طرح آبگیر سد شیرین‌دره خراسان شمالی معطل تامین برق

مدیرکل دفتر فنی استاندار خراسان شمالی گفت: بهره‌برداری از طرح آبگیر سطحی سد شیرین‌دره شهرستان مانه و سملقان که شرکت آب منطقه‌ای استان اجرای آن را بر عهده دارد، معطل تامین برق است.

به گزارش پرسون؛ مدیرکل دفتر فنی استاندار خراسان شمالی گفت: شرکت آب منطقه ای اعلام کرده است، در صورتی که برق مورد نیاز این طرح تامین شود، بهره برداری از طرح آبگیری از سطح مخزن سد شیرین دره در کمترین زمان، امکانپذیر خواهد بود.

وی افزود: یکی از مشکلات در تامین آب شهر بجنورد از سد شیرین دره، گل آلود شدن آب این دریاچه با ورود سیلاب به مخزن است.

وی اظهار داشت: با گل آلود شدن آب سد شیرین دره، شرکت آب و فاضلاب به ناچار، آب این سد را از مدار مصرف خارج می کند.

زارعی افزود: بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای استان، اکنون پروژه آبگیر سطحی اجرا شده است و در صورت تامین برق، این آبگیر در دو سه روز، بهره برداری می شود.

جواد زارعی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از طرح آبگیر سطحی، مشکل قطعی آب شرب بجنورد، پس از جاری شدن هر سیلاب تکرار نشود.

پیش از این و در اواسط مردادماه امسال، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اعلام کرده بود که قول تامین برق داده شده و مشکل برق تا ۲ هفته آینده برطرف می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی در این باره گفت: پیش از این، شرکت آب و فاضلاب استان با تامین یک دستگاه دیزل، برداشت آب از سطح سد را میسر کرد، برای تامین برق هم نیاز به اجرای خط بود که انجام شده و آماده بهره برداری است.

علیرضا صبوری اظهار داشت: شرکت آب منطقه ای تعهد داشت که طرح را برای برق دار کردن، اجرایی کند که هنوز پایان کار آن را به ما اعلام نکرده است.

وی تصریح کرد: در صورت اعلام پایان کار اجرای طرح مزبور، برق تحویل پروژه آبگیر سطحی می شود.

بر اساس این گزارش، برای اجرای آبگیر سطحی بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. اجرای این طرح، از آن رو در دستور کار قرار گرفت که در زمان وقوع سیلاب های بزرگ، کدورت آب مخزن سد شیرین دره به علت تلاطم، افزایش می یابد که به ناچار از مدار مصرف مشترکان خارج می شود و در مقابل منابع کافی جایگزین برای آن وجود ندارد که این وضعیت، مشکلاتی را برای ساکنان مرکز استان به دنبال دارد.

در این زمینه مسوولان، تنها چاره کار برای رهایی از این مشکل را برداشت آب مورد نیاز آشامیدن از لایه های باکیفیت بالایی مخزن سد عنوان کرده اند که با اجرای طرح آبگیر سطحی، میسر خواهد شد.

شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.

195378