رئیس مرکز پژوهش‌های جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز مطرح کرد:

پیش‌بینی بارش کمتر میانگین در پاییز امسال/ سمن‌های مردمی برای بازسازی طبیعت تشکیل شود

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: برای سه ماهه مهر، آبان و آذر امسال بارش در بخش‌های بزرگی از کشور و استان فارس کمتر از میانگین پیش‌بینی می‌شود و برای زمستان نیز باید منتظر ماند.

فارس - سایت خبری پرسون: دکتر محمدجعفر ناظم السادات با بیان اینکه احتمال داده می‌شود که در زمستان بخشی از کمبودها جبران شود اما نه به صورت کامل، افزود: در بازه زمانی شش ماهه مهر-اسفند نیز احتمال بارشی کمتر از میانگین پیش‌بینی می‌شود گرچه امیدواریم بخشی از کمبود پاییزه با بارش زمستانه جبران شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز همچنین با بیان اینکه دمای استان و کشور نیز روی هم رفته بیشتر از میانگین پیش‌بینی روزانه خواهد بود، ادامه داد: دسترسی به آب کمتر و مصرف آب بیشتر هم پیش‌بینی می‌شود.

ایشان افزودند برای پیش بینی ریزبینانه تر نیاز است که قراردادهای علمی با دانشگاه بسته شود تا بتوان پیش بینیها را بر پایه شهرستان به شهرستان و فاصله کمتر زمانی ارایه داد۰ ناظم‌السادات با روشن نمودن این نکته که سازمان‌های دست اندرکار و مردم باید آمادگی بیشتری برای روبرو شدن با شرایط کم آبی و بحران آب در بخشی از کشور و فارس داشته باشند، از مردم درخواست کرد تا در مصرف آب، صرفه جویی کنند.

او‌ همچنین به کشاورزان هشدار داد که سطح زیر کشت خود را کاهش دهند و سرمایه گذاری برای افزایش سطح زیر کشت نداشته باشند و در زمینهای کوچکتر که آب درخوری دارند، کشت انجام دهند، چرا که ممکن است کشت کنند اما بارندگی کم باشد و آب کافی هم نداشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز افزود: کشاورزان در کاشت شتوی خود از بذر مقاوم به خشکی و شوری استفاده کنند و کشت خود را با تاخیر انجام دهند تا از بارش‌های زمستانه بیشتر بهره مند شوند.

ناظم‌السادات همچنین خاطرنشان کرد: اقلیم در بسیاری از پهنه های جهان به ویژه خاورمیانه دچار تغییرات فراوانی شده و کشورهای منطقه بیشتر درگیر جنگ و تقابل با هم هستند.

او اضافه کرد: برنامه ریزی‌های مقابله با تغییر اقلیم در خاورمیانه بسیار اندک است، بنابراین از دیدگاه تغییر اقلیم و مسائل پیرامونی مانند کمبود مواد غذایی و گرانی آن، منطقه خاورمیانه یکی از پر ریسک ترین گستره های جهان است و پیش بینی مدل‌ها در این منطقه افزایش گرما در دراز مدت و کاهش منابع آبی است.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه سفارش ما برای ایران و کشورهای خاورمیانه کاهش تنشها و دشمنی‌ها و افزایش دوستی‌ها و همکاریها است،۰ ایشان یادآور شد که اگر کمی از سرمایه گذاری‌هایی که برای جنگ می‌شود در ساخت جنگل و درختکاری هزینه می‌شد ، بسیاری از دشواری‌های پیش روی مردم برداشته می‌شد.

سمن‌های مردمی برای بازسازی طبیعت تشکیل شود

ناظم‌السادات ادامه داد: با توجه به اینکه آتش سوزی‌های جنگلی امسال به صورت گسترده بوده، مردم و سمن ها چشم به راه کمک چندان دولت نباشند و برای زادآور کردن جنگل‌ها و مراتع تلاش کنند.

او گفت: تا انجا که میدانم، شماری از سمن‌های مردم نهاد ارسنجان برای زنده کردن بخش جنگلی سوخته شده این شهرستان کوششهای ارزشمندی کرده اند۰ از همین جا از همه سمن های دیگر شهرثتانها نیزردرخواست دارم که دست در دست هم، برای زنده کردن هر چه بیشتر سرزمین خود کوشش نمایند۰ از دولتی ها و قوه قضاییه نیز درخواست دارم که در این را پشتیبان مردم و سمن ها باشند۰

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه اگر طبیعت بازسازی نشود و مردم کمک نکنند و چشم‌ها به دنبال دولت باشد، زیان‌های سنگینی را مردم در آینده خواهند پرداخت، ابراز امیدواری کرد که همه مردم درساخت طبیعت خود که زندگی بهتر را فراهم می‌کند، کوتاهی نکنند و از دستگاههای اجرایی، همراهی در اخیای جنگل‌ها را درخواست کنند.

نوا نیکو - استان فارس

205740