مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) عنوان کرد:

لزوم پیوست فرهنگی برای رعایت ضوابط در دوچرخه سواری/ انحصار در نگاه اسلام وجود ندارد

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) بر لزوم تهیه و تدوین یک بسته فرهنگی تحت عنوان آیین نامه‌ای برای رعایت ضوابط در ورزش دوچرخه سواری تاکید کرد

فارس _ پرسون :حجت الاسلام علیرضا حدائق در دیدار با اعضای هیات رئیسه هیات دوچرخه سواری استان فارس با تصریح بر اینکه اسلام با ورزش، تفریح و گردش مخالف نیست، گفت: دوچرخه سواری مانند بسیاری از رشته‌های ورزشی حق هر زن و مرد مسلمانی است و خداوند هم در قرآن تفاوتی میان زن و مرد نگذاشته است.

او با تاکید بر اینکه اصل دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش سالم و معقول، امری مسلم است، افزود: متاسفانه گاهی تندروی و گاهی کندروی‌هایی در این حوزه انجام شده، در حالی که اسلام دین اعتدال و میانه روی است
و ما هم در جامعه‌ای اسلامی زندگی می‌کنیم که شئونات اسلامی باید در آن رعایت شود.

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید یک بسته فرهنگی در ورزش دوچرخه سواری تحت عنوان آیین نامه‌ای برای رعایت ضوابط تهیه و تدوین شود، گفت: همانگونه که رانندگی حق همه است اما باید گواهینامه داشت یا اگر گواهینامه داشته باشیم و سوء استفاده کنیم، برخورد قانونی با ما انجام خواهدشد
لذا در اصل ورزش دوچرخه سواری هم منع شرعی وجود ندارد اما باید یک پیوست و ساختار مشخصی برای انجام آن وضع کرد.

حجت‌الاسلام حدائق مجددا با بیان این نکته که اسلام دین تفریح است، خاطرنشان کرد: هر چیزی که به عنوان یک ارزش توسط عقلا تایید می‌شود ریشه در دین ما دارد اما با افراط یا تفریط می‌خواهیم از آنها استفاده کنیم در حالی که باید اعتدال را سرلوحه قرار داد.

او با تصریح بر اینکه انحصار در نگاه اسلام وجود ندارد، عنوان کرد: حضرت زهرا(س) به عنوان یک زن مسلمان هم در پشت جبهه‌های جنگ بود و هم بانویی اجتماعی، نویسنده، خطیب، مادر و همسر نمونه بود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)
اضافه کرد: زن باید حضور اجتماعی داشته باشد اما با حفظ ارزش‌ها چرا که ما مسلمانیم و لائیک نیستیم.

حجت‌الاسلام حدائق همچنین خطاب به اعضای هیات رئیسه هیات دوچرخه سواری توصیه کرد که باید اقدامات این هیات به گونه‌ای باشد که کسی به آنها خرده نگیرد.

او با تاکید بر اینکه باید مجوز دوچرخه سواری به افراد داده شود تا با لحاظ مسائل اجتماعی و ارزشی امر دوچرخه سواری انجام شود، خواستار اعمال ضابطه‌ها در این رشته ورزشی برای جلوگیری از فساد شد.

حجت الاسلام حدائق همچنین وجود کارت یا گواهینامه اخلاقی برای دوچرخه سواری با مجوز رسمی از هیات متبوع را یک راهکار برای پاسخ به بخشی از مطالبات این رشته ورزشی عنوان کرد.

رئیس هیات دوچرخه سواری فارس نیز در این جلسه با اشاره به دو بخش کورسی و کوهستان به عنوان گرایش‌های مهم دوچرخه سواری، بیان کرد: فارس در بخش کوهستان قطب کشور محسوب می‌شود.

محمد جواد کشاورز خاطرنشان کرد: این رشته ورزشی به ویژه در بخش بانوان موجب ایجاد مطالباتی شده و شرایطی برای تعیین تکلیف خانواده‌ها در این باره به وجود نیامده است.

او همچنین به دوچرخه‌های اشتراکی در سطح کلانشهر به عنوان یک موج
جهانی اشاره و بیان کرد: دوچرخه سواری تنها رشته مجاز ورزشی است که دوران کرونا اجازه فعالیت دارد و با شیوع این بیماری افراد بیشتری از دوچرخه‌های اشتراکی در سطح کلانشهر شیراز استفاده می‌کنند.

نوا نیکو _ استان فارس

195471