شرط جدید رقابت برای اُسکار اعلام شد

آکادمی اسکار در اقدامی تاریخی نامزدی برای جایزه اسکار بهترین فیلم را به رعایت استانداردهای دربرگیری و تنوع منوط کرد.

به گزارش پرسون؛ آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار تغییرات جدیدی را در شرایط نامزدی در بخش اسکار بهترین فیلم اعمال کرد تا سینماگران را به بازنمایی تنوع و برابری روی پرده و در پشت صحنه و پرداختن به مقوله جنسیت، گرایش جنسی، نژاد، قومیت و کم‌توانی تشویق کند.

در همین راستا، در نودوچهارمین و نودوپنجمین دور از جوایز اسکار یعنی از سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، فیلم ها برای راه یافتن به فهرست نامزدهای جایزه اسکار بهترین فیلم ابتدا باید یک فرم محرمانه دربرگیری برای آکادمی پر کنند تا واجد شرایط شناخته شوند. اما از مراسم سال ۲۰۲۴، فیلم‌ها برای واجد شرایط شناخته شدن در این بخش باید حتما دو مورد از چهار استاندارد بازنمایی جلوی دوربین، رهبری خلاقانه در پشت صحنه، فرصت‌های دستیاری برای اعضای گروه‌های اقلیت و تنوع در تیم‌های بازاریابی و توزیع را رعایت کرده باشند.

براساس استاندارد بازنمایی جلوی دوربین، بازیگرِ دستکم یکی از نقش‌های اول یا یکی از نقش‌های مکمل باید از اقلیت‌های نژادی یا قومی باشد. البته گزینه‎‌های جایگزین نیز وجود دارد؛ فیلمسازان می‌توانند در عوض ۳۰ درصد از بازیگران نقش‌های ثانویه را از بین گروه‌های اقلیت انتخاب کنند یا خط اصلی داستان، درون‌مایه یا روایت آن را بر یک گروه اقلیت متمرکز کنند. براساس تعریف آکادمی اسکار، منظور از گروه‌های اقلیت، زنان، رنگین‌پوستان و افراد کم‌توان است.

استانداردهای تنوع و دربرگیری در اسکار؛ جرقه تحول در سینما

‌این اقدام بخشی از تلاش‌های مستمر آکادمی اسکار برای ترویج خصلت دربرگیری، هم در بین اعضای آکادمی و هم در میان فیلم‌های منتخب آن، است. در سال‌های گذشته آکادمی اسکار بارها به دلیل تسلط گزینه‌های سفیدپوست بر فهرست نامزدها مورد انتقاد قرار گرفته بود؛ ایرادی که بسیاری آن را به ساختار یکنواخت و بدور از تنوع این نهاد و به طور کلی صنعت سینما، نسبت می‌دهند. این استانداردهای جدید قرار است به این معضل بزرگ در سینما رسیدگی کند.

دیوید روبین رئیس و داون هادسون مدیر اجرایی آکادمی اسکار در اظهارنظری در این باره گفتند: این روزنه باید وسیع‌تر شود تا انعکاسی باشد از جمعیت متنوع جهان چه در بین عوامل ساخت فیلم‌ها و چه در میان مخاطبانی که با آنها ارتباط برقرار می‌کنند.

به گفته روبین و هادسون این استانداردها واسطه‌ای برای تغییرات ضروری و بلندمدت در صنعت سینما خواهد بود.

195484