معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان:

ممنوعیت چیدن بنه تا قبل از 15مهرماه درجنگل های ارسنجان

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی ارسنجان گفت: مصرف خانوار و فروش بنه از ۱۵ مهرماه به بعد آغاز می گردد و هرگونه برداشت قبل از این تاریخ ممنوع و غیرقانونی است

فارس ـ پرسون :میرشکاری درگفتگو با معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان ،افزود : در جلسه ای که با حضور رئیس منابع طبیعی ومعاونت فنی جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان وجمعی از مرتع داران ودامداران در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برگزار شد.

مقرر گردید برداشت بنه در نیمه دوم مهر ماه آغاز شود تا شاهد تخریب کمی و کیفی منابع با ارزش طبیعی از جمله جنگل ها و در این میان مناطق رویشی پسته وحشی (بنه) نباشیم و مجدا این منابع را احیا کنیم.

سید جعفر موسوی معاون فنی جهاد کشاورزی ارسنجان اظهار داشت: دلایل مختلفی از جمله چرای دام، آتش سوزی، تغییر کاربری زمین، بهره برداری نامناسب از محصولات جانبی، عوامل ژنتیکی و محیطی و نیز عوامل انسانی بنه کوهی را در معرض تخریب شدید قرار داده است که نیاز به اقدامات مدیریتی و هدفمند برای کاهش و جلوگیری از تخریب این مناطق دارد.
وی افزود: یکی از اقدامات مدیریتی برای این منظور تعیین زمان بهره برداری از مناطق و محصولات جنگلی است که به دلیل نزدیک شدن به فصل برداشت از میوه درختان بنه اهمیت خاصی دارد.

وی با بیان اینکه بنه یا پسته کوهی از میوه هایی استکهدر صنایع غذایی،تازه خوری و آدامس کاربرد داردگفت: طبیعت و محیط زیست، موهبتی خداوندی است که در اطراف هر موجود زنده ای وجود دارد و ادامه حیات به آن وابسته است، در این میان جنگل ها ،اکوسیستم های طبیعی با ارزشی هستند که در آن ها تنوع بالایی از گونه های گیاهی و جانوری وجود دارد
وی ادامه داد: این مناطقبهعنوان یکی از مهم ترین منابع تولید آب کشور به حساب می آیند که در حفظ حیات وحش، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تنوع زیستی، تلطیف آب و هوا و ... نقش دارند.
وی گفت: توجه به رعایت نکات فنی هنگام استفاده از طبیعت ،توسط دوستداران طبیعت می تواند ازآتش سوزی منابع در سطح اراضی ملی شهرستان جلوگیری نموده تا شاهد آتش سوزی ها وتخریب منابع طبیعی نباشیم. همچنین شکستن شاخه درختان و زدن چوب به سر شاخه های درختان برای ریختن بذر و یا برگ که موجب آسیب درختان می شود اکیدا ممنوع است.
واز مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف و آتش سوزی مراتب را فورا به اداره منابع طبیعی اعلام نمایند.

نوا نیکو ـ استان فارس

195660