عضو کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی:

ارز اختصاص یافته برای واردات و تولید دارو نسبت به کل بودجه بسیار پایین است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: میزان ارز اختصاص یافته برای واردات و تولید دارو نسبت به کل بودجه بسیار پایین است و تخصیص بخش زیادی از ارز واردات دارو در امسال به داروهای ضد کرونا مشکل را دو برابر کرده است.

اصفهان_ پرسون ؛همایون سامه یح نجف آبادی در گفتگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: مشکل عمده ای که امسال در حوزه دارو با ان مواجهیم این است که بخش اعظمی از ارز برای واردات دارو های ضد کرونا اختصاص یافته است.
وی بیان داشت: لازم است با صرفه جویی در حوزه های دیگر، ارز تخصیص یافته برای واردات مواد اولیه داروها افزایش یابد و مشکل جدی کمبود دارو را در سطح عرضه رفع کنند.
نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی از صادرات داروهای بیولوژیکی خبر داد و اعلام کرد: در گذشته پزشکان تمایل بیشتری به تجویز داروهای شیمی درمانی وارداتی داشتند اما با توجه به شرایط تحریم بیشتر داروهای شیمی درمانی ایرانی تجویز شد و نتیجه خوبی هم گرفتند.

وی با اظهار اینکه بسیاری از داروها که تولید میشود قابلیت صادرات دارد که منتظر تاییدیه برخی از شرکتهای دارویی هستیم، ادامه داد: در صورتی که امکانات بیشتری در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد قطعا دانشمندان ایرانی قادر خواهند بود داروهای با کیفیتی تولید کنند.
رییس انجمن کلیمیان در ایران با اعلام اینکه در حوزه واردات مواد اولیه با مشکلات زیادی مواجهیم و ذخایر مواد اولیه داروها در انبارها رو به اتمام است، تصریح کرد: تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ و پایین بودن قیمت داروها نسبت به کشورهای همجوار باعث پیدایش قاچاق دارو شده است .
سامه یح نجف ابادی که خود داروساز است ، گفت: به عنوان مثال زمانی که برای واردات داروهای سرطانی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ اختصاص یافت با کمال تعجب مشاهده کردیم مصرف اقلامی از داروها نسبت تعدادی از اقلام دیگر سه برابر شد که غیر منطقی بود.
وی اعلام کرد: جایگزینی ارز نیمایی به جای ارز دولتی باز هم مشکل را حل نخواهد زیرا که قیمت پایین آن به جای اینکه به نفع بیمار شود موجب افزایش قاچاق دارو را فراهم می کنید.
نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس و رییس انجمن کلیمیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورتی که توجه کافی برای تامین دارو صورت نگیرد در آینده ای نزدیک با مشکلات جدی در این حوزه مواجه خواهیم شد.

205797