه داروها توسط دولت انجام میگیرد که شاید به نفع مصرف کننده باشد اما عرصه را برای تولیدکنندگان دارو تنگ می کند کما اینکه امروزه شاهدیم حتی دولت بازار فروش دارو را نیز به کنترل خود دراورده است.

وی وضعیت کنونی کشور را غیر عادی خواند و افزود: در این شرایط دولت مجبور است کنترل های زیادی بر بازار دارو انجام دهد اما در شرایط عادی کشور برای رشد و توسعه یافتگی در عرصه تولید دارو باید اجازه کار به بخش خصوصی داده شود.

نایب رییس انجمن دارو سازان ایران افزود: مواد اولیه و موثره بسیاری از داروهای گیاهی تولید داخل وارداتی است .

*قدم های بزرگی برای تولید داروهای شیمی درمانی ایرانی برداشته شده است

وی با اعلام اینکه تولید داروهای شیمی درمانی تکنولوژی بالایی میخواهد چون مربوط به افزایش سیستم ایمنی بدن می شود، ادامه داد: اخیرا چند کارخانه مثل سبحان انکولوژی "داروهای شیمی درمانی و موثر بر سیستم ایمنی " تولید می کنند که کاربرد زیادی دارد و توانستیم در ۷ تا 8 سال اخیر قدم های بزرگی در حوزه تولید مواد اولیه این داروها برداریم.

205813