مدیرعامل شرکت گاز فارس:

افزایش بهره وری فعالیت های گازرسانی فارس با بهره گیری از فناورى GIS

مدیرعامل شرکت گاز فارس با بیان اینکه افزایش کارایی و بهره وری فعالیت های گازرسانی از طریق بکارگیری تکنولوژی نوین یکی از اهداف مهم شرکت گاز استان است،گفت: کمیته GIS گاز فارس از سال ۸۷ تشکیل شده و فعالیت های قابل ملاحظه ای را در دست انجام دارد.

فارس _ پرسون :غلامعباس حسینی گفت: شرکت گاز استان فارس هم‌اکنون با پوشش ۹۰ درصدی خطوط تغذیه، ساختمان‌های اداری، پست امداد و ایستگاه‌های تقلیل فشار و نقشه‌های پایه شهری و همچنین پوشش۶۵ درصدی خطوط شبکه و ۶۷ درصدی مشترکان در حوزه GIS از پیشتازان استقرار و عملیاتی کردن سیستم نوین اطلاعات جغرافیایی در کشور است.
با تلاش متخصصان واحد GIS شرکت گاز فارس علاوه بر برداشت ۱۳۴۵ کیلومتر از خطوط تغذیه، اطلاعات مکانی ۵۵۰ ایستگاه‌ تقلیل فشار گاز CGS، TBSو CPS و ۱۰۴۸۴ مورد برداشت اطلاعات شیرها نیز تهیه شده است.

همچنین اطلاعات مکانی ۱۲۳۷۰ کیلومتر از شبکه توزیع ، ۳۶۶۳۷۷ فقره برداشت اطلاعات علمک و ۸۸۲۷۷۶ برداشت اطلاعات مشترکین نیز در این پایگاه ذخیره شده است.
به گفته حسینی از تعداد ۱۰۲ شهر گازدار استان تعداد ۳۵ شهر شهرتحت پوشش سامانه gis است و تا پایان امسال نقشه تمامی شهرهای فارس به صورت یکپارچه و در پایگاه داده مکانی قرار می گیرد.
از تعداد ۲۱۱۶ روستای بهره مند از نعمت گاز در استان نیز اطلاعات ۸۰ روستا در سامانه ثبت شده و تاپایان سال ۱۴۰۰ تمامی روستاهای فارس تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت.
وی همچنین در خصوص فعالیتهای پیش رو در واحد GIS افزود: استقرار سامانه های Mobile GIS و همچنین Web GIS و اتصال به سامانه های نگهداری و تعمیرات،نشت یابی مکانیزه وامداد مکانیزه در اهداف این شرکت قرار دارد.
دسترسی سریع به اطلاعات و نقشه‌های خطوط تغذیه و توزیع، سهولت استفاده نسبت به استفاده از آلبوم ازبیلت، ردیابی تأسیسات در زمان بحران، گزارش‌گیری متنوع و امکان جستجو در بانک اطلاعات مکانی تهیه شده، از مزایای بهره گیری از از فناورى GIS است.
به کارگیری اطلاعات توصیفی و مکانی دقیق و بهنگام عوارض موجود در نقشه های خطوط انتقال گاز، ایستگاه های تقویت فشارگاز، شیرها و انشعابات گاز در یک پایگاه اطلاعات مکانی مرجع می تواند برنامه ریزان، بهره برداران و امدادگران را در مدیریت بهینه و هدفمند یاری کند .
واحد GIS شرکت گاز استان فارس در نتیجه پایش‌های مستمر برای سه سال پیاپی مفتخر به کسب رتبه دوم در میان شرکت‌های گاز استانی در خوشه مربوطه شده است.

نوا نیکو _ استان فارس

195630