بیگی در گفت و گو با پرسون:

بازگشایی مدارس تصمیم آموزش و پرورش نیست

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش هم مشابه سایر بخش ها و سایر دستگاه ها کاملا تابع تصمیمات و سیاست ها و مصوبات ستاد مدیریت کرونا کشور است.

محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت و گویی با خبرنگار اجتماعی پرسون در خصووص رابطه ستاد کرونا و مدارس برای بازرسی از پروتکل هاو آموزش مجازی داشته که به شرح ذیل است.

پرسون: بحث بازگشایی مدارس مطرح شده و هم ستاد ملی کرونا و هم آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدند که بازگشایی انجام شود،رابطه آموزش و پروش با ستاد ملی کرونا در چه حد است و آیا ستاد بر جزئیات فعالیت مدارس هم نظارت دارد؟

وزارت آموزش و پرورش هم مشابه سایر بخش ها و سایر دستگاه ها کاملا تابع تصمیمات و سیاست ها و مصوبات ستاد مدیریت کرونا کشور است و هر برنامه کلی که ستاد مصوب کند دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش در حوزه کاری خود موظف به برنامه ریزی و پیاده کردن آن هستند. بحث بازگشایی مدارس نیز در همین قافیه قرار می گیرد که آموزش و پرورش هم از دستور ستاد و پروتکل ها تبعیت کرده است.

پرسون: مکان دارد که ستاد کرونا از مدارس بازدید کند؟

ستاد کرونا متشکل از کارگروه ها و کمیته های متعدد است. ستاد بر این کار نظارت نمی کند اما کمیته‌هایی که زیر مجموعه اینها هستند مشترک بین آموزش و پرورش و وزارت بهداشت کاملا نظارت می کنند از سطح تهران گرفته تا شهرستان ها و مناطق ما کمیته های نظارتی مشترک تشکیل شده و همین امروز که من دارم با شما صحبت می کنم از بازدید چهار پنج تا مدرسه خارج شده ایم و الان هم در مسیر برای نظارت بر یک مدرسه دیگر هستیم.

پرسون: یکی از اتفاقات دیگری که افتاده بحث نمایان شدن آموزش مجازی است که در چند ماه گذشته جزو اولویت های مهم این حوزه تلقی شده است، به نظر شما می توان گفت که تحول بزرگی در آموزش مجازی در حال رخ دادن است؟

قطعا رخ داده است اما به هر حال برای این که ارتباط اولیه شکل گیرد، بعضی از فرآیندها قاعدتا باید برنامه ریزی شود تا مدارس بازگشایی شود و ارتباط حضوری شکل گیرد. اما در هر جایی که شرایط برای حضور بچه ها فراهم نباشد در بستر آموزش مجازی سامانه شاد فعالیت های خوبی صورت گرفته است. در این سامانه ارتباط اولیه بین دانش آموز و معلم و مدرسه شکل گرفته است و همین طور اهمیت و نقشی که آموزش حضوری می تواند داشته باشد اولویت برای حضور دانش آموزان در کلاس است مگر این که مصوبات ستاد و نظر کارشناسی ستاد عدم تشکیل کلاس باشد که در این صورت قاعدتا آموزش های مجازی جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری است.

پرسون: آموزش مجازی جز تحولاتی است که در نظام آموزش و پرورش کشور رخ داده است.به نظر شما این فرصت چه قدر می تواند به عنوان یک تحول در ساختار آموزشی کشور مهم تلقی شود؟

این تحول شاید بیش از تحول بود و در واقع اثرات خیلی خوبی هم داشت.آشنایی که همکاران و خانواده ها و دانش آموزان ما پیدا کردند هم اهمیت فضای مجازی و هم شیوه ها و روش های متنوعی که در این آموزش می تواند مورد استفاده قرار بگیرد اما واقعیت را باید بپذیریم که بخشی از تغییر رفتارها و آشنایی ها و ارتباطات و مراودات اجتماعی حتما با حصور بچه ها ایجاد می شود و این را نمی توان نادیده گرفت. ضمن این که سلامت مقوله گسترده ای است که فقط جنبه بیماری را شامل نمی شود بلکه وضعیت روحی و روانی و اجتماعی هم که بچه ها و خانواده ها نیاز دارند و حتما باید در نظر گرفته شود حضور بچه ها بخش زیادی از آن را تامین می کند.

195374